P Plutus skrev:
Även nätansluten klockradio kan avge höga värden!
Ja, lyckligtvis har jag inga sådana kvar längre. Har ersatt med Googlehögtalare som strålar Wifi istället... :crysmile:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ja precis, badrum, kök och tvättstuga. Både buller och elförbrukning skulle ju minska om den slog av på nätterna...

Får nog ta och titta ut genom den där luckan vid tillfälle. Dessvärre är den styrd via köksfläkten så det blir mer besvärligt än att bara sätta dit en smartplug tyvärr.
Jo och sen om det är en eller trefasfläkt på vinden som ska styras.
Jag skulle klura på frågan....;)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och sen om det är en eller trefasfläkt på vinden som ska styras.
Jag skulle klura på frågan....;)
Definitivt! :p
 
P paralun skrev:
Jo och sen om det är en eller trefasfläkt på vinden som ska styras.
Jag skulle klura på frågan....;)
Jag har för övrigt slut på smartahem-problem att lösa. Känns som att varje pyttelitet i-landsproblem är pillat på vid det här laget. Sjukt tråkigt. :mad:
 
Skall börja med att säga att jag är övertygad om att det inte är något problem.

Men jag gissar grovt att fläktmotorn ger ett avsevärt starkare magnefält än den berömda klockradion som brukar tas upp i diskussioner om elfält från kraftledningar. Och där är ju avståndet till ledningen som ger ett fält det väsentligta.

Men egrov gissning från mig är att en fläkt så nära ger ett magnetfält som är 10 - 50 ggr starkare vid huvudkudden än vad en klockradio ger. Det baserar jag på att fläkten troligen förbrukar ca 100 ggr mer ström, en motor läcker gissningsvis relativt sett mer av sitt magnetfält än en transformator som den i nätdelen på en klockradio, så precis utanför motorn tror jag att det är rimligt att anta ca. 100 ggr strarkare fält. än från en klockradio. Sedan är väl då kanske avståndet dubbelt så långt som från en klockradio? det ger i så fall en dämpning mned en faktor 4.

Men detta med väldigt grova gissningar.

Och som sagt även om det handlar om 100 ggr mer fält än ifrån en klockradio, så är det väldigt små fält vi pratar om.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Tror ingen tillverkare är intresserad av att producera utrustning med läckande magnetfält.
Dessutom är elmotorer oftast skärmade av bobin, metallhölje o s v.
Ett hål i höljet släpper inte ut magnetfält typ som rinnande vatten.

Själv har jag en CPAP-maskin intill huvudkudden.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tror ingen tillverkare är intresserad av att producera utrustning med läckande magnetfält.
Dessutom är elmotorer oftast skärmade av bobin, metallhölje o s v.
Ett hål i höljet släpper inte ut magnetfält typ som rinnande vatten.

Själv har jag en CPAP-maskin intill huvudkudden.
Självklart så är läckfältet väldigt litet i förhållade till det totala magnetfält som gör nytta i motorn. Elmotorer har generellt väldigt hög verkningsgrad, och de små förluster där trots allt finns, är i huvudsak annat än läckande magnetfält. Men detsamma gäller för transformatorer, som den som kan ge ett litet magnetfält från en klockradio.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Själv har jag en CPAP-maskin intill huvudkudden.
Samma här. Dessvärre är jag i allmänhet för trött för att klara av själva projektet "börja använda maskinen utan att bli galen efter en halvtimme". Hönan och ägget... Väntar nu också/istället på en tandskena som jag hoppas kunna funka bättre för mig. Kanske blir det till att använda båda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.