Skumpe Skumpe skrev:
Poängen är att priser på både mat och hantverkare kan bli orimliga till följd av marknadens utformning. Om du bestämmer att man inte får gnälla på det ena så får man rimligen inte gnälla på det andra heller. Och du lever väl som du lär?
Marknaden i de fall du tar upp är inte ett dugg orimlig, den är helt och hållet på konsumentens sida. Du borde ta upp de kostnader där det råder noll konkurrens. Bygganmälan kan kosta 3 000 kr, den som tar betalt gör inte ett skit för pengarna.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ser ganska rimligt ut. Avs arbetstid så måste man förstå att det inte bara är timmar på plats utan även anskaffning, transporttid, bortforsling mm samt viss buffert för oförutsedda saker som räta upp golvet beroende på hur det ser ut när de rivit ut allt gammalt.
Ang pris för själva golvet så kan du väl själv leta upp ett golv som du anser vara bra till ”rätt” pris och be dem köpa det eller köp själv och låta dem lägga det.
 
J Jontha skrev:
Kan inte du eller dom riva golvet åtminstone? Rikta golvet är egentligen en ganska smal sak att göra, men om det inte är aktuellt att göra själva så OK.
J Jontha skrev:
Kan inte du eller dom riva golvet åtminstone? Rikta golvet är egentligen en ganska smal sak att göra, men om det inte är aktuellt att göra själva så OK.
J Jontha skrev:
Ja, om det inte ska vara parkett så är priset något i överkant. Förstår inte varför det står parkett/laminat. De är ju inte direkt synonymer sett ur ett byggperspektiv.

Ska väl gå att få för 250kr/kvm? 600kvm för parkett är å andra sidan ganska lite.

Men de måste ju först skruva golvspån, sen lägga parketten, jag tycker det låter väldigt billigt, dessutom kan det gamla golvbjälklag ligga direkt i sand, eller i värsta fall i jord, så ett helt nytt bjällerklang måste göras. Det är billigt, ta det anbud!
 
  • Gilla
redrobot
  • Laddar…
H hamburgsund skrev:
Men de måste ju först skruva golvspån, sen lägga parketten, jag tycker det låter väldigt billigt, dessutom kan det gamla golvbjälklag ligga direkt i sand, eller i värsta fall i jord, så ett helt nytt bjällerklang måste göras. Det är billigt, ta det anbud!
Måste det göras ett nytt så "Ingår ej" inskrivet i offert, se ts första inlägg med offert. Så ligger det i sand/jord utan röta så riktas det enbart, vill kunden ändå ha ett nytt bjälklag med markarbete blir det tillkommande kostnad.
 
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Nej den är inte rimlig. Den är billig. Jag betalade just 165.000 (innan ROT) för samma sak. Acceptera innan snickaren ändrar sig!
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Prislappen verkar rimlig med tanke på att komplikationer lär tilllstöta.
Det jag reagerar på är att man inte nämnt isolering i trossbotten. Och sviktar golvet så lär balkar m.m börjat ge sig så prislappen kan bli väsentligt högre vid balkbyten,problem med syllar m.m. allt det som hittas när golvet är rivet. Är det ett hus som skall ha gammal inredning så hade jag slopat golvspånskiva o satsat på ett rejält furugolv istället. Likaså bör ny isolering vara till ett timmerhus vilket jag antar att det är. Dvs huntonit eller liknande så det andas o följer timret.
 
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Jag har bytt parkettgolv på 30kvm det tog 1 man två arbetsdagar. Jag läste på byggahus om rimlig tidsåtgång och det låg även runt det. Så nej din offert är extremt översaltad. Har ingen kommentar om kostnad för material.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
LandxPelle LandxPelle skrev:
80.000 kan kännas dyrt men är ett vetigt pris. Har riktat golvet i ett sekelskifts hus, övervåningen ca 45m2 totalt, varav ca 20m2 med intial hjälp från veterankraft. allt som allt gick det på ca 60.000 kr men då la jag massiv furugolv.
Ja det tog ca 3,5 veckor allt som allt. där 1vecka är inräknat med hjälp jag fick i hallen (20m2) det kan behövas att man gräver ur sågspån ur bjälklaget innan själva arbetet. Bifogat lite bilder från projektet, tyvärr har jag inte bilderna från hallens golv men krävde samma jobb.
Ibland behövde bjälklaget skalas av 2-3 cm på höjden i enna änden och höjas i andra. Det tog tid.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Svettigt och tungt jobb.
Nu är jag ingen golvläggare men lägger man inte golvet i samma riktning som ljuset faller in?
Så ligger mina golv här iaf men inget säger väl att det är rätt eller bäst iofs som någon har valt att lägga in det här.
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag har bytt parkettgolv på 30kvm det tog 1 man två arbetsdagar. Jag läste på byggahus om rimlig tidsåtgång och det låg även runt det. Så nej din offert är extremt översaltad. Har ingen kommentar om kostnad för material.
Var det inkl. att rikta ett bjälklag?
Och nytt undergolv av spånskivor?
Sedan är det enkla kvar med parkettgolvet:D
Erkänn, du har inte läst offertens innehåll av vad som ska göras i ett gammalt torp;)
 
