Hej,
vi har en riktig gammal goding till fjärrvärmecentral men det vore skönt att slippa byta den just nu....

Problemet är att varmvattnet inte verkar räcka till riktigt. När man spolar varmvatten kommer det först kallt vatten, sen kommer varmvatten med bra temperatur men efter en liten stund så sjunker tempen igen... till knappt duschbar temperatur. Om jag drar ner på flödet så så kommer de högre temperaturerna tillbaka igen.
Vid fullt flöde får jag typ 38 grader. Vid reducerat flöde 47-8 grader.

Jag har provat att skruva upp reglerventilen och det påverkade iaf temperaturen på det första varma vattnet som då blev rejält varmt... men igen direkt skillnad när haft igång vattnet ett litet tag.

Vad kan vara fel? Finns det något man kan skruva på, alternativt ngn del som kan vara lönt byta? Eller är det bara att byta rubbet?
 
  • Värmesystem med kopparledningar, pumpar och ventiler i ett skåp. Manometer och elektronik synliga. Hushållsinfrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är VV ventilen uppe i högra hörnet lite långt in som bråkar, den kärvar och det enda som finns är ett byte eller om det går att renovera den, jag förordar byte. Från den så går det ett kopparrör som sitter in i röret som går ut till VV och är nedanfför växlaren.
 
AVTQ, som spökar.

För tappvarmvattnet är det bara fyra enheter involverade;
1 - tempgivaren (med kapillärrör till AVTQ)
2 - temperaturinställningsvredet (med flödesaktivering via diff.tryckfläns, kopplad via två slangar till AVTQ)
3 - AVTQ med tillhörande ventil som reglerar fjärrvärmevattenflödet genom växlaren
4 - värmeväxlaren (den som är tunnast)

Här är en servicemanual
 
Stort tack för hjälp och snabba svar.

Jag testade att vrida upp reglerventilen en bra bit till och nu får jag ut stabil temperatur på cirka 53 grader. Så för stunden funkar det i alla fall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.