A AndersS skrev:
Du menar nog inte horisontellt eller vertikalt? Är det inte längs långsida respektive kortsida av rummet.
Sant tänkter i förhållande till hur huvudsakligen ljuset kommer in. Men visst man kan även skriva längs långsida vs kortsida.
 
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Troligen får dom lägga till fler bjälkar om det sviktar nu.Tiden tycker inte jag verkar orimlig om dom gör ett bra arbete.
 
  • Gilla
LandxPelle
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Varför inte välja ett enkelt golv i riktig parkett för 400kr/m2, passa på att ev tilläggsisolera till Max. O pruta ner 6000 kr
Bengtilimhamn
 
S surfarn skrev:
550 ex moms låter dyrt. 550 inklusive moms är mer rimligt, speciellt om det inte ligger nära Stockholm
Lön är DYRT...
Bara för skojs skull säger vi att dom har 25.000 i månadslön. Detta kostar arbetsgivaren 32.855/månad (ink. sociala avgifter).
12 månader utbetald lön blir det 394.260 svenska nödmynt om året i lönekostnad.
Årsarbetstiden var 2021 (skiljer från år till år) 1444 timmar. Vi tar bort 1 vecka vab/sjukdom och så har vi 1400 timmar att dra in 394.260 svenska nödmynt på. Summan blir då 281,61 per timme om man har 100% debiterbar tid, vilket man aldrig har, samt 40 tim arbetsvecka.
Har man 7 timmar debiterbar tid per dag i snitt ska man nog va jääääkligt glad, och då är vi uppe på 315:-/t.
Måste dessutom finnas marginal för lite mer sjukdom, mer vab, pappersarbete (antingen eget eller inköpt tjänst) så är vi lätt uppe på 350:-/t.
Och så tillkommer kostnader för arbetskläder, nya verktyg, firmabilen, försäkringar, utbildningar och kurser, mm, mm, mm


Källa lönekostnad samt årsarbetstid: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
 
Redigerat:
Det är bara dra ny golv över det gamla. Gör det själv. Kan inte kosta mer 5000.
 
BirgitS
V vintersolen skrev:
Det är bara dra ny golv över det gamla. Gör det själv. Kan inte kosta mer 5000.
Nu var det väl så att föräldrarna inte vill ha ett så högt knarrande och knakande golv.
 
A AndersS skrev:
Var det inkl. att rikta ett bjälklag?
Och nytt undergolv av spånskivor?
Sedan är det enkla kvar med parkettgolvet:D
Erkänn, du har inte läst offertens innehåll av vad som ska göras i ett gammalt torp;)
Nej det var de inte :surprised:! Det var nyproduktion och allt var jämnt och lätt.
 
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Hej !
Tycker det verkar rimligt, är själv egenföretagare Elektriker.
Har dem dessutom bra rykte i "trakten " så är det ett plus.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Nej det var de inte :surprised:! Det var nyproduktion och allt var jämnt och lätt.
Och du hade inte läst vad ts föräldrar hade för förutsättningar:crysmile:
 
  • Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
Efter att ha läst beskrivningen tänkte jag att jag skulle vara lugn om jag hade två veckor på mig. Ingen överdriven marginal. Tänk att etablering, förberedelser, administration, upphandling och eviga förhandlingar under pågående arbete ingår.
Katastrof typ mullbänk med kexchoklad istället för golvåsar någon halvmeter från yttervägg kanske kräver lite mer tid. Å andra sidan kan det vara enklare att bygga ett helt nytt bjälklag än att rikta och lappa ett gammalt. Dock kommer materialnotan öka.

Timpenningen är rimlig.
Inte billig eller dyr. Som enmansföretagare ger det kanske meddellön om det i snitt är hög grad faktureringsbara timmar. Anställda får under medellön. Det som ger företagaren högre lön är att alla tilläggsförsäkringar av osäkert värde och reservationer för sjukdagar och annat som följer med kollektivavtal givetvis tas ut som lön istället.

Materialpriset är rimligt för kvalitetsgolv. Troligen går det att justera om man väljer enklare alternativ.

Offerten ser därför rimlig ut enligt mig.

Skulle själv aldrig ge fast pris på ett sådant jobb. Konsekvensen av det är att jag inte får den sortens uppdrag från nya kunder. Mina gamla klienter vill å andra sidan inte anlita någon annan.

Mvh Findus
 
  • Gilla
SvanteC och 7 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
550 ex moms låter dyrt. 550 inklusive moms är mer rimligt, speciellt om det inte ligger nära Stockholm
Jag betalar 540 kr/tim ex moms för snickare i Hälsingland. Det är ett projekt vi talar om, inte anställning.
 
  • Gilla
Rullle
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Tippavgifter är ganska saftiga nuförtiden
 
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?

Jag skylla ta in flera offerter och jämföra, då vet man om priset ligger rätt.
 
som företagare i annan bransch tycker jag både timdebitering och tidsåtgången är rimlig , dock kan man fråga sig varför dom skriver båda om det är fast pris .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.