Jag försökte fylla i "Mitt Boende", men fastnade på att uppvärmd yta är maxad till 999 m2. Jag har 1040 m2, plus några hundra kvadrat uppvärmd källare.

Kanske inte världens största problem, men antagligen en enkel fix någon dag när någon ändå är och petar i den modulen och kan ta det som en "target of opportunity".
 
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag försökte fylla i "Mitt Boende", men fastnade på att uppvärmd yta är maxad till 999 m2. Jag har 1040 m2, plus några hundra kvadrat uppvärmd källare.

Kanske inte världens största problem, men antagligen en enkel fix någon dag när någon ändå är och petar i den modulen och kan ta det som en "target of opportunity".
Kan du lägga upp lite bilder?

Mvh
 
D rob_t_j72 skrev:
Kan du lägga upp lite bilder?

Mvh
Och gärna en ritning över planlösningen.
 
T Troberg skrev:
Kanske inte världens största problem, men antagligen en enkel fix
Men ett alternativ är ju att riva 41 kvm, så du kommer under gränsen.
Det räcker väl till att bo i ändå.
Hur många är ni i familjen?
 
D rob_t_j72 skrev:
Kan du lägga upp lite bilder?
Har inte så mycket aktuella bilder, men så här såg det ut när vi köpte det. då var det förskola:

https://imgur.com/a/LWnNDCq

Golvplanerna är uppfuckade redan då, hälften av alla fönster är glömda, det saknas dörrar, det finns väggar som inte finns, toaletter som inte finns, det saknas toaletter och hissen är helt galen, de två stora ytorna i källaren är bara krypgrund, men det ger en viss känsla för hur det ser ut. Edit: och det finns en trappa på planritningen som inte finns på riktigt, och garderober som ligger helt fel.

För att få känsla för skalan, så är huset ungefär 40 m brett och 25 m djupt, give or take.

Sedan dess har vi gjort mycket:

* Nästan hela bottenvåningen är klar. Färg, tapeter, golv et cetera.

* Ett antal väggar är bortplockade (klassrum som var uppdelade med tillagda väggar som vi tog bort).

* Plockat bort några fönster mellan rum.

* Köket är helt nytt.

* Tre toaletter är borta och ersatta med ett stort badrum.

* Rivit en shitload ventilation. Jag förväntar mig få julkort från tippen...

* 6 stycken diskbänkar är borttagna. En till ska bort.

* Över 100 lysrörsarmaturer ersatta med lampor som inte är så fula att de gör ont att titta på.

* Inrett en verkstad i källaren. Finns mer att göra där, men det är en början.

* Alla tre altanerna är ändrade (plockat bort lite glas, sänkt räcken osv).

* Före detta lastkajen har blivit en lite mysaltan.

* Byggt om cykelstället till ett gräsklipparskjul.

* Målat om några skjul.

* Bytt några ytterdörrar.

* Rivit allt nätstaket och ersatt det mesta med ett snyggare trästaket.

* Plockat bort grusplanen och planterat gräs.

* Tagit ner en packe träd.

* Plockat bort lekredskapen.

* Gjort planteringar av sandlådorna.

* Bytt lås så att vi har samma nyckel överallt.

* Gjort oss av med nästan all storköksutrustning (återstår två frysar och en kyl, men de måste kapas upp för att man ska få ut dem).

Det är mycket som återstår. Viktigast:

* Installera markvärme. Nu har vi primärt pellets och sekundärt olja, men det hade nog lönat sig att ha markvärme primärt, och sedan toppa upp med olja och pellets vid behov, plus att man slipper sota markvärme.

* Måla fasaden. Planen är ljusgrå med vitt trim, tror det blir skitsnyggt.

* Flytta boden som står nära huset på sjösidan (delvis dold av träd på bilderna) till sidan av huset, och göra en uteplas vid den yta som bildas där.

* Ovanvåningen. Inte jättekomplicerat, mestadels ytskikt, men det är ett gammalt kök som ska rivas ut och bli gästrum som blir en hel del jobb.

* Staket ner till vattnet så att folk slutar dumpa skräp på vår brasa. Kommer att finnas en grind för strandskyddets skull, men man ska inte kunna köra in med bil. Ofta är det dessutom blött där nere, så de förstör gräset när de kör där.

* Fixa klart verkstad och källare.

* Göra en takaltan vid nödutgångstrappan.

Plus hundratals småsaker...

Har redaktionen vägarna förbi Dalarna och vill göra ett reportage om hur man kan göra något storslaget av en skola och lite pyssel, så bara säg till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men ett alternativ är ju att riva 41 kvm, så du kommer under gränsen.
1040 + några hundra kvadrat källare...

Jag har också långsiktiga planer på att kanske isolera vinden, men det är tveksamt eftersom man då måste bygga om takstolarna och fixa avbärning, och det blir bara för mycket jobb.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur många är ni i familjen?
Två vuxna, två hundar, två katter och tre tamråttor.
 
Undrar hur det går för kungen ifall han måste fylla i det formuläret ;)
 
L lbgu skrev:
Undrar hur det går för kungen ifall han måste fylla i det formuläret ;)
Han stavar nog fel.
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.