Hej,
Vi har pratat med några olika snickare om huset vi ska bygga och får lite olika tankar kring vad som är enklast. Att köpa en färdigkapad stomme och montera den, eller att köpa virke o kapa på plats. Ena snickaren säger att FKS är smidigt o går snabbt, den andre säger att det är enklare att kapa på plats då det lätt blir fel o problem men färdigkapat. Vad säger expertisen här inne:) nån som har erfarenhet av båda varianterna? Fördelar nackdelar etc?

Ha det fint!
 
Bör ju bli ungefär samma svar som lösvirke vs kataloghus. Givetvis kommer en FKS ha tillverkats rationellt och därför billigt, något de tar betalt för, men sannolikt är den extra kostnaden bra mycket lägre än att snickare ska stå på plats och såga varenda regel och bräda.
 
  • Gilla
ingvarh
  • Laddar…
Jo, har resonerat så också, blev bara förbryllad av att två snickare kan va så olika i uppfattning...
 
Det beror på hur man är funtad som människa. Jag blir bara frustrerad av färdigkapat för jag måste sätta för mycket dyrbar tid på att fundera ut hur någon annan har tänkt och kan inte använda mina lösningar som jag kan. Någon annan är mer inne i det färdigkapade tänkandet och får det att gå snabbt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
OT men man vet att man har för mycket gnagarproblem när man läser rubriken två gånger och får det till "Färdigknaprad stomme" båda gångerna...
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Färdigkapat alla dagar i veckan. Inget spill och du slipper betala någon pengar för att kapa virke
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Färdigkapat alla dagar i veckan. Inget spill och du slipper betala någon pengar för att kapa virke
Hur tänker du nu @Matti_75? Är inte färdigkapat just att betala någon annan för att kapa virket?
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Man undrar ju hur högt/lågt påslaget är från stomleverantören. Vi fick offert på stomme o takstolar fks, på 225k inkl moms, tyckte det kändes prisvärt, men har ingen uppfattning om vad bara virket för o kapa själv skulle kostat. Huset är 1,5 plan 100kvm i botten med krypgrund.
 
Jo men inte en snickare som står och fipplar med en såg som sågar reglarna 1 i taget.
 
Det är ju bara att jämföra priset.
Jag har sett två offerter på färdigkapat och det har varit väldigt mycket dyrare än att köpa virke och kapa. (Även arbete inräknat )
 
  • Gilla
ingvarh
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det är ju bara att jämföra priset.
Jag har sett två offerter på färdigkapat och det har varit väldigt mycket dyrare än att köpa virke och kapa. (Även arbete inräknat )
Ok!
Tack för svar
 
Om man har ett rejält är upplag, typ tält/garage/carport kanske det kan vara ok att ha färdigkapat. Annars är det superviktigt att leverantören paketerat grejerna riktigt smart i omvänd användningsordning. Vi byggde en delvis färdigkapad Attefallare och la rätt mycket tid på att lyfta bort grejer för att få fram annat och mäta och jämföra med materiallistan för att lista ut vad som var tänkt till vad.
Å andra sidan, om det bara är stommen kanske det inte är lika många olika dimensioner och längder som vi jobbade med men ändå risk att det blir stökigt tror jag
 
OK! tack för utförligt svar.
Vi har inte jättemycket plats att lägga och skydda materialet så det kanske är bättre att bara ha ett upplag för virke och sen kapa efterhand.
 
bad om offert på båda och de tillkom typ 30 000 kr för FKS, och då var det ändå bara stående reglarna som var kapade. Kändes som ocker. Min slutsats var att du ska vara riktigt lat om det ska löna sig. Min snickare tyckte inte det var värt för övrigt.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
S Sthyr skrev:
Hej, finns bara ett alternativ och de är färdig stomme från vinnersjö takstolar, blir aldrig fel. Moterar dessa dagligen. Skickar med en annons från blocket så får du se pris på ett garage med takstolar. [länk] platser/exaktkapad_regelstomme_med_takstolar_till_dubbelgarage/106230453
Det där såg smart och prisvärt ut.
Kolla noga med din snickare att han i sin tur kollar kvallen på stommen så han är nöjd.
Även om tidigare inlägg verkar lite reklamigt så känns det genomtänkt att fräst ut i syll och hammarband :)
Jag hjälpte grannen med ett färdigt paket till ett dubbelgarage, nu vet jag inte fabrikat, men dålig beskrivning och tveksam konstruktion där delarna inte passade och var felgjorda.
I detta fall är det ju bara stommen, så där kan TS och snickaren välja panel isolering takbeklädnad på ett annat sätt, bra tycker jag.
Man slår upp stommen, den kan ju stå otäckt ganska länge om man sen inte har för bråttom att isolera och täppa till allt.
Men beställer man reglar och tak så det flyter på att få regntätt så kan man ha resten av materialet under tak, det är nästan så jag tycker denna stomme verkar skitbra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.