Undrar om nån vänlig kan hjälpa mig vad jag ska köpa för koppling för säker anslutning. Kommer ut 16 mm pex ur vägg som ska anslutas mot 3/8 tvättställsblandare (nyrenovering badrum)
 
T Tony_p89 skrev:
Undrar om nån vänlig kan hjälpa mig vad jag ska köpa för koppling för säker anslutning. Kommer ut 16 mm pex ur vägg som ska anslutas mot 3/8 tvättställsblandare (nyrenovering badrum)
Köp klamringskoppling med 16mm i ena änden och ⅜ gänga i andra. Men använd rätt stödhylsa i pexen.
 
Ingen kopplingsbricka/Väggbricka?
 
T Tony_p89 skrev:
Ingen kopplingsbricka/Väggbricka?
Har du en bild?
 
Nej jag har inte dragit igång med renoveringen, men håller på att köpa in material allteftersom. Alltså, 2 st lk 16 mm pex kommer att komma ut ur väggen, blir inga dosor. Och blandare är 3/8 lekande mutter
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Vi är precis i övergången från standarden 40cc till 60cc.

Nya krav i senaste Säkervatten 2021:1
[länk]

Så är det inte för sent så stick ut dina 16-PEX med 60cc i delning!!

Men då får du köpa denna väggbrickan istället för den @ådal länkar till.
[länk]

[bild]
Tusen tack. Jag tänker mig också en 90 gradare ut i från den brickan som ska passa en 3/8. Är det nått du kan länka till?
 
Krilleman
Kör på kulventilsvinkeln som Ådal länkar till! (y)
 
Är det någon mer skillnad mellan de väggbrickor vi länkade, än att det är olika märken?
 
Tack för hjälpen. Passar på att fråga en sak till. Ska byta ut golvvärmeslang som närmar sig 40 år på nacken. Jag har valt lk slang, då det passade bäst för minst spill, men valt att behålla wirsbo wgf fördelarna. Vet att det inte är optimalt att blanda märken. Men hur ansluter jag lk slangen till fördelare? Är det nån adapter emellan? Det är lk 20 mm med 3/4 anslutning till fördelaren
 
Krilleman
ådal ådal skrev:
Är det någon mer skillnad mellan de väggbrickor vi länkade, än att det är olika märken?
Ja det nya är ju att alla rör ska vara cc60mm samt att skyddsröret ska kunna komma längre ut från väggen. Allt för att tätskiktet ska ha mer plats.

Inte cc40mm som var det gamla.

Så det är inte skillnad på märken, det är skillnad på modellen.
 
Krilleman
T Tony_p89 skrev:
Tack för hjälpen. Passar på att fråga en sak till. Ska byta ut golvvärmeslang som närmar sig 40 år på nacken. Jag har valt lk slang, då det passade bäst för minst spill, men valt att behålla wirsbo wgf fördelarna. Vet att det inte är optimalt att blanda märken. Men hur ansluter jag lk slangen till fördelare? Är det nån adapter emellan? Det är lk 20 mm med 3/4 anslutning till fördelaren
Tråkigt läge, jag rekommenderar aldrig att utföra denna manöver.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt läge, jag rekommenderar aldrig att utföra denna manöver.
Jag förstår att du inte rekommenderar det. Men om det är möjligt, vad använder man för nått emellan då?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja det nya är ju att alla rör ska vara cc60mm samt att skyddsröret ska kunna komma längre ut från väggen. Allt för att tätskiktet ska ha mer plats.

Inte cc40mm som var det gamla.

Så det är inte skillnad på märken, det är skillnad på modellen.
Den jag länkade är 60cc? Fattar inte :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.