Jag har en teori här till er men då jag är långt ifrån en ekonom så är det möjligt är jag är långt ute och cyklar. Skulle gärna höra era tankar kring följande.

Riksbanken förväntas höja styrräntan imorgon till 3% för att minska inflationen i Sverige.

Detta då Riksbanken anser att de kan påverka energipriserna i Europa, EUs minskning av Ryska energenter, höjda matpriser i världen osv.

Min teori är sådan att vi idag delvis importerar inflationen genom att vi har fått en försvagad krona mot euron. Om vi fick en stärkt krona så skulle inflationen minska. Sen att världen inte fungerar så effektivt efter alla händelser just nu. Så det inte är en efterfrågans inflation.

Om nu ECB har en högre ränta en Riksbanken säg 3,5% och Riksbanken ligger lägre med sin ränta. Vad hindrar andra europeiska banker att låna pengar där de är billigare, säg exempelvis hos Riksbanken. Detta gör väl att kronan ses då som mer trovärdig och bör öka i värde mot euron där vi får ner kostnaden för all import och därmed även minskad inflation. Någon som har någon god tanke?
 
Nja, förhållandet är i huvudsak det omvända. Har vi en lägre ränta så försvagas kronan.

När svenska räntor sjunker jämfört med räntorna i utlandet blir utländska aktörer mindre intresserade av att investera i Sverige eftersom det ger lägre avkastning än placeringar i andra valutor. Detta leder till att efterfrågan på kronor minskar. När efterfrågan på kronor minskar sjunker priset på kronor, precis som när efterfrågan minskar på en vara, vilken som helst. Eftersom växelkursen gentemot andra valutor är just priset på kronor så blir kronans växelkurs svagare, det vill säga vi får betala mer i kronor för exempelvis en dollar eller en euro. Det gör att svenska varor blir billigare för utländska hushåll och företag, vilket gör att efterfrågan på svenska produkter stiger. Därmed ökar den svenska exporten till utlandet. Detta bidrar till högre aktivitet i den svenska ekonomin och till en press uppåt på inflationen. Samtidigt blir priserna på importerade varor dyrare i kronor, vilket också bidrar till högre inflation.
Läs mer på bland annat riksbankens sida för att fördjupa dig.
Exempel på sökord: penningpolitik, styrränta och växelkurs
 
jag är också lite förvånad över att det är vad jag kan se - ingen som tar upp frågan kring den försvagade kronan! Ca 50 % av all mat kommer från utlandet. Om kronan försvagats med ich 30 % senaste 10 åren mot dollar i euro - dollar från ca 7 kr till idag ca 10 kr, euron från 9 kr till 12 kr, så innebär detta att en stor del av kostnadsökning är kopplad till försvagad krona.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M
trähandtag trähandtag skrev:
jag är också lite förvånad över att det är vad jag kan se - ingen som tar upp frågan kring den försvagade kronan! Ca 50 % av all mat kommer från utlandet. Om kronan försvagats med ich 30 % senaste 10 åren mot dollar i euro - dollar från ca 7 kr till idag ca 10 kr, euron från 9 kr till 12 kr, så innebär detta att en stor del av kostnadsökning är kopplad till försvagad krona.
Det kräver ju en viss mängd av intelligens hos diverse journalister och tyckare att kunna resonera i flera steg, det är mycket enklare att gå ut och hetsa mot några ICA handlare som lyckas göra några konor i vinst på sin verksamhet.

Märkligt att samma vänstertyckare inte hänger Coop, de har ju ännu högre priser men det är klart de går ju med ständig förlust så då är det väl okej att sälja dyrt, bara man är tillräckligt ineffektiv alltså!
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Sedan undrar jag varför har kronan försvagats?
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Sedan undrar jag varför har kronan försvagats?
Så vitt jag vet brukar det vara så att små valutor försvagas jämfört med de stora i samband med osäkra tider, och brukar sen stiga mer när tiderna blir bättre.
Investerarna tycker att en liten valuta är osäkrare (innebär högre risk) än en stor. På samma sätt som aktier i små företag är osäkrare än de i stora (i allmänhet).
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
det var uppe på P1 häromdagen i förra veckan och de experter som närvarade vid diskussionen hade ingen bra förklaring till kronans fall. Det enda som kan slås fast är att kronan är en liten valuta. kanske dags att knyta den till Euro som Danskarna gjort eller gå över till Euro.
 
Ingen verkar heller bry sig om att bla ROT & RUT drivit upp inflationen rejält.
Idag ligger tydligen en elektriker på runt 700:-/h + moms, efter ROT/RUT vilket är helt horribelt!
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS
L lat skrev:
Ingen verkar heller bry sig om att bla ROT & RUT drivit upp inflationen rejält.
Idag ligger tydligen en elektriker på runt 700:-/h + moms, efter ROT/RUT vilket är helt horribelt!
Eftersom andelen av vad folk i allmänhet betalar för hantverkare per månad är mycket mindre än vad de betalar för mat och boendekostnader påverkar timpriset för hantverkare inflationen mycket lite.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
ftersom andelen av vad folk i allmänhet betalar för hantverkare per månad är mycket mindre än vad de betalar för mat och boendekostnader påverkar timpriset för hantverkare inflationen mycket lite.
Men då behöver ju inte facket hålla igen nu i sina lönekrav, eftersom folks andel pengar till byggnadsarbetare är försvinnande liten och alltså borde deras lönekrav inte påverka inflationen...
 
BirgitS
L lat skrev:
Men då behöver ju inte facket hålla igen nu i sina lönekrav, eftersom folks andel pengar till byggnadsarbetare är försvinnande liten och alltså borde deras lönekrav inte påverka inflationen...
Fast du inser väl förhoppningsvis skillnaden mellan det och ROT-avdrag för just konsumenttjänster.
Det finns väldigt många byggnadsarbetare som inte jobbar mot konsument, t.ex. finns det ju hantverkare i forumet som säger att de aldrig jobbar mot konsumenter för de är så jobbiga.

Det är ju också så att om ett fack får igenom stora lönehöjningar så kommer alla andra fack också att kräva det och då slår det direkt på t.ex. matpriserna.

Med tanke på att det verkar som att allt färre byggen sätts igång på grund av ökande kostnader så verkar det ju lite dumt av byggnadsarbetarna att öka kostnaderna ändå mer eftersom det då troligen leder till ökad arbetslöshet för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.