P paralun skrev:
Jo men nu ska det här då även igenom den svenska riksdagen.
Sen har inte Europaportalen postat någonting och de brukar även ha med hur svenska EU-politiker röstat.
[länk]
Nu är jag ingen expert på eu-lag men är det inte så att vi helt enkelt kan bli tvingade att följa detta, oavsett vad vår riksdag tycker? Gissar att detta är en av de saker där vi mer eller mindre inte har någon bestömmanderätt?!
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Nu är jag ingen expert på eu-lag men är det inte så att vi helt enkelt kan bli tvingade att följa detta, oavsett vad vår riksdag tycker? Gissar att detta är en av de saker där vi mer eller mindre inte har någon bestömmanderätt?!
Nej det nämns ju att 16 länder är emot förslaget för privata byggnader.
"However, it is likely to be an uphill battle for Parliamentary negotiators against EU countries, where a large coalition of at least 16 countries strictly opposes mandatory renovations for individual buildings."
Sen vet vi inte vad svenska EU politiker röstade?
Hursomhelst så måste vi göra som många andra länder och vara smarta och ta det med helt egen takt utan att vara "Bror Duktig"... en nackdel är att vi är ordförandeland just nu.
 
P paralun skrev:
Nej det nämns ju att 16 länder är emot förslaget för privata byggnader.
"However, it is likely to be an uphill battle for Parliamentary negotiators against EU countries, where a large coalition of at least 16 countries strictly opposes mandatory renovations for individual buildings."
Sen vet vi inte vad svenska EU politiker röstade?
Hursomhelst så måste vi göra som många andra länder och vara smarta och ta det med helt egen takt utan att vara "Bror Duktig"... en nackdel är att vi är ordförandeland just nu.
Sedan när har Sverige inte försökt vara bäst i klassen?!
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Sedan när har Sverige inte försökt vara bäst i klassen?!
Jo men MP hade "hotline" från Bryssel och allt "tok" man röstade igenom.
 
Och min teori om att EU skulle tvinga alla att sätta solceller på taket verkar tyvärr slå in också. Vårt hus ligger nedanför två hus och har skugga på taket ungefär 50% av soltimmarma på taket. Inte jättenöjd kan jag säga. Taket behöver bytas inom 10 år men nu verkar det som jag måste göra det förr snarare än senare. Suck

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwG80O/krav-i-eu-solceller-pa-alla-nya-tak
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Och min teori om att EU skulle tvinga alla att sätta solceller på taket verkar tyvärr slå in också. Vårt hus ligger nedanför två hus och har skugga på taket ungefär 50% av soltimmarma på taket. Inte jättenöjd kan jag säga. Taket behöver bytas inom 10 år men nu verkar det som jag måste göra det förr snarare än senare. Suck

[länk]
Jo nu blev det en ny tråd om utmaningen och en intressant diskussion.
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-solceller-pa-alla-nyabyggnaderinom-eu.483890/
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Och min teori om att EU skulle tvinga alla att sätta solceller på taket verkar tyvärr slå in också. Vårt hus ligger nedanför två hus och har skugga på taket ungefär 50% av soltimmarma på taket. Inte jättenöjd kan jag säga. Taket behöver bytas inom 10 år men nu verkar det som jag måste göra det förr snarare än senare. Suck

[länk]
Läste du i din egen länk?
”Där vill EU-parlamentet att alla nya byggnader ska vara utrustade med solpaneler senast 2028 – om än med brasklappen att det endast gäller där det är ”tekniskt lämpligt och ekonomiskt genomförbart”.”
Jag skulle gissa att inte en brysslianerna tycker att solceller i skugga är ”lämpligt”.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag skulle gissa att inte en brysslianerna tycker att solceller i skugga är ”lämpligt”.
Så planerar man att byta tak i framtiden och inte vill ha solceller så gäller det att plantera snabbväxande träd som skuggar taket ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Läste du i din egen länk?
”Där vill EU-parlamentet att alla nya byggnader ska vara utrustade med solpaneler senast 2028 – om än med brasklappen att det endast gäller där det är ”tekniskt lämpligt och ekonomiskt genomförbart”.”
Jag skulle gissa att inte en brysslianerna tycker att solceller i skugga är ”lämpligt”.
Ja, men sedan när har sådant hindrat EU? När går gränsen för hur mycket skugga man ska ha över ett dygn osv?!
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Ja, men sedan när har sådant hindrat EU? När går gränsen för hur mycket skugga man ska ha över ett dygn osv?!
Glaset är halvtomt ser jag. Jobbigt.
 
Hep Hep skrev:
Glaset är halvtomt ser jag. Jobbigt.
Förstår du vad detta kostar samhället? Jag är helt för att vi ska möjliggöra en grön omställning och tror att det kommer generera otroligt många arbetstillfällen etc. Problemet är att kostnaden för kalaset är mer än vad europeisk ekonomi klarar av. Ett vanlig villa i den storlek jag bor i går på ca 450-500tkr. Släng på solceller på det och du får lägga på 200-250 till. Utöver detta så ska huset tilläggsisoleras för att möta EUs nya fantasier kring energiklass ing och gärna byta värmekälla också då luftvärmepumpar inte anses vara effektiva nog och bestraffas med en factor 1.8 på förbrukningen vid energideklaration. Vilket också bergvärme gör. Fjärrvärme dock, där multiplicerar man med 0.8 så det gynnas.

Så ska jag följa EUs påhitt, om de blir verklighet så kommer det gå på 1.2-1.5 miljoner. Jag är inte den som är den men något är riktigt knas om EU tror att medelsvenson kan lägga den typen av pengar på att energirenovera ett vanligt stenhus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är också för ”grön omställning” och ser de flesta initiativ som något positivt. En del förslag är mer eller mindre usla och tack och lov blir många av dem inte av. Mitt liv är för kort för att bli upprörd i förväg för något kanske inte alls blir maximalt illa.

Sedan får jag väl vara ärlig och säga att jag personligen inte kommer drabbas nämnvärt. Dels har jag nog råd och del kan jag strunta i nästan alla liknande hyss då jag kan skylla på kulturella värden och komma undan.
 
Hep Hep skrev:
Jag är också för ”grön omställning” och ser de flesta initiativ som något positivt. En del förslag är mer eller mindre usla och tack och lov blir många av dem inte av. Mitt liv är för kort för att bli upprörd i förväg för något kanske inte alls blir maximalt illa.

Sedan får jag väl vara ärlig och säga att jag personligen inte kommer drabbas nämnvärt. Dels har jag nog råd och del kan jag strunta i nästan alla liknande hyss då jag kan skylla på kulturella värden och komma undan.
Jo men en "grön omställning" måste ju ske utifrån ett lands förutsättningar, inte utifrån att Tyskland mfl drabbats av "fossilgasfrossa"... sen finns det betydligt viktigare åtgärder för oss med isolering samt hur ett hus är uppvärmt, vi har fortfarande en massa hus med direkteluppvärmning, likaså är det i Norge.
Solceller på taket som ett krav är ju enbart fånigt utan det måste prövas med en helhetskalkyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.