Jag har en kategori 6 nätverkskabel från husets router ut till garaget.

Det är för lång sträcka att nå dit med husets Wi-Fi, cirka 50 meter.

Just nu har jag endast en växelriktare för solel i garaget, som är fast ansluten med RJ45 kontakt.

Har precis skaffat en laddbox som endast går att ansluta via Wi-Fi.

Finns det någon miniswitch med en RJ45 port in, kanske två RJ45 portar ut och med Wi-Fi, men utan routerfunktion?

Då jag ska nå flera molntjänster tänker jag mig att det blir stabilare utan flera routersteg, allt hamnar då på ett och samma IP-nät hemma hos mig.
 
Du kan ta vilken konsumentrouter som helst och deaktivera routing och brandvägg men det finns också accesspunkter med dubbla rj45, tex Unifi AP Pro (finns både med wifi 5/AC och nyare wifi 6).
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Nu visade det sig att laddboxen också hade RJ45 nätverksanslutning.

Då skulle jag behöva grena av nätverkskabeln till två kabelanslutna enheter i garaget.

Jag har inget eluttag just där, finns det någon miniswitch som inte behöver elmatning?

Eller finns det någon miniswitch som kan försörjas med PoE?
 
M Millox skrev:
[länk]
Helt rätt, men den har bara PoE in, inte ut. Det går alltså inte att koppla in en AP utan en PoE-injektor på vägen.
 
M Millox skrev:
[länk]

Denna borde funka perfekt, jag behöver inte PoE ut, eftersom jag ska ansluta två prylar med RJ45 kontakt.

Det är väl möjligen om jag i framtiden skulle behöva ansluta något i garaget som strömförsörjs med PoE.

Prisskillnaden är dock rätt stor.
 
M Millox skrev:
Ah, du ville ha både och... Då är det inte flex mini utan flex du behöver.

[länk]
Nu kommer glädjedödaren igen, är det inte den som inte går att deaktivera PoE på? Jag har för mig att jag läst det någonstans...

Om man klarar sig med poe in så är flex mini helt rätt.
 
Nja, deaktivera går. Men man behöver nog hela webguit då, så det blir mer installation att göra och betydligt mer komplicerat.

Fast nu var det ju bara poe in ts ville ha, och då funkar flex mini utmärkt.
 
zarkov zarkov skrev:
Du kan ta vilken konsumentrouter som helst och deaktivera routing och brandvägg men det finns också accesspunkter med dubbla rj45, tex Unifi AP Pro (finns både med wifi 5/AC och nyare wifi 6).
Det bästa är att om möjligt välja i routern att det ska vara en ap eller extender.
 
Annars så finns det en "ful"-lösning som det vete katten om jag inte hade föredragit i ett garage. I en nätverkskabel så finns det fyra par av ledare, men för 100 MBps Fast ethernet så behövs det bara två par. De andra är oanvända. Sååå, man kan köpa sig ett par av adaptrar som ger en möjlighet att köra två 100 MBps ethernet uppkopplingar på en fysisk kabel.

Dessa såldes av kreti och pleti när det begav sig, men jag hittar inga nu hos de vanliga misstänkta nu när jag söker lite snabbt. De bör dock finnas att få någonstans...

Så en sådan lösning ger dig två portar för 100 MBps ethernet i garaget mha din enda kabel. Detta utan strömförsörjning eller något annat. Hastighetsmässigt så borde det räcka till och bli över gott och väl. Det kräver dock att du har två portar lediga i andra änden.

Det ger dig dock naturligtvis ingen WiFi i garaget, så om det är ett krav så behövs det andra lösningar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Man kan också göra en passiv kabel aktiv via en POE adapter. Följde med en sådan till min AC Pro, borde gå hitta separata
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.