Hej! Jag och en granne fick nyss avslag pga en dåligt gammal regel. Anledningen var tydligen att får många i området har glasat in, därför får inte vi glasa in.

Jag är ny angående detta med bygglov, men jag antar att vi kan överklaga? Hur är det effektivast att göra det? Genom att visa att det finns andra områden med fler inglasade balkonger?


Eller vara argumentera om att det är en dålig regel (tydligen tyckte de själva att den var konstig).
 
Förmodligen finns det en skrivelse om max utbyggnadsrätt i detaljplan eller bygglov och eftersom inglasning räknas som större boyta är den delen redan uppfylld. tyvärr är det svårt att ändra det. (utom då att bygga utan bygglov)
 
  • Gilla
Libbo och 1 till
  • Laddar…
Det är lite oklarheter. Jag antar att du inte har fått ett avslag, utan att handläggaren säger att det kommer att bli ett avslag. Ett "riktigt" avslag är ett beslut som fattas av byggnadsnämnden, och finessen med att "lyda" handläggaren och dra tillbaka ansökna innan den kommer till nämnden. Är att det formella beslutet kostar ungefär lika mycket oavsett om det är ett avslag eller godkänt bygglov. Men om man vill överklaga så är första steget att få ett beslut (i nämnden) som går att överklaga.

Men innan du gör detta så måste du ta reda på exakt vad handläggarens "avslag" bygger på. Den här regeln, kommer den ifrån formuleringen i detaljplanen för området, är det en intern oskriven tyckanderegel från bygglovs enheten. Ta reda på exakt vilka regler de stödjer sig på, och läs dessa regler noga (lägg upp det här om du vill ha tolkningshjälp).

När du väl vet exakt vilken grund de har för ett avslag, så kan man börja fila på argumenten för att få igenom ditt bygglov.

Och när du får skrivningen från handläggaren, så fråga även om det finns fler regler att ta hänsyn till. Inte ovanligt att man lyckas visa att den utpekade reglen inte är tillämpbar, så dyker det upp ett annat hinder.
 
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är lite oklarheter. Jag antar att du inte har fått ett avslag, utan att handläggaren säger att det kommer att bli ett avslag. Ett "riktigt" avslag är ett beslut som fattas av byggnadsnämnden, och finessen med att "lyda" handläggaren och dra tillbaka ansökna innan den kommer till nämnden. Är att det formella beslutet kostar ungefär lika mycket oavsett om det är ett avslag eller godkänt bygglov. Men om man vill överklaga så är första steget att få ett beslut (i nämnden) som går att överklaga.

Men innan du gör detta så måste du ta reda på exakt vad handläggarens "avslag" bygger på. Den här regeln, kommer den ifrån formuleringen i detaljplanen för området, är det en intern oskriven tyckanderegel från bygglovs enheten. Ta reda på exakt vilka regler de stödjer sig på, och läs dessa regler noga (lägg upp det här om du vill ha tolkningshjälp).

När du väl vet exakt vilken grund de har för ett avslag, så kan man börja fila på argumenten för att få igenom ditt bygglov.

Och när du får skrivningen från handläggaren, så fråga även om det finns fler regler att ta hänsyn till. Inte ovanligt att man lyckas visa att den utpekade reglen inte är tillämpbar, så dyker det upp ett annat hinder.
Tack, jag lägger upp mer info när jag har det. Grannen fick ett samtal, de kommer få mer info mejlad under dagen.
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är lite oklarheter. Jag antar att du inte har fått ett avslag, utan att handläggaren säger att det kommer att bli ett avslag. Ett "riktigt" avslag är ett beslut som fattas av byggnadsnämnden, och finessen med att "lyda" handläggaren och dra tillbaka ansökna innan den kommer till nämnden. Är att det formella beslutet kostar ungefär lika mycket oavsett om det är ett avslag eller godkänt bygglov. Men om man vill överklaga så är första steget att få ett beslut (i nämnden) som går att överklaga.

Men innan du gör detta så måste du ta reda på exakt vad handläggarens "avslag" bygger på. Den här regeln, kommer den ifrån formuleringen i detaljplanen för området, är det en intern oskriven tyckanderegel från bygglovs enheten. Ta reda på exakt vilka regler de stödjer sig på, och läs dessa regler noga (lägg upp det här om du vill ha tolkningshjälp).

När du väl vet exakt vilken grund de har för ett avslag, så kan man börja fila på argumenten för att få igenom ditt bygglov.

Och när du får skrivningen från handläggaren, så fråga även om det finns fler regler att ta hänsyn till. Inte ovanligt att man lyckas visa att den utpekade reglen inte är tillämpbar, så dyker det upp ett annat hinder.
Nu har vi fått svar och jag tycker det är högst högst märkligt. Trots att jag är novis på detta.
Handläggaren hänvisar till att enligt en detaljplan så är total bruttoarea för fastigheten 5920kvm.
Bygglov som skickades in 2013 för att bygga fastigheten angav 7890kvm. Då 7890kvm >> 5920kvm så anses det inte vara en liten avvikelse och kan ej tillåtas.

Om jag förstår det hela rätt menar hon att hela vår fastighet ej borde tillåtits då bygglovet 2013 avsåg fastigheten. Fastigheten stod klar 2015.
30-50% av grannarna glasade in 2018 och då sökte vår BRF ett bygglov för hela fastigheten. Detta bygglov har dock gått ut.

