Vi ska eventuellt ta in någon för att installera en garageport och har fått en offert på ca 50 000 kr för rubbet. I det ingår även en del snickeriarbete men det är en "totalentreprenad", så rubbet. Det speciella är att öppningen är rätt stor på 5.5m. Porten ska vara automatiserad med fjärrkontroll och ha två fönster. Självklart isolerat.

Tycker ni det är dyrt eller är det vad man får räkna med?
 
Ingen som har någon åsikt?
 
RoTe
K Klockanpå skrev:
Ingen som har någon åsikt?
Jodå men inte kvalificerad sådan. Mitt råd är att låta en garageportfirma installera porten och sedan ta resten av jobbet endera själv eller med hjälp av snickare.
 
RoTe RoTe skrev:
Jodå men inte kvalificerad sådan. Mitt råd är att låta en garageportfirma installera porten och sedan ta resten av jobbet endera själv eller med hjälp av snickare.
Snickersrbetet var dock inte dyrt
 
RoTe
K Klockanpå skrev:
Snickersrbetet var dock inte dyrt
Ok men kolla ändå offerter på bara garageport med installation. Kan vara så att inflation osv gjort att det är så satans dyrt numera men...
 
Som inte speciellt bra referens gav min mamma 17k för en ny port för 4 år sen.
Byttes nån bräda också men annars ingick bara port, uppsättning och en ful skarvsladd till elen.
 
K Klass0n skrev:
Som inte speciellt bra referens gav min mamma 17k för en ny port för 4 år sen.
Byttes nån bräda också men annars ingick bara port, uppsättning och en ful skarvsladd till elen.
Hur stor var den?
 
richardtenggren
Jag gav 29 kkr för en Hörmann LPU40 5000 mm, Supramatic och ThermoFrame för några år sedan, installerade dock allt själv.
 
Om jag får ge några råd från att vi installerat motoriserad port:
1) Välj en motor som har två riktningar direkt på egna knappar på fjärren, dvs en knapp för att stänga och en för att öppna. Inte som vår som har en knapp som stänger/stoppar/öppnar dvs är du osäker på om den är stängd kan du inte trycka på knappen för om den var stängd öppnade du just.
2) Se till att det finns lucka över knapparna på dosan eller att de är rejält sänkta så det inte går att trycka på dem av misstag. På vår nyckel som följde med finns det inget lock och knapparna är upphöjda så har men den i fickan trycker man på en knapp titt som tätt och porten öppnas. Vi ser inte vår port från huset så för att slippa springa o vara osäker så satte jag en kamera i garaget som jag kan kolla på telefonen för att se som om det är stängt. Jäkligt drygt innan det var uppe.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Gav 28kkr för en 5000x2200 garageport en vecka sedan. Extraisolerad (60mm), motor med fjärrkontroll, backup batteri samt nödöppning. Installation görs av leverantör till en kostnad av 6kkr.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Köpte ett par portar på Sunus som det hette för några år sedan. Hur simpelt som helst att montera om man är 2 man. en 2,5m bred och en 4m bred.
Finns här nu.
https://garageportcenter.se/

Wisniowski var märket som är ganska stort i europa. Problemet med garageportar är att i stort sett hela marknaden är firmor som inte vill visa upp en rimlig prislista. Allt är riktprislistor som är långt över vad som är rimligt, sen ska det diskuteras rabatter och installationer osv osv. Vi var runt och tittade på en hel del ställen i vår halva av Skåne och pris på exakt samma port kunde skilja uppåt 100%. Tröttnade på dessa när vi hittade Sunus och beställde där. Hämtade själv hos dem så 0:- frakt och monterade på ett par timmar stycket. Bra att vara 2 pers dock.

Men men, om man inte är sugen på deras portar kan man åtminstone ha dem som prisreferens så man inte känner sig HELT lurad i efterhand.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Hur stor var den?
Kan fråga mamma, killgissar på 4m bred.
Inget fancy med fönster och sådär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.