Hallå,
Igår kväll startade jag igång mitt nya uppblåsbara bad från Mspa (som tyvärr läcker luft men det är en annan historia och tråd). Efter att jag fyllt upp det löste jag upp tre teskedar klorgranulat enligt instruktion på burken. Nu är vattnet varmt och ikväll tänkte jag bada. Jag gjorde ett vattenprov nyss med resultat enligt nedan. Jag konstaterar även att det luktar starkt klor om vattnet och handen efter utfört prov.

Nu är jag lite halvt färgblind men tolkar det som att klorhalten inte är helt upp åt väggarna. Däremot tycker jag O2, vad nu det är, ser väldigt hög ut, medan PH och alkanitet är lite lågt. I mitt startkitt ingår för utom klor något annat gift för att höja respektive sänka PH. Alkanitet och O2 vet jag inte vad det är eller vad jag ska göra åt, om jag ska göra något.

Jag hoppas att någon mer erfaren poolskötare kan komma med några tipps?




Teststicka intill flaska med färgguide, mäter vattenkvalitet, visar pH, klor och alkalinitet. Hålls av hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Teststicka framför en flaska, visar vattenkvalitet med färgindikatorer för klor, pH och alkalinitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En skvätt pH höj hade jag petat i..
Sedan har jag en som total alkanitet (tror jag) som jag brukar putsa i lite
Använder även klorpuckar(typ veckodos) eftersom vi inte badar så ofta längre..
 
Tack för svar. Några teskedar ph+ tillsatta så får vi testa igen efter kvällens bad. För visst bör det gå att bada utan att huden faller av?
 
Ja det borde det,möjligen lite mycket klor om någon är känslig..
 
Men öppna en stund innan o kör ett bubbelpass så kanske det försvinner lite
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Enligt stickan är klotet borta efter badet. Även o2, vad det nu är, är helt slut.
 
V
N nybyggarn3 skrev:
Enligt stickan är klotet borta efter badet. Även o2, vad det nu är, är helt slut.
Så kan de ju va också. Ni har ju badat.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Så kan de ju va också. Ni har ju badat.
Så är det förstås. Det tar nog en stund att lära sig hur allt hänger ihop
 
Tja

Jag brukar underhålla mitt spabad varje söndag *1 gång i veckan* kan tyckas lite men jag e själv som badar
varannan vecka. När det gått ett par dagar så brukar kloret vara noll samt att att alla andra värden gått ned.

Jag personligen kör alltid med locket helt av under kemi processen då det skall slita mindre på locket.

Börjar med att sänka bundet klor, Därefter brukar jag slänga i 30mg klor samt 15mg ph.
klorhalten blir hög men brukar bli bra att bada i dagen efter, går såklart att bada i direkt efter lite väntan om man inte är överkänslig. innan och efter bad brukar jag köra spachock för det tar bort bundet klor.
filtret rengör jag 1 gång / månad samt byter ut 2 gånger/år,

Värt att nämna är att min balja rymmer 1,4 kubik så man får justera doseringen efter vattenmängd.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.