  • Gilla
Andreas Nordh1 och 7 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Nu är jag ingen golvläggare men lägger man inte golvet i samma riktning som ljuset faller in?
Så ligger mina golv här iaf men inget säger väl att det är rätt eller bäst iofs som någon har valt att lägga in det här.
Om det går med undergolv, läggs golv direkt på bjälklag måste du utgå från bjälklaget.
 
A AndersS skrev:
Om det går med undergolv, läggs golv direkt på bjälklag måste du utgå från bjälklaget.
Visst är det så. Men just i det aktuella fallet här så ligger det ju spånskiva under på bilden.
 
H hakan_o skrev:
Nu är jag ingen golvläggare men lägger man inte golvet i samma riktning som ljuset faller in?
Så ligger mina golv här iaf men inget säger väl att det är rätt eller bäst iofs som någon har valt att lägga in det här.
H hakan_o skrev:
Nu är jag ingen golvläggare men lägger man inte golvet i samma riktning som ljuset faller in?
Så ligger mina golv här iaf men inget säger väl att det är rätt eller bäst iofs som någon har valt att lägga in det här.
Sant, men allt beror på vilken effekt man vill uppnå. Tumregel säger att man ska lägga golvet i samma riktning som rummets huvudsakliga ljuskälla och i linje med den mest använda entrén.
Dock,
1. Ska du lägga golv i ett smalt rum? Lägg golvplanken horisontellt! Med golvplanken på tvären ser ytan bredare ut, eftersom metoden effektivt eliminerar känslan av inramning.
2. När man lägger golv i ett kort rum vill man självklart öka känslan av djup. Om golvplanken läggs vertikalt ser rummet längre ut.
3. Diagonalt - om man har riktigt smalt rum och målet ärvatt förhöja rummets utseende och man skapar snygg ögongodis. Lägg i 45 grader men man gå ner till så lite som 10 grader. Beroende vad som avses och vilken effekt man vill uppnå.

I mitt fall rummets golv fortsätter från hallen utan tröskel etc. och att byta riktningen i lila sovrummet hade set konstigt ut. plus att rummet ser bredare ut så vilket också var effekten som eftersöktes.
Huvudsakligen är att golvet i stora sovrummet som också är ihopkoppkad med hallen är i "rätt" riktning som du skriver.
Samt valde att lägga golvet i samma riktning i lila rummet som ursprungliga golvet som tyvärr inte gick att rädda.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Visst är det så. Men just i det aktuella fallet här så ligger det ju spånskiva under på bilden.
Och om det är två fönster på olika väggar;)
Jag utgår från rummets förhållande i längd och bredd, ljusinfall men också om golvytan ev. ansluter till annat golv. Även tak om det har panel, etc, hur det är uppsatt.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och om det är två fönster på olika väggar;)
Här tyckte jag det var bara ett fönster. Är det flera är det väl det huvudsakliga ljusinsläppet man går efter.

Men finns ju andra parametrar som kan påverka också så klart.
 
LandxPelle LandxPelle skrev:
Sant, men allt beror på vilken effekt man vill uppnå. Tumregel säger att man ska lägga golvet i samma riktning som rummets huvudsakliga ljuskälla och i linje med den mest använda entrén.
Dock,
1. Ska du lägga golv i ett smalt rum? Lägg golvplanken horisontellt! Med golvplanken på tvären ser ytan bredare ut, eftersom metoden effektivt eliminerar känslan av inramning.
2. När man lägger golv i ett kort rum vill man självklart öka känslan av djup. Om golvplanken läggs vertikalt ser rummet längre ut.
Du menar nog inte horisontellt eller vertikalt? Är det inte längs långsida respektive kortsida av rummet.
 
  • Gilla
Rullle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.