Är det någon som vet något program som man kan ladda ner gratis från nätet som man kan rita både hur och trädgård i.

Har ritat vår utbyggnad i autocad men det är svårt att se helheten i det.
 
Sketchup kanske?
 
Instämmer. Google Sketchup är säkert det bästa alternativet.
 
Detta har jag ritat i SU. Funkar riktigt bra tycker ja.
 
  • tomt_sol_emma1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt_sol_emma3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt_sol_emma9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev riktigt bra! Hur mycket tid o jobb är nedlagd på detta?
Är programmet svårt att hantera?

Själv ritar jag mitt hus i en studentversion av ProEngineer, vilket är ett 3Dcad program. För mig fungerar detta utmärkt eftersom jag använder detta i jobbet hela dagarna (fast andra applikationer då ..)
Nackdelen är att man kan göra det hur detaljerat som helst, med att modellera upp möbler mm, vilket också blir positivt i slutet för du får utrymmesmässigt fram precis hur det kan bli och om det passar...

Hade varit kul att prova andra program, som kanske snabbar upp arbetet lite.
Google sketchup verkar funka bra.
 
Sketchup är hyggligt lättanvänt. Naturligtvis kan ett program där man kan göra så pass avancerade ritningar inte bli hur enkelt som helst att använda, men jag tycker ändå att det fått till en bra kompromiss mellan kontroll och användarvänlighet.

Du kan välja hur du vill rita; du kan rita hus som består av "lådor", men du kan också rita upp hela regelstommen i minsta detalj.
 
Instämmer att SketchUp är det bästa alternativet för den som inte är van vid professionella CAD-verktyg, men ändå skulle vilja visualisera sitt nya hus. Ett tips är att bygga upp ett litet bibliotek med komponenter (se "components"), för att sedan flitigt återanvända dem under arbetets gång. Exempel på komponenter kan vara en 13x900x2400 mm gipsskiva, en 45x195 regel, eller ett lättbetongblock, bara för att nämna några. Att man sedan kan exportera till .DWG är inte fy skam det heller...

Själv har jag ritat upp bl a grunden, för att kunna se var L-elementen skulle kapas, och hur cellplasten skulle läggas.
 
  • Gilla
Victor8224
  • Laddar…
SketchUp är verkligen fantastiskt - jag har använt det mycket under hela vårt bygge och det har varit till stor hjälp vid allt från mängdning av material till test av idéer. Några SketchUp-tips jag kan dela med mig av är:

Använd "layers" (lager) så att man lätt kan ta bort ytterväggar, innerväggar, fast inredning, etc. ifall man testa något eller "komma åt" bättre.

Använd "group" (gruppera) för att undvika att SketchUp "förenklar" din modell för mycket, för annars kan det bli svårt att ändra på saker i efterhand. Ett exmpel. Ritar du en innervägg i form av en rektangel som du "drar ut" för att ge den rätt tjocklek, gruppera den direkt du är klar så att den inte "växer ihop" med intilliggande väggar.

Använd "inmatningsrutan" längst ned till höger för att ange exakta mått på saker du ritar istället för att försöka hitta exakt rätt längd på millimetern när genom att pilla med musen.
 
  • Gilla
Torkor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.