Mathias S och alla andra som känner sig träffade:

1. De flesta IT bolag idag,med certifiering och kunskap debiterar mellan 700-1200 kr/tim+moms..

2. Att diskutera ev. studieskulder för ev. kompetenser
är ren bullshit: Kraftingenjör ,3 års högskole utb: 25.000 kr/mån,Dataingenjör, 3 års utb. 32.000 kr/mån och sist men minst(enligt er uppfattning) Sjuksköterska 3,5 års utb. 18.000 kr/mån.

3. När det gäller kompetens på hantverkare,så kan ni dra era paralleller med Martin Timell,och hans underbara program.Martin Timell är gud,hans misstag står för 15% av min omsättning......

4. Nä,tänk om innan ni yppar ett ord på detta forum.Forumet är till för att hjälpa människor med deras byggen,inte för att invagga dem i en otrohet gentemot hantverkare...

5. Bara för ni är 08:tor,betyder det inte att alla hantverkare i hela Sverige är likadana....

6. ANLITA SVART ARBETSKRAFT,KÖP MATERIALET SJÄLV OCH BE TILL GUD ATT NI ÖVERLEVER!!






 
Märkligt. Här sitter "IT-människor" och en "lirare som installerar och projekterar allt inom data" och kastar paj på varandra.
Snacka om storm i ett vattenglas. ;)

Ärligt talat: Nu lägger vi ner tjafset om IT-konsulters timdebitering. Det har ingenting med husbyggen att göra och är för övrigt mycket trist att tala om. Ungeför lika relevant och givande att tala om som frisörers möjlighet att klippa svart eller restaurangers svarta ölförsäljning. Lägg ner.


 
sinkadus skrev:
Mathias S och alla andra som känner sig träffade:

1. De flesta IT bolag idag,med certifiering och kunskap debiterar mellan 700-1200 kr/tim+moms..

2. Att diskutera ev. studieskulder för ev. kompetenser
är ren bullshit: Kraftingenjör ,3 års högskole utb: 25.000 kr/mån,Dataingenjör, 3 års utb. 32.000 kr/mån och sist men minst(enligt er uppfattning) Sjuksköterska 3,5 års utb. 18.000 kr/mån.

3. När det gäller kompetens på hantverkare,så kan ni dra era paralleller med Martin Timell,och hans underbara program.Martin Timell är gud,hans misstag står för 15% av min omsättning......

4. Nä,tänk om innan ni yppar ett ord på detta forum.Forumet är till för att hjälpa människor med deras byggen,inte för att invagga dem i en otrohet gentemot hantverkare...

5. Bara för ni är 08:tor,betyder det inte att alla hantverkare i hela Sverige är likadana....

6. ANLITA SVART ARBETSKRAFT,KÖP MATERIALET SJÄLV OCH BE TILL GUD ATT NI ÖVERLEVER!!
1.) I dessa tider är det relativt lätt att få små konsultbolag att prisa ned sig ordentligt. Utbud och efterfrågan.

2.) Samma sak här. Jag vet folk med utbildning från KTH och Handels som ligger på löner kring 30.000 efter 4 års erfarenhet. Utbud är större än efterfrågan här också.

Punkt 4-6.) Snark...kom igen

Som sagt behövs det mer konkurrens i byggsektorn.

mvh
David
 
okidok stridsyxan är nergrävd.....
 
sinkadus skrev:
Mathias S och alla andra som känner sig träffade:

1. De flesta IT bolag idag,med certifiering och kunskap debiterar mellan 700-1200 kr/tim+moms..

2. Att diskutera ev. studieskulder för ev. kompetenser
är ren bullshit: Kraftingenjör ,3 års högskole utb: 25.000 kr/mån,Dataingenjör, 3 års utb. 32.000 kr/mån och sist men minst(enligt er uppfattning) Sjuksköterska 3,5 års utb. 18.000 kr/mån.

3. När det gäller kompetens på hantverkare,så kan ni dra era paralleller med Martin Timell,och hans underbara program.Martin Timell är gud,hans misstag står för 15% av min omsättning......

4. Nä,tänk om innan ni yppar ett ord på detta forum.Forumet är till för att hjälpa människor med deras byggen,inte för att invagga dem i en otrohet gentemot hantverkare...

5. Bara för ni är 08:tor,betyder det inte att alla hantverkare i hela Sverige är likadana....

6. ANLITA SVART ARBETSKRAFT,KÖP MATERIALET SJÄLV OCH BE TILL GUD ATT NI ÖVERLEVER!!

#1 Vi är överens om debiteringen, frågan var vilka kostnader du anser att itbolaget har för sina konsulter....

Jag använder förövrigt inte yxor när jag slaktar utan har övergått till elektriska verktyg, helst Bosch. Och en Boschmaskin gräver jag aldrig ner.... ;)
 
Hej, jag kopierade ett inlägg jag hade under övrigt ang byggarnas mat. Men slutet av detta inlägg passar i ärlighetens namn bäst på denna avdelning...


Det är klart de ska ha käk! ska de åka iväg för att äta tar det ju en herrans tid.  
En god idé är också att deala med det lokala byggvaruhuset att en gång i veckan köra ut det som saknas till bygget. Ska varje enskild hantverkare själv dra iväg tar ju även det en herrans tid.  
Dessutom blir det säkert dyrare.  
 
Jag har ett kul exempel på ett snabbt, effektivt bygge jag dokumenterade i Norge. Huset skulle byggas på en riktigt klippig tomt vid vattnet. HUset sattes ihop på en pråm och byggarna skeppades ut varje morgon. Det var så trist på den där pråmen att så de byggde ihop det jäkligt fort. Sen lyftes hela huset upp på grunden med hjälp av en kran. Inga onödiga utflykter kunde man ta. Byggherren såg till att det som behövdes fanns på pråmen. Saknades något fick man ta till sin fantasi eller börja med något annat moment i väntan på nästa dag...
 
bra va!
 
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.