Hej,

Nu har jag äntligen gräv ur och jämnat till min baksida där min gräsmatta skall ligga. Det som återstår nu är att lägga på matjorden och så gräs. Hursomhelst så blir det ju så att när jag kört runt där bak med min grävare och mindumper när jag jobbat blir det stora spår och lite svårt att se hur rakt det hela egentligen är? svårt att förklara men jag menar alla stora spå som blir av maskinerna. För att jämna till dett och finjustera vill jag nu platta till jorder så att jag kan planera bättre. Jag har läst att folk använt lastpallar här på forumet, räcker det? eller måste jag hyra en vält för att få bukt med detta? Vill inte gärna hyra vält nu innan matjorden och sedan igen när jorden skall på, känns lite overkill.
 
Det viktigaste är att du inte komprimerar alltför mycket. Har du kört med maskiner på den blivande gräsmatteytan bör du istället luckra ytan. För att få slutgiltig släthet vältar du mattan och då skall trycket inte vara för hårt. Kan du med handkraft dra en gallervält och med tillräcklig tyngd blir det inte för hårt packat.
 
Du pratar nu om att jämna till INNAN matjorden läggs på, eller hur? Om inte spåren är en halvmeter djupa så känns det som grym overkill. Vi hade inte heller helt jämnt under, men det fixade vi med hjälp av matjorden, som är lite tjockare/tunnare på vissa ställen. Är det mycket ojämnt så räcker det om du fixar till grovt med en traktor/grävare innan. Lägg krutet på att få matjorden jämn istället.
 
jenfor skrev:
Är det mycket ojämnt så räcker det om du fixar till grovt med en traktor/grävare innan. Lägg krutet på att få matjorden jämn istället.
Nja, det blir troligen snyggt nästa år men på sikt är marken kompakterad av grävmaskinen och då får man senare problem. Det är vettigare att fixa marken innan gräsmattan sås så slipper man gräva upp rubbet om 5-6 år. Mitt tips är att absolut undvika någon form av traktor eller annat tungt fordon på mark som du avser använda till annat än framtida plattsättning eller grusgångar!
 
  • Gilla
KrilleBygg
  • Laddar…
Det beror väl i och för sig på hur tjockt lager matjord man lägger. I vårt fall har vi 20-30 cm matjord, så hur materialet under är kommer gräset inte att ha en aning om i vilket fall som helst... :)

Rekommenderar f ö att lägga tjockare än de 10 cm jag sett rekommenderas i vissa fall. Gräsmattan blir otroligt mycket bättre vid tjockare lager, då fukten hålls bättre vid längre torrperioder.
 
Tack för bra svar. Jag har krattat runt de värsta spåren nu och skall i helgen kasta på ca 15-20 cm fräch matjord som jag sedan drar över med en gallervält.
 
Håller med Yonna. Om ni vill få något annat att växa än bara gräs (träd o buskar t.ex.) så kan det bli problem p.g.a. jorden kompakterats av maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.