Hej.

Har nyss flyttat och behöver fylla på med luft I hydroforen men är nog trög men jag kan inte tömma ut vattnet för när jag stänger av pumpen så slutar det pumpas ut vatten.
Jag gör ju något fel men fattar inte vad.
Skickar bilder på hur systemet fungerar.
Äldre varmvattenberedare i ett teknikrum med röranslutningar och pump. Slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeväxlare, expansionskärl, vattenpump, rörsystem, kattströ, färgburkar i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du öppnar här:
Industriell miljö, rörledningar, behållare, verktyg på golv, möjlig läckage, otydlig, blå markeringsruta på centrerat intresseområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och sedan måste du öppna en kran någonstans så luften kommer in.
Det kan ta rejält med tid om det är svårt för luften att komma in,
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du öppnar här:
[bild]
och sedan måste du öppna en kran någonstans så luften kommer in.
Det kan ta rejält med tid om det är svårt för luften att komma in,
Ok. Tack.
Där är ju ett galet tryck på vattnet men får väl försöka hitta någon lämplig slang att försöka trä på.
 
Det som också är dumt är att det finns någon nippel för att fylla på med luft någonstans.
 
P Pappa1986 skrev:
Det som också är dumt är att det finns någon nippel för att fylla på med luft någonstans.
Jag har samma hydrofor som du men har bara två meter till brunnen så kan enkelt tömma den tillbaks när jag behöver få in luft.
Har du väl tömt den har du rätt mängd luft.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har samma hydrofor som du men har bara två meter till brunnen så kan enkelt tömma den tillbaks när jag behöver få in luft.
Har du väl tömt den har du rätt mängd luft.
Aha ok. Trodde man behövde fylla på med luft via en ventil. Jag har en golvbrunn 2 meter bort men det sprutar som tusan men ska försöka få ihop det på något vis.
 
@Dilato ursäkta min tröghet men att jag ska öppna en kran någonstans. Är det på toppen själva hydroforen eller räcker det med kranarna i huset?
 
P Pappa1986 skrev:
@Dilato ursäkta min tröghet men att jag ska öppna en kran någonstans. Är det på toppen själva hydroforen eller räcker det med kranarna i huset?
Du verkar ju inte ha problem med att få ut vattnet eftersom du säger att det kommer med ett himla tryck ?
Annars menade jag att öppna en kran någonstans.
OM du kan få loss anslutningen på toppen av tanken är ju det det bästa, men min sitter fastärgad så jag kan inte det.
Vad har du för tryck i tanken, vad visar din manometer och vattennivå i tanken?
 
D Dilato skrev:
Du verkar ju inte ha problem eftersom du säger att det kommer med ett himla tryck ?
Annars menade jag att öppna en kran någonstans.
OM du kan få loss anslutningen på toppen av tanken är ju det det bästa, men min sitter fastärgad så jag kan inte det.
Vad har du för tryck i tanken, vad visar din manometer och vattennivå i tanken?
Såhär sakta rinner det ut nu. Trycket är på 0 nu eftersom jag stängde av pumpen. Vattennivån kan jag inte se.
Båda de inringade har jag stängt av.
En pannrum med cirkulationspump, rörledningar, expansionskärl och säkerhetsutrustning markerad med blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
Det är det där jag pratade om. För att få ur vattnet måste det in luft (annars får du undertryck och vattnet stannar kvar). Det som händer nu är att lite luft kluckar in (du hör det), lite vatten kommer ut och så fortsätter det tills tanken är tom.
På tanken sitter ett nivårör som visar vattenmängden i tanken om båda ventilerna är öppna.
På toppen av detta rör sitter en manometer som visar trycket i tanken.
Gammal vattenberedare med synlig temperaturjusteringsmekanism och säkerhetsventil, mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är det där jag pratade om. För att få ur vattnet måste det in luft (annars får du undertryck och vattnet stannar kvar). Det som händer nu är att lite luft kluckar in (du hör det), lite vatten kommer ut och så fortsätter det tills tanken är tom.
På tanken sitter ett nivårör som visar vattenmängden i tanken om båda ventilerna är öppna.
På toppen av detta rör sitter en manometer som visar trycket i tanken.
[bild]
Trycket är på ca 4 bar men detta faller ju till 0 när jag stänger av pumpen.
Vattennivån går inte se då det är alldeles för mycket vatten i hydroforen.
Men även om jag öppnar på flera kranar händer ingenting.
 

Bästa svaret

om du har tillgång till tryckluft kan du pumpa in i samma hål i botten som du tömmer ut i.
Det blir lite Tryck i luft, ta bort trycklufthandtaget, vattnet rinner ut, repetera.
Eller i en öppnad kran, in med tryckluft som kommer in i tanken och bubblar upp till toppen och trycket ut vattnet i botten.

EDIT: Strömbrytaren till höger har inget med dricksvattnet att göra, det är en cirkulationspump till värmesystemet och den kan vara på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ta bort topp pluggen så kommer det rinna ut. Passa då även på att sätta dit en cyckelventil så du kan pumpa in luft.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
om du har tillgång till tryckluft kan du pumpa in i samma hål i botten som du tömmer ut i.
Det blir lite Tryck i luft, ta bort trycklufthandtaget, vattnet rinner ut, repetera.
Eller i en öppnad kran, in med tryckluft som kommer in i tanken och bubblar upp till toppen och trycket ut vattnet i botten.

EDIT: Strömbrytaren till höger har inget med dricksvattnet att göra, det är en cirkulationspump till värmesystemet och den kan vara på.
Fan vad bra. Kör tryckluft rätt in i en kran och nu rinner det som bara den. Tack som fan:D
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Elias88y Elias88y skrev:
a bort topp pluggen så kommer det rinna ut. Passa då även på att sätta dit en cyckelventil så du kan pumpa in luft.
D Dilato skrev:
OM du kan få loss anslutningen på toppen av tanken är ju det det bästa, men min sitter fastärgad så jag kan inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.