J
Villaägaren är ett troll som återkommer i alla dessa trådar där konsumenter ställer en fråga om priser. Det borde finnas en varningssymbol under hans namn för att inte skrämma nykomlingar. Han kommer förklara att det bara är att bita ihop när man böjer sig framåt och hör hantverkaren dra ner gylfen.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Skumpe
V Villaägarenr1 skrev:
Poängen är väl att de kostar va de kostar oavsett hur orimligt de känns.

Precis som vissa matvaror !
Poängen är att priser på både mat och hantverkare kan bli orimliga till följd av marknadens utformning. Om du bestämmer att man inte får gnälla på det ena så får man rimligen inte gnälla på det andra heller. Och du lever väl som du lär?
 
Skumpe
J Jocke Best skrev:
Villaägaren är ett troll som återkommer i alla dessa trådar där konsumenter ställer en fråga om priser. Det borde finnas en varningssymbol under hans namn för att inte skrämma nykomlingar. Han kommer förklara att det bara är att bita ihop när man böjer sig framåt och hör hantverkaren dra ner gylfen.
Vad händer när ett ostoppbart och ett orubbligt troll möts?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag som gördetsjälvare tycker att priserna har skenat sistone. Tyvärr är det så att bra gantverk kostar idag. Tycker också som ngn/ngra andra att Rivning torde ni klara själva. Rot finns inte med på offert, Det är också en bra slant.
Önskar er ALL LYCKA med projektet.
 
P pjkw skrev:
Vad vill de ha för golv då? Det vanligaste är ju s.k. lamellparkett, inte att förväxla med massiv parkett. Det går att hitta från ca 300kr/kvm men hantverkare tenderar att vilja köra något av de mest kända märkena (Kährs, tarkett, etc) och då blir det nog 500-600 och uppåt.
Så är det, det lär mest ha att göra med att de handlar hos vissa grossister/handlare där de har bra rabatter och på så vis tjäna pengar på materialet också. Det går att hitta hantverkare som handlar på byggmax också. Men de pratar ofta inte Svenska
 
Brutalbyggande Brutalbyggande skrev:
Jag som gördetsjälvare tycker att priserna har skenat sistone. Tyvärr är det så att bra gantverk kostar idag. Tycker också som ngn/ngra andra att Rivning torde ni klara själva. Rot finns inte med på offert, Det är också en bra slant.
Önskar er ALL LYCKA med projektet.
ROT finns med och är 16 500 kr, finns specat på offerten.
Själva rivning blir marginell, det är ett snabbjobb, lite till om man också tar på sig att köra bort materialet.
Men visst, några tusenlappar borde det ge i lägre pris och då kan man även se om bjälklag och ev. marken kräver arbete som ej ingår i offerten.
 
J
Ta en annan firma om du inte är nöjd med deras pris? Det är en offert du har fått och gillar du inte priset så ger du inte företaget jobbet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan inte bedöma om det är dyrt eller inte. Allmänt sett kan man väl dock tänka sig att det mesta är särskilt dyrt just nu och att vissa tar till i överkant för att kompensera sig. Det är omöjligt att veta, men kanske kan det vara klokt att vänta, om det går?

Är knarrandet huvudproblemet? I så fall kan det finnas andra metoder att bli av med eller minska det. Är det torrt i rummet kan en luftfuktare hjälpa. Luftfuktigheten går att mäta. Ett gammalt trick lär vara att hälla potatismjöl mellan parkettstavarna.

Även golvsvikt kan inte sällan avhjälpas utan att golvet bryts upp. Sök på: ”hur får man golv att sluta svikta”.



S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
 
Som de flesta skriver, priset känns rimligt om det är fast. Beroende på var i Sverige med större utbud av hantverkare så kan du nog få ner priset ca 50-60 kr/h. Prova be om takpris om det fasta inte är inte supertydligt specificerat. Antal timmar är ju en arbetsvecka för 2 man. Fullt normalt
 
F
Om golvet inte spelar någon roll så hade jag löst det själv genom att dra i långa skruv i nuvarande golv och sen lägga matta på. Klinkern hade jag dragit loss och måttbeställt en plåt. Då sparar du 70 tusen ungefär.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
B Bassen85 skrev:
Som de flesta skriver, priset känns rimligt om det är fast. Beroende på var i Sverige med större utbud av hantverkare så kan du nog få ner priset ca 50-60 kr/h. Prova be om takpris om det fasta inte är inte supertydligt specificerat. Antal timmar är ju en arbetsvecka för 2 man. Fullt normalt
Du kan läsa specen i ts första inlägg;)
 
S surfarn skrev:
550 ex moms låter dyrt. 550 inklusive moms är mer rimligt, speciellt om det inte ligger nära Stockholm
550 är normalpris även utanför Stockholm.
 
  • Gilla
Jodenmarck och 1 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Det har blivit dyrare, främst pga Putin djävla krig, men är man inte nöjd med priset så fråga någon annan.
Eller kör på löpande, är mera rättvist både mot kund och firma
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
hej. Lägg absolut inte laminat. Köp nåt furugolv el dylikt. Sen är det tydligt att de fuskat och tagit i för jobbet för att tjäna på rot-avdrag
 
Sviktande golv i ett gammalt torp kan innebära precis vad som helst. Sannolikheten är stor för att det kan vara rejält ruttet under golvet som leder till betydligt högre kostnader än i offerten oavsett.
Det känns nästan konstigt att köpa något på fastpris i detta läge.
Nästan bättre att köpa ett uppskattat pris på golvläggningen och ha ett timpris för rivningen och sedan kunna avgöra när man ser hur mycket jobb som kommer att behöva göras efter rivningen.
Då kan man dessutom ta dit en annan firma för second opinion när man kan se allt som är ruttet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.