Hej
Bor i en 50 tals lägenhet och håller på att utvidga utrymmet där min tidigare kombi kyl frys stått en hemsk Cylinda 55 bred. Nu har jag köp en modern LG kombi kyl frys 59,5 bred. Då läser jag i instruktionerna att det ska finnas mer än 50 mm marginal från VARJE närliggande vägg. Detta har jag aldrig sett i någon annans hem att det är ett 5 cm glapp runtom kylen/frysen. Har vi någon i detta forum med erfarenhet av att installera kyl/frys. Tänker att de kanske menar att det enbart är vid installationstillfället. För när den sedan blivit rätt temperatur borde man kunna skjuta in kyl/frysen på din plats och då vet jag att det ska vara utrymme mellan skåpets bakre del och väggen.

Jag tänker såhär
1. Sätt i kontakt på plan yta låt skåpet nå rätt temperatur utan väggar omkring
2. Skjut in skåpet på plats
3. Fyll med mat.

Är det något jag missat?
Tack på förhand
 
  • Orenoverat utrymme med blå väggdel, gips avtaget, kabel och byggskräp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N NatBat skrev:
Hej
Bor i en 50 tals lägenhet och håller på att utvidga utrymmet där min tidigare kombi kyl frys stått en hemsk Cylinda 55 bred. Nu har jag köp en modern LG kombi kyl frys 59,5 bred. Då läser jag i instruktionerna att det ska finnas mer än 50 mm marginal från VARJE närliggande vägg. Detta har jag aldrig sett i någon annans hem att det är ett 5 cm glapp runtom kylen/frysen. Har vi någon i detta forum med erfarenhet av att installera kyl/frys. Tänker att de kanske menar att det enbart är vid installationstillfället. För när den sedan blivit rätt temperatur borde man kunna skjuta in kyl/frysen på din plats och då vet jag att det ska vara utrymme mellan skåpets bakre del och väggen.

Jag tänker såhär
1. Sätt i kontakt på plan yta låt skåpet nå rätt temperatur utan väggar omkring
2. Skjut in skåpet på plats
3. Fyll med mat.

Är det något jag missat?
Tack på förhand
Det du missat är att acceptera att någon i kedjan ger fig dessa instruktioner för att skåpet skall fungera på rätt sätt.
med ditt resonemang behöver du göra dessa manövrar varje hång kompressorn startar och ett kylbehov finns.

Bakomliggande orsak är att skåpets kondensor skall få fullgod kylning.
Är det skåpet på bilden så har det kondensorn bak.dvs luftcirkulation runt ernns krävs.
Kyls inte kondensorn kan inte kylan i skåpet hållas och ökad energiåtgång med det.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Du har köpt fel skåp som inte passar dina förutsättningar som sagt. Men du kanske kan anpassa förutsättningarna?

Vad är det för material i väggen till vänster? Om skivmaterial kanske du kan såga upp väggen för att skapa utrymme för luftcirkulation där?

Till höger ser du redan ut att ha några cm marginal (fast mindre än 5cm), du kan bättra cirkulationen genom att ta upp ventilationshål där du har mikron? (dölj med ventilationsgaller)
 
Redigerat:
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
N NatBat skrev:
Hej
Bor i en 50 tals lägenhet och håller på att utvidga utrymmet där min tidigare kombi kyl frys stått en hemsk Cylinda 55 bred. Nu har jag köp en modern LG kombi kyl frys 59,5 bred. Då läser jag i instruktionerna att det ska finnas mer än 50 mm marginal från VARJE närliggande vägg. Detta har jag aldrig sett i någon annans hem att det är ett 5 cm glapp runtom kylen/frysen. Har vi någon i detta forum med erfarenhet av att installera kyl/frys. Tänker att de kanske menar att det enbart är vid installationstillfället. För när den sedan blivit rätt temperatur borde man kunna skjuta in kyl/frysen på din plats och då vet jag att det ska vara utrymme mellan skåpets bakre del och väggen.

Jag tänker såhär
1. Sätt i kontakt på plan yta låt skåpet nå rätt temperatur utan väggar omkring
2. Skjut in skåpet på plats
3. Fyll med mat.

Är det något jag missat?
Tack på förhand
Hej tack för snabba svar, jo jag inser att jag får anpassa köket efter mitt kylskåp för det finns inte ett enda kylskåp på marknaden som passar detta kök. Detta förklarar varför mitt nuvarande kylskåp förstör maten. Tack då vet jag vart felet låg.

H hapazard skrev:
Du har köpt fel skåp som inte passar dina förutsättningar som sagt. Men du kanske kan anpassa förutsättningarna?

Vad är det för material i väggen till vänster? Om skivmaterial kanske du kan såga upp väggen för att skapa utrymme för luftcirkulation där?

Till häger ser du redan ut att ha några cm marginal (fast mindre än 5cm), du kan bättra cirkulationen genom att ta upp ventilationshål där du har mikron? (dölj med ventialtiongaller)
Till vänster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.