Hej, om man skulle gjuta en platta, hur länge kan den då stå, om man försöker väderskydda den, innan man måste bygga på den, utan att riskera att den blir förstörd?

Dessutom om den har ingjuten golvvärme.

Funderar på bygge i etapper, för att ej behöva belåna sig allt för mycket dessa orostider

Undersöker därför alternativ
 
Med glykol i slingorna, eller tomma, skulle jag tippa på i alla fall minst 50 år.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Med glykol i slingorna, eller tomma, skulle jag tippa på i alla fall minst 50 år.
Oj, så länge tänkte jag inte vänta Tänkte kanske 1-2 år byggstart efter gjuten platta. Men då skall det ej vara problem om man ser till att täcka ordentligt och glykol i slingorna alltså
 
Trodde inte det heller :D,
Det viktigaste att skydda är slingorna, det skadar nog inte heller om du skyddar de slangar som sticker upp mot direkt solljus, vet faktiskt inte hur uv-beständiga de är.
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Gjuta med luftporbildande betong och antingen fylla golvvärme rören med glykol eller blåsa ur dem med tryckluft efter gjutning gör att betongplatta kan stå oskyddad mååånga år framöver.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Om du är helt säker på att du kan få bygglov så kan du väl egentligen bygga hela plattan innan någon ansökan görs. Så länge du inte ändrar markens höjd med mer än 0.5m. Jag kanske har fel men bygglov krävs ju inte för en marknära altan eller liknande och så länge det enbart är en platta är det ju inte ett byggnadsverk och kräver inte något bygglov.

Men om du är säker på att få klart allt inom 5år spelar detta ju inte någon roll.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är att du inte får tjällyftning under plattan. Om den är ordentligt isolerad och du täcker över den på något vis så mesta vattnet rinner av så kan den gott stå i 50 år.
 
  • Gilla
PatrikJo och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om du är helt säker på att du kan få bygglov så kan du väl egentligen bygga hela plattan innan någon ansökan görs. Så länge du inte ändrar markens höjd med mer än 0.5m. Jag kanske har fel men bygglov krävs ju inte för en marknära altan eller liknande och så länge det enbart är en platta är det ju inte ett byggnadsverk och kräver inte något bygglov.

Men om du är säker på att få klart allt inom 5år spelar detta ju inte någon roll.
Det vore ju fräckt, men inget jag skulle våga schansa på
 
T TypRätt skrev:
Om du är helt säker på att du kan få bygglov så kan du väl egentligen bygga hela plattan innan någon ansökan görs. Så länge du inte ändrar markens höjd med mer än 0.5m. Jag kanske har fel men bygglov krävs ju inte för en marknära altan eller liknande och så länge det enbart är en platta är det ju inte ett byggnadsverk och kräver inte något bygglov.

Men om du är säker på att få klart allt inom 5år spelar detta ju inte någon roll.

Ett dåligt råd tyvärr som kan bli väldigt dyrt för TS i slutändan. Gjuter man en platta i syfte att bygga en bygglovspliktig byggnad där senare så har man de facto påbörjat den bygglovspliktiga åtgärden utan bygglov och startbesked.
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ett dåligt råd tyvärr som kan bli väldigt dyrt för TS i slutändan. Gjuter man en platta i syfte att bygga en bygglovspliktig byggnad där senare så har man de facto påbörjat den bygglovspliktiga åtgärden utan bygglov och startbesked.
Precis min tanke. Jag såg trubbel i den
 
T
Gjorde faktiskt så när jag byggde ut huset. Skulle jag mot förmodan inte fått bygglov hade det fått bli klinker som "trall":crysmile:
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Gjorde faktiskt så när jag byggde ut huset. Skulle jag mot förmodan inte fått bygglov hade det fått bli klinker som "trall":crysmile:
Fast risken hade nog vart att du fått vite + tvungen att riva plattan om de varit nitiska.

Har vänner i Stockholm som skulle bygga. Där hjälpte byggavdelningen, till istället och berättade hur de kunde ansöka och hur de kunde vinkla saker för att få ut maximalt av tomt/hus för så stort bygge som möjligt.

Den approachen borde alla byggnadsnämnder ha. Bara en hjälpande hand för ”möjligheter” mer än bara granskande regelföljare som naturligtvis då även skall vara. Men så mycket mindre avslag och gladare byggare de skulle bli, med smidigare byggprocesser
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Gjorde faktiskt så när jag byggde ut huset. Skulle jag mot förmodan inte fått bygglov hade det fått bli klinker som "trall":crysmile:
Det beror väl lite på omständigheterna också. 15 kvadrat simpel platta som sitter ihop med huset kan man säkert maska som ett påbörjat altanbygge. Men 100 kvadrat isolerad platta med golvvärme, avlopp etc mitt på tomten är det nog svårt att hitta en alternativ förklaring till.
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror väl lite på omständigheterna också. 15 kvadrat simpel platta som sitter ihop med huset kan man säkert maska som ett påbörjat altanbygge. Men 100 kvadrat isolerad platta med golvvärme, avlopp etc mitt på tomten är det nog svårt att hitta en alternativ förklaring till.
Uppställningsplats för framtida båt?;)
 
useless useless skrev:
Ett dåligt råd tyvärr som kan bli väldigt dyrt för TS i slutändan. Gjuter man en platta i syfte att bygga en bygglovspliktig byggnad där senare så har man de facto påbörjat den bygglovspliktiga åtgärden utan bygglov och startbesked.
Jag tycker jag var rätt tydlig i min kommunikation om att det inte var något "råd" utan mer en öppen fundering. Jag är helt säker på att om man skulle först ansöka om bygglov och påbörja plattan skulle det vara fel men om man utan visa minsta antydan till att det är tänkt att bli ett hus (även om alla kan misstänka det) så är jag inte säker på att de har lagen på sin sida. Men det är klart reglerna runt plank är ju faktiskt "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck..." så om det ser ut som början på ett hus så kanske det räcker för att det ska räknas som ett påbörjat hus.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.