Vi ska sätta in en kamin som (enda) uppvärmning i nybyggt och mycket välisolerat komplementbostadshus. Boarea 31 kvm. Har en contura 820tg i bygglovet. Har tänkt oss täljsten för att få trögare värmeflöden - långsammare uppvärmning och avkylning. Nu råder en försäljare oss att tänka precis tvärt om: gjutjärn för snabbare uppvärmning och avkylning då det annars riskerar att bli för varmt. Hur hade ni tänkt?
 
Tomture61
Dom minsta eldstäderna ligger på ca 5 kw värme energi .
Att tillföra 5 kw till en så liten / välisolerad byggnad , wow :D

En eldstad på 800 - 2000 kg som eldas med samma vedmängd magasinerar en stor del av energin .
Conturas täljstenskaminer som saluförs nu väger inte 800 kg .
Täljstenen dämpar möjligtvis lite på värmeenergin .
Är det ibland - 20 till - 30 gr utanför så är det nog befogat med en kamin eller om det ska värmas upp snabbt från en låg temp .

Har själv en Contura 26T på nästan 600 kg , den är varm i ca 12 h men den bor i ett hus på 161 kvm .
 
  • Gilla
Ikiara
  • Laddar…
Hemma har jag en Andersen 4(tror att de heter Scanspis nu) med täljsten. I stugan har jag en Morsö med samma effekt(4-5 kW) men utan täljsten. Den har dock konvektionssidor vilket enligt broschyrerna skapar ett luftflöde längs kaminens sidor.
Jag föredrar den med täljstensinklädnad alla dagar i veckan. Den är mycket lättare att styra till lämplig temp samtidigt som den levererar tillräckligt snabb värme vid behov. Om man eldat den varm så är täljstenen varm/ljummen efter en natt utan eldning. Då är det ju inte frågan om någon riktig täljstenspjäs utan en vanlig kamin som är klädd på 3 sidor med 5 cm tjock täljsten.
Bilder på de kaminer jag pratar om även om mina är äldre och lite annorlunda. Kakelugn med öppen spiseld, modern design, grå färg, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart gjutjärnskamin med synlig eld och dekorativ relief, står mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ikiara
  • Laddar…
Om det vore en gas-kamin, eller pellets så skulle jag rent reglertekniskt hålla med säljaren i att en snabbare kamin är enklare att styra. Men med ved så måste ju veden brinna upp, även om rumstemperaturen är lagom och då skulle jag föredra tröghet.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Super, tack för svar! Då lutar jag mot ursprungsidén med täljsten. Det är ju inte heller någon rejäl täljstenspjäs vi talar om, utan inklädd med en mindre mängd. Lite varmhållande effekt bör den väl ändå ha. Vi har en Jotun som är ganska rejäl i vårt eget bostadshus, och jag har aldrig upplevt att den skulle vara särskilt svår att reglera (bara att elda mindre om en inte vill ha det för varmt).
 
I Ikiara skrev:
Vi ska sätta in en kamin som (enda) uppvärmning i nybyggt och mycket välisolerat komplementbostadshus. Boarea 31 kvm. Har en contura 820tg i bygglovet. Har tänkt oss täljsten för att få trögare värmeflöden - långsammare uppvärmning och avkylning. Nu råder en försäljare oss att tänka precis tvärt om: gjutjärn för snabbare uppvärmning och avkylning då det annars riskerar att bli för varmt. Hur hade ni tänkt?
Hur mycket/ofta ska huset användas?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket/ofta ska huset användas?
Det är ett permanentboende för en person.
 
Hej.
Är bostaden byggd för att kunna kallställas?
Finns där inget vatten eller avlopp?
Oavsett skulle jag föreslå att sätta dit ett lämpligt elelement.
Sen skulle jag välja täljsten och elda smart i den.

Lycka till.

/W
 
I Ikiara skrev:
Det är ett permanentboende för en person.
Permanentboende med bara kamin inget annat för värme? Jag skulle sätta in en luftvärmepump och en liten kamin, mest för myseldning. Hur värms badrummet upp?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Ska ni ha en kamin som enda uppvärmning så måste den lagra värmen. Alltså täljsten eller motsvarande. Gjutjärn blir inte bra som enda värmekälla. Ett välisolerat hus håller såklart värmen ganska bra men det är ändå knappast så kul att stiga upp och ha 14-15 grader inne på morgonen när det är kallt.

Det jag skulle rekomendera är en täljstenskamin eller annan som lagrar som huvudsaklig värmekälla. Och en vedspis av gjutjärn som reservkälla ifall man vill ha upp värmen snabbt. Att koka morgonkaffet och steka lite fruktost på en gjutjärnsspis när det är -30 grader och en meter snö utanför fönstret är någonting som är värt att uppleva.
 
  • Gilla
Ikiara
  • Laddar…
Huset ska kunna kallställas på vintern, därav ingen vattenburen värme. I badrummet kommer vi ha elburen golvvärme, det är så liten yta. Vatten och avlopp ska kunna tömmas vid kallställning. Det kommer inte vara aktuellt nu, men en förberedelse inför framtiden då det kanske inte används för permanent boende (det är min mamma som ska flytta in). Tillgång till elelement finns vid behov. När det gäller annan uppvärmning kommer vi förbereda för möjligheten att koppla in luft-luftvärmepump, men göra det först om det visar sig bli behov. Vi bor i Göteborgsområdet, så det är sällan det blir -30 grader och en meter snö (även om det händer här emellanåt)... ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ok ni bor i tätbebyggt område kanske det inte är tillåtet att elda varje dag för att hålla värmen. Är morsan pigg och redo att hantera ved?
 
Vi bor inte i tätbebyggt område och känner oss trygga med att grannarna inte kommer att klaga. (Här ute är det ingen som eldar max åtta timmar per vecka när det är kallt, men för all del kan en ju hoppas att vi slipper elda supermycket. Eller så hoppas jag, för kallt och snö är ju gött ;)) Morsan kan absolut hantera själva eldningen, och hamnar vi i en situation framåt där det känns det minsta tveksamt så bor vi några meter bort - och kan installera luft-luftvärmepump.(y)
 
Redigerat:
Hej.
Det är så stora kostnader att bygga och få problem så ska ni kallställa måste ni bygga på ett sätt med känd kunskap, och det blir ändå en risk.
Jag föreslår att ni lägger lite golvslingor i hela byggnaden, det kostar inte skitmycket och är inte så skitdyrt att hålla lite plusgrader när ingen bor där.
Det är heller inte fel att klämma in några enkla element under några fönster.
Man får tänka på att man bli sjuk och inte orkar elda, eller får problem med lungorna och då kan eldning vara lite olämpligt.

I mitt hus har jag golvvärme på muggen (el), 5 kaminer (eldar mest i 1 av dessa KEDDDY med magasin), 2 elelement har jag kvar för redundans och i grovingången i källaren en värmepump.
Jag säger igen, det är inga stora pengar att köpa sig lite säkerhet :)
Täljstenskamin och lära sig om ved och hur man eldar smart är bra :)

Lycka till.

/W
 
Tack Workingclasshero, nu känns det dock som att vi halkade iväg lite från ämnet här... Jag känner mig trygg både med konstruktionen och med vår praktiska kunskap kring ved och effektiv, miljömedveten eldning. Fortsätter satsa på täljsten iaf! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.