Hej jag och sambon ska flytta till radhus (bostadsrätt) om 141kvm nu den 29e Mars. Uppvärmingen sker genom bergvärmepump där nedre plan (100kvm) har golvvärme och övre plan (40kvm) har vattenburna radiatorer.
Ingen har bott där tidigare så vi har bara en estimat på årsförburkningen om ca 11000 kWh.
Vad hade ni tecknat för elavtal i dagsläget? Någon som gett sig på timpris, exempelvis Tibber och upplever det som fördelaktigt?

Bästa,
Hampus
 
Tror de allra flesta har spot of det är vad som lönar sig i längden. Vill man trots allt binda bör man vänta tills osäkerheten/volatiliteten minskat.
 
  • Gilla
Happyhampus
  • Laddar…
Med den osäkra marknad som råder är bundet ganska dyrt. Om man inte absolut vill ha säkerheten så skulle jag inte ha bundet. Själv kör jag timpris, men inte från Tibber. De är inte billiga och satsar hårt på att låsa in kunder med tekniska lösningar. Fördelen med timpris är att elpriset inte blir en överraskning i efterhand.
 
  • Gilla
Happyhampus och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Det låter konstigt att byggaren stoppar in bergvärme i ett nybyggt radhus. Delar hela längan på samma borrhål då?

Har du en platta på mark och en modern pump så har du alla förutsättningar för att kunna spara 200kr/mån med ett timpris istället för rörligt. Är varmvattenberedaren väldigt liten så minskar dock möjligheten något om ni är fler än 2 i hushållet.

I vilket fall så kommer ett nytt hus ha låg förbrukning 11000kWh känns högt räknat i ett nybyggt radhus. Om ni inte maxbelånat er skulle jag undvikit fastpris på el då försäkringspremien är omotiverat hög. Sen lär väl staten hjälpa till med höga rörliga priser men inte om det blir låga rörliga men du låst in dig att betala 170.000kr i fastpris över 5år...
 
Börja med vanligt rörligt. Bundet existerar väl knappt idag.
Skaffar ni sen elbil eller vill laga mat/diska/tvätta på nätterna kan du byta till timpris.
Oavsett vad folk säger blir komforten lidande om man bara värmer upp huset på natten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det låter konstigt att byggaren stoppar in bergvärme i ett nybyggt radhus. Delar hela längan på samma borrhål då?

Har du en platta på mark och en modern pump så har du alla förutsättningar för att kunna spara 200kr/mån med ett timpris istället för rörligt. Är varmvattenberedaren väldigt liten så minskar dock möjligheten något om ni är fler än 2 i hushållet.

I vilket fall så kommer ett nytt hus ha låg förbrukning 11000kWh känns högt räknat i ett nybyggt radhus. Om ni inte maxbelånat er skulle jag undvikit fastpris på el då försäkringspremien är omotiverat hög. Sen lär väl staten hjälpa till med höga rörliga priser men inte om det blir låga rörliga men du låst in dig att betala 170.000kr i fastpris över 5år...
Mer exakt så är det ett parhus.Så hela "längan" är egentligen bara en större villa som blivit två separata bostäder.
 
Delar ni på pumpen med grannen så har väl ingen av er någon kontroll över när den ska gå eller med vilken inställning?
Är det föreningen som äger pumpen, ingår värme?
 
D Dilato skrev:
Delar ni på pumpen med grannen så har väl ingen av er någon kontroll över när den ska gå eller med vilken inställning?
Är det föreningen som äger pumpen, ingår värme?
Precis, föreningen äger pumpen (utgår jag ifrån) och värme ingår i månadsavgiften.
 
Då har du ju svaret, du har ingen kontroll över det som kostar (värme) och ska bara ha hushållström.

Jag antar att du inte har elbil?

Du borde då ha rörligt månadspris, timavtal kommer bara att stressa dig utan att det blir särskilt hög besparing (om ens någon).
 
Attitudeswe
Hoppas ni har stor tank för varmvattnet då så att inte grannen kan duscha slut vattnet för er.

Har huset tre elavtal, eller sitter pumpen på ett av era AB med separat mätare? Ni delar 50/50 på dess förbrukning? Mäter man varmvattenuttag och innetemp och om grannen har sovrumsfönstret öppet året runt?

Har ni ett tredje elavtal för pumpen så är dess förbrukning ofta väldigt plan över dygnet (iaf i ett äldre hus med sämre isolering där värme trumfar varmvatten) och timpris kan då vara ett säkert val för det abonnemanget.

Har er nätägare effekttaxa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.