Hej!

Är det någon som har (gärna foto-)exempel på utanpåliggande eldragning till fläkt? Då gärna Gabriel Kakelugn.
 
För kort fråga , allt hänger i luften. Mer info om hur det ska se ut med funktion, ev något foto med är inte fel
 
J jonaserik skrev:
För kort fråga , allt hänger i luften. Mer info om hur det ska se ut med funktion, ev något foto med är inte fel
Det hänger för mig med. Kan jag säga. Såhär säger tillverkaren:

”Har ni möjlighet kan ni gjuta in ett VP-rör i plattan och drar kabeln upp under ugnen. Ett annat alternativ är att dra kabel bakom ugnen och in genom det VP-rörsom finns ingjutet i kakelugnens fot.”

Klent, därför jag kollade här om exempel finns.
 
OK då är det vägen till ugnen som du funderar över, går inte att ge svar om man inte är på plats. Gjuta in rör kanske för sent, komma in bakom är ett allternativ då. Skulle nog försöka få en kopplingsdosa som är åtkomlig bakom eller på annat ställe. Detta för att om det blir något rackartyg med kabeln i ugnen sä det lätt att byta/fixa till det. Dragning av kabel och vilken väg är helt beroende på var EL-centralen är monterad, det med gömma en kabel kan vara svårt. Blir till att klura ut hur du vill ha det, men var inte besviken om det inte passar in i miljön.
 
J jonaserik skrev:
OK då är det vägen till ugnen som du funderar över, går inte att ge svar om man inte är på plats. Gjuta in rör kanske för sent, komma in bakom är ett allternativ då. Skulle nog försöka få en kopplingsdosa som är åtkomlig bakom eller på annat ställe. Detta för att om det blir något rackartyg med kabeln i ugnen sä det lätt att byta/fixa till det. Dragning av kabel och vilken väg är helt beroende på var EL-centralen är monterad, det med gömma en kabel kan vara svårt. Blir till att klura ut hur du vill ha det, men var inte besviken om det inte passar in i miljön.
tack för svar! Ugnen ska stå i ett hörn. I hörnet finns redan kabel (längs taklist som matar till några rum). Det går nog att skarva in på den.

bakom ugnen kommer jag ha eldsäkra skivor. Så jag måste nog ha kopplingsdosan bredvid någon av dem. Sen får kabeln löpa längs en sådan skiva. Jag vet inte riktigt än ;)

Jag har inte gjutit hela fundamentet än. Men all befintlig el idag går utanpåliggande, i tak.
 
Du säger finns något vid taket. Det är säkert bara 1 fas och 10 amp på den.Vad för effekt behövs till ugnen då, var inne och tittade på den, det är då en fläkt som ska drivas och en sådan drar inte många watt. Om fläkten ska jordas så måste du ha en gul/grön där. Är det rätt tänkt av mig
 
Hej, vi köpte en gabriel kakelugn med fläkten också. Vi Borrade ett hål rakt igenom väggen och satte en styrning där. Det är ett utrymme under trappan så det syns inte då.
Men har du utanpåliggande så är det bara att lägga fram en kabel när man murar upp kakelugnen.

Dock så har vi inte använt fläkten så mycket då våran står mitt i huset och har inte varit så kallt och så låter fläkten för mycket för att använda den när man är i rummet..
 
Kanske sätta en motordimmer på fläkten är bra, så det går att styra farten på den.
 
Hojte Hojte skrev:
Hej, vi köpte en gabriel kakelugn med fläkten också. Vi Borrade ett hål rakt igenom väggen och satte en styrning där. Det är ett utrymme under trappan så det syns inte då.
Men har du utanpåliggande så är det bara att lägga fram en kabel när man murar upp kakelugnen.

Dock så har vi inte använt fläkten så mycket då våran står mitt i huset och har inte varit så kallt och så låter fläkten för mycket för att använda den när man är i rummet..
ok! Utifrån din kunskap, tror du kabel är något jag kan dra fram i efterhand och ansluta till (det påstådda) vp-röret som ska finnas lågt nere på ugnen? Eller kan det bli meckigt?
 
Redigerat:
F fuentes skrev:
ok! Utifrån din kunskap, tror du kabel är något jag kan dra fram i efterhand och ansluta till (det påstådda) vp-röret som ska finnas lågt nere på ugnen? Eller kan det bli meckigt?
Det funkar att dra fram det efteråt, vi har den rektangulära där vpröret är ca 25cm från högersidan så man kommer ju åt där eftersom det är ca 55mm mellan vägg och kakelugn
 
Hojte Hojte skrev:
Det funkar att dra fram det efteråt, vi har den rektangulära där vpröret är ca 25cm från högersidan så man kommer ju åt där eftersom det är ca 55mm mellan vägg och kakelugn
schysst!! Sista frågan då, kom fläkten med lösa trådar hela vägen till änden på vp-röret, eller måste det skjutas i?
 
F fuentes skrev:
schysst!! Sista frågan då, kom fläkten med lösa trådar hela vägen till änden på vp-röret, eller måste det skjutas i?
Nä fläkten är en vanligkanalfläkt med en liten kopplingsdosa ovanpå, med lågfart och högfart, så du får ha en 4g1,5 kabel som gå genom vpröret minst typ 60cm så du kan koppla den utanför kakelugnen
 
Hojte Hojte skrev:
Nä fläkten är en vanligkanalfläkt med en liten kopplingsdosa ovanpå, med lågfart och högfart, så du får ha en 4g1,5 kabel som gå genom vpröret minst typ 60cm så du kan koppla den utanför kakelugnen
okej, så det räcker inte med 3g alltså?
 
Hojte Hojte skrev:
Nä fläkten är en vanligkanalfläkt med en liten kopplingsdosa ovanpå, med lågfart och högfart, så du får ha en 4g1,5 kabel som gå genom vpröret minst typ 60cm så du kan koppla den utanför kakelugnen
Vad styrs fläkten av för dom olika farterna, någon termostat som kopplar om mellan två lindningar i motorn eller vad.
 
J jonaserik skrev:
Vad styrs fläkten av för dom olika farterna, någon termostat som kopplar om mellan två lindningar i motorn eller vad.
Typ en 1-0-2 Brytare
https://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/exxact/exxact-1-polig-sektionsstromstallare
Hittade en bild på hur kopplingen ser hur Öppen elektrisk anslutningsdosa med synliga kablar och anslutningsterminaler, oavslutade elarbeten, vit plastbas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs en plint för lågfart, en för högfart och en för nollan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.