Gert Wingårdh beundrade nyligen huset i det femte avsnittet av Husdrömmar. Nu är Alf Folmers hus till salu hos ingen mindre än huvudpersonen så att vi får titta närmare på det.

Du kan läsa blogginlägget här: Fredagsmys med Alf Folmers hus från 1954
 
  • Gilla
makhno_
  • Laddar…
För några årtionden sedan fick Boverket för sig att man av energiskäl skulle minska på fönstren. Man införde krav på beräkningar av Riktad Operativ Temperatur ROT. Vill minnas att kravet var att minsta ROT, vanligen mot fönster, inte fick vara lägre än 17 C vid 20 C rumstemp. och att skillnad i ROT mellan olika riktningar inte fick överstiga 5 C. Det var krånglig beräkning med rymdvinklar mot fönster och eventuell underliggande radiator. Tanken var att trycka på arkitektkåren att minska fönstren vars kyliga ytor kunde kompenseras med varm radiator. Ingen arkitekt jag kände kunde utföra beräkningar. De menade att det får VVSarna göra och stötta upp med varma kaminer. VVSare lade dagar på att skriva program för programmerbara räknare. När jag knåpat ihop mitt beräkningsproblem jag döpt till RopTemp frågade ingen efter sådana beräkningar då byggnadsnämnderna saknade kapacitet att kontrollera. Bara efter något år var det hela bortglömt. Nu ser vi inte bara stora fönster utan hela ytterväggar av glas.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Så tokigt och vilket slöseri med arbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
För den som blev nyfiken på objektet:

https://www.booli.se/annons/4894552

Redan nedsatt med 2,55 miljoner och verkar påpassligts lagts ut första gången i samband med avsnittet sändes.
Booli (denna mäklarnas nemesis) sätter värdet till 14 miljoner.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/stockholm/nacka/saltsjobaden-baggensudden/fjallvagen-4/
Mäcklarannonsen på Bjurfors för den som är intresserad av fler bilder :)

Men texten "Tack vare gediget betongbjälklag och utan bärande innerväggar skapas stora möjligheter till en mer modern och anpassad planlösning" är ju lustigt i kombination med att man pratar om de arkitektoniska storheterna.
Det andas "Det är ett magiskt hus.... Men riv gärna ut allt... ja det är nog ett måste att riva ut allt då inget är gjort på 50 år". Och då kan man ju fråga varför man ska betala mer för arkitekturen om den ändå ska rivas...

Tittade lite närmare på de fåtalet bilder som ligger ute.
Känslan är ju tyvärr av ett hus som är i samma skick som ett "ödehus". Det man kan se av fasad, altan, tak med ger intrycket av ett behov av renovering som i princip lär vara mer omfattande än ett nybygge.
Sorgligt. :(
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
"I posten hushållström ingår även uppvärmning. Elpriset baseras på rörligt elavtal inklusive statligt elstöd"

Det var ett nytt mäklargrepp att inkludera tillfälliga stöd i boendekalkylen :D
 
  • Haha
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Hade jag haft 30-35 miljoner hade jag köpt det direkt!
För det är nog ungefär vad slutsumman lär stanna på med tanke på det enorma renoveringsbehovet, tyvärr.
Men - å andra sidan, för 30-35 mille får man en sjötomt i Saltis så frågan är om det ändå är värt det?
Decisions decisions.. :thinking::crysmile:
 
  • Haha
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.