Hej!
Kommunen skulle byta vattenmätare men kunde inte genomföra det då det saknades lekande mutter på högra sidan.
Jag skulle vilja lösa detta, samt byta ut den gamla svarta ventilen då de tenderar att läcka med tiden. Vad behöver jag? Måste jag byta ut även den nyare kulventilen eller finns det någon övergång jag kan använda? Typ en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rak-koppling-g10-utv-xg10-lekande/
Tacksam för alla tips!

Vattenrör med kulkran märkt "DN 25", grov textur, någon rost, använd och smutsig mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rörledningar med ventil och skugga på texturerad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg monterade rör, ventiler, vattenmätare och slang, i ett förrådsutrymme eller garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det här har jag gjort!

Jag skulle byta ut även den "nyare" kulventilen eftersom den ser ut att ha många år på nacken.

Först måste du säkerställa att du kan stänga av vattnet i gatan.

Nästa fråga är om du kan gänga av den gamla kranen eller vinkeln som sitter innan den. Det nog värmas och det gäller att ha rejäla rörtänger och nycklar hemma. Får du en fri gängad rörända så gängar du bara på vanliga rördelar i mässing och en kulventil samt en vattenmätarkonsol:

https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsol/

Gå vidare med nästa kulventil och avsluta med en klämringskoppling som passar på kopparröret till höger som du sågar av i rätt längd.

Potentiella problem: Om det är för trångt mellan väggen och rören (=rören sitter för nära väggen i förhållande till konsolens djup) så kan du göra som jag gjorde: bila ned en del av väggen och försänk konsolen den centimeter eller två som krävs. Eller så får du dra om rören, en lite större operation.

Går rördelarna inte att få av så får du kapa inkommande galvrör (är det va?!). Då krävs en klämringskoppling som passar på detta rör. Får Vatette Stål användas på tappvattenrör och passar det?

https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal
 
Redigerat:
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som lekande mutter på höger sida, även om det inte är det, så är det ju superenkelt att lossa den vänstra sidan och snurra mätaren. Med det sagt, så om du vill byta den vänstra ventilen så behöver du stänga i gatan vilket kräver en fyrkant med förlängning (inget vanligt hemmapul) så om inte kommunen har synpunkter på den vänstra ventilen kan det vänta några år. Du har ju den högra att stänga om det blir aktuellt
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag tycker det ser ut som lekande mutter på höger sida, även om det inte är det, så är det ju superenkelt att lossa den vänstra sidan och snurra mätaren. Med det sagt, så om du vill byta den vänstra ventilen så behöver du stänga i gatan vilket kräver en fyrkant med förlängning (inget vanligt hemmapul) så om inte kommunen har synpunkter på den vänstra ventilen kan det vänta några år. Du har ju den högra att stänga om det blir aktuellt
Den är inte lekande tyvärr och montören som kommunen skickade var inte någon erfaren rörmontör och fick inte montera mätaren om det inte var lekande.
Jag behåller nog den gamla ventilen för enkelhetens skull.
 
Om jag behåller den gamla ventilen och istället endast vill byta till en koppling med lekande mutter, vilken koppling behöver jag? På den nyare kulventilen står det DN25.
Denna i dim. 25R?
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rak-koppling-g10-utv-xg10-lekande/

Rörkoppling med kran och grönt handtag, vit bakgrund, märkt "DN 25". Använd, dammig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av webbsida, metallrörskoppling, G10 storlek, inkluderar packning, Rinkaby Rör butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
H Höga Berget skrev:
Om jag behåller den gamla ventilen och istället endast vill byta till en koppling med lekande mutter, vilken koppling behöver jag? På den nyare kulventilen står det DN25.
Denna i dim. 22x25R?
[länk]

[media]
[bild]
Jag slår vad om att kommunen kommer att krävs en standard vattenmätarkonsol. troligen finns kravet redan skriftligt i ABVA, de allmänna bestämmelser som kommunfullmäktige har beslutat om för din anläggning - det är bara så att du som användare inte läser dessa tråkiga dokument.

Om inte denna montör kräver det så kommer troligen kravet på vattenmätarkonsol från nästa entreprenör som upphandlas om några år. Det händer i fler och fler kommuner och så även i min. D v s ska du mecka med det hela så rekommenderar jag starkt att uppdatera till en sådan.

Sneakvarianten kan ju vara att lämna den första uråldriga ventilen och sen montera kulventil-vattenmätarkonsol-kulventil efter detta. Då behöver du inte stänga av vattnet i gatan om den gamla ventilen fortfarande tätar.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag slår vad om att kommunen kommer att krävs en standard vattenmätarkonsol. troligen finns kravet redan skriftligt i ABVA, de allmänna bestämmelser som kommunfullmäktige har beslutat om för din anläggning - det är bara så att du som användare inte läser dessa tråkiga dokument.

Om inte denna montör kräver det så kommer troligen kravet på vattenmätarkonsol från nästa entreprenör som upphandlas om några år. Det händer i fler och fler kommuner och så även i min. D v s ska du mecka med det hela så rekommenderar jag starkt att uppdatera till en sådan.

Sneakvarianten kan ju vara att lämna den första uråldriga ventilen och sen montera kulventil-vattenmätarkonsol-kulventil efter detta. Då behöver du inte stänga av vattnet i gatan om den gamla ventilen fortfarande tätar.
De kräver inte det än, men som du säger så kommer säkert kravet. Får kanske montera en sån. Måste jag kolla med kommunen vad måttet är på den nya vattenmätaren eller finns det bara ett mått och alla konsoler passar?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Höga Berget skrev:
De kräver inte det än, men som du säger så kommer säkert kravet. Får kanske montera en sån. Måste jag kolla med kommunen vad måttet är på den nya vattenmätaren eller finns det bara ett mått och alla konsoler passar?
Det är den lyckliga i detta, det finns en standard för vattenmätarkonsoler så köper du den som jag länkade till ovan så passar vattenmätaren. Den innehåller också en ställbar lekande mutter (på höger sida) så vilken längd som helst på framtida vattenmätare passar.

(I min kommun delade de faktiskt ut dessa konsoler till fastighetsägarna utan kostnad. Kolla om det finns samma rutin i din kommun, kanske vill de likt min kommun uppmuntra folk att installera sådana.)
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.