Om hon har rätt, kan ni hjälpa mig att förstå? Hur kan vår fastighet ens tillåtas att byggas om det grovt överskrider detaljplanen? Och hur kan våra grannar 2018 få inglasning beviljat ifall vi redan grovt överskrider detaljplanen?

Bifogar relevanta dokument från rekommendationen.
Svenskt dokument, avslag bygglovsansökan, synpunkter, detaljplan, bruttoarea, rekommendation om återansökan, rödmarkerade konfidentiella delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljplan med röd markering, bruttoareor, och noteringar på svenska, troligtvis bygg- eller planeringsdokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Plutus skrev:
Förmodligen finns det en skrivelse om max utbyggnadsrätt i detaljplan eller bygglov och eftersom inglasning räknas som större boyta är den delen redan uppfylld. tyvärr är det svårt att ändra det. (utom då att bygga utan bygglov)
Om jag förstår det rätt, kolla mitt svar ovan, så var bruttoarean som angavs när byggherren sökte om bygglov för att bygga vår fastighet mycket större än det detaljplanen angav. Så därför kan de ej tillåta inglasning för oss.
 
O
R Ritte skrev:
Om jag förstår det rätt, kolla mitt svar ovan, så var bruttoarean som angavs när byggherren sökte om bygglov för att bygga vår fastighet mycket större än det detaljplanen angav. Så därför kan de ej tillåta inglasning för oss.
När jag läser sånt här så undrar jag om bygglovshanläggare är världens mest bittra människor och om kommuner faktiskt hatar sina medborgare. Det hade varit en sak om ni ville bygga en kopia av Taj mahal, men att glasa in en balkong.

Kom. Igen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
johel572 och 39 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
När jag läser sånt här så undrar jag om bygglovshanläggare är världens mest bittra människor och om kommuner faktiskt hatar sina medborgare. Det hade varit en sak om ni ville bygga en kopia av Taj mahal, men att glasa in en balkong.

Kom. Igen.
Hälften av våra grannar fick inglasat 2018, så det ser inte ens enhetligt ut nu ifall ingen annan får glasa in framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Notera i detaljplanen så är bruttoarean angiven ovan mark. Räknar man på sammanlagda ytan för alla lägenheter landar vi på 1000kvm under bruttoarean i detaljplanen. Antar att bygglovet räknat med parkering/källare under mark.
 
  • Gilla
Nicola Lindekrantz och 2 till
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Hälften av våra grannar fick inglasat 2018, så det ser inte ens enhetligt ut nu ifall ingen annan får glasa in framöver.
Går också bra att bjuda dit en ledamot av samhällsbyggnadsnämnden och visa på hur fastigheten ser ut och hur de ställer sig. Min erfarenhet är att besluten för det mesta följer den åsikt för första ledamoten som öppnar munnen. Alltså om en ledamot håller med (hen du bjudit hem) och denna yrkar bifall så lär knappast någon ha en avvikande åsikt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
T
O Ossian K Olsson skrev:
När jag läser sånt här så undrar jag om bygglovshanläggare är världens mest bittra människor och om kommuner faktiskt hatar sina medborgare. Det hade varit en sak om ni ville bygga en kopia av Taj mahal, men att glasa in en balkong.

Kom. Igen.
Håller med också. Vore lite annorlunda om nu ingen har fått det tidigare. Men nu har ju massa andra grannar fått okej! Helt otroligt.
Kör det vidare så att politikerna får besluta, glöm inte att skriva med då att massa andra grannar har inglasat i ditt område så tror jag att politikerna fattar bättre. Dom är ju människor och vill också att du ska tycka om dom (för att du ska rösta på dom), medans bygglovshandläggaren bara kanske hade en dålig dag och kände för att ta ut det på dig (typ)...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T
K Kvackatore skrev:
Går också bra att bjuda dit en ledamot av samhällsbyggnadsnämnden och visa på hur fastigheten ser ut och hur de ställer sig. Min erfarenhet är att besluten för det mesta följer den åsikt för första ledamoten som öppnar munnen. Alltså om en ledamot håller med (hen du bjudit hem) och denna yrkar bifall så lär knappast någon ha en avvikande åsikt.
Glöm inte bjuda på god mat och gott öl/vin/pepsi!!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Man söker inte lov i detta fall utan man glasar in och sprättar en flaska bubbel när det är klart.sluta tänk så svenskt. Skål!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Kashew och 20 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Håller med också. Vore lite annorlunda om nu ingen har fått det tidigare. Men nu har ju massa andra grannar fått okej! Helt otroligt.
Kör det vidare så att politikerna får besluta, glöm inte att skriva med då att massa andra grannar har inglasat i ditt område så tror jag att politikerna fattar bättre. Dom är ju människor och vill också att du ska tycka om dom (för att du ska rösta på dom), medans bygglovshandläggaren bara kanske hade en dålig dag och kände för att ta ut det på dig (typ)...
Jag har suttit i en byggnadsnämnd och min erfarenhet från det är att kommunens tjänstemän har väldigt stor inverkan på politikerna som normalt är fritidspolitiker utan någon kunskap i sakfrågorna
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
jag hjälpte syrran att glasa in hennes balkong vi sökte inget bygglov hon har ju bott där i minst 15 år ingen som har sakt nåt
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.