LandxPelle LandxPelle skrev:
Tyvärr har massiva trägolv gått upp en hel del så idag lär det kosta runt 800 kr/m2 för billigaste furugolv (behandlat). man kan komma undan billigare om man välja sk skurgolv (såpskurad golv) men rekommenderar att man lutbehandlar furugolvet annars gulnar det fort. Då hamnar man på runt 400 kr/m2 med lut behandling. Mått på 165x25.

Du kan köpa behandlat golv för samma som obehandlat men då har du smala och tunna golvplankor (137x14). Vilket enligt minåsikt kommer inte passa in i den typ av hus.
Nä, på golvshop.se kostar ett billigare hårdvaxoljat golv 350-450kr/m2 beroende på dimension. Ett obehandlat ligger runt 200, och skurar man med såpa behövs ingen lut! Jag har exakt samma nyans på mitt såpskurade som på det jag behandlat med vitpigmenterad osmo.
 
  • Gilla
Ferryman och 3 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nä, på golvshop.se kostar ett billigare hårdvaxoljat golv 350-450kr/m2 beroende på dimension. Ett obehandlat ligger runt 200, och skurar man med såpa behövs ingen lut! Jag har exakt samma nyans på mitt såpskurade som på det jag behandlat med vitpigmenterad osmo.
Ja det finns billigare som jag skrev i ett senare inlägg men smala tunna plankor. tex 137x14 pris 329/kvm är det billigaste. går man upp i bredd. så går priset upp. Dock måste man också ta i beräkningen att spillmängden och kvalité skiljer sig åt. Grannen köpte billigare god vad spill han hade och så mycket kvistar.
Skurgolv behöver inte lutbehandlas, dock igen här beror på kvalité av golvet hur fort det gulnar samt hur mytcket sol det utsetts för.
Mitt var golv var Moelven (inte tänk som reklam) spill 9% varav 3% var pga fula kvistar.
Lite spill pga oxå att jag planerade vilken planka skulle gå vart för att minimera spill men även att få så lite skarvar, tog extra tid, men värt varje krona och mycket snyggare utan skarv. :D
 
  • Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
Om ni inte vill ha parkett, så säg då det. De lär knappast lägga det mot er vilja.
Vidare har jag inte sett hur många m2 golv det gäller. Men jag har själv just haft en vattenskada. Där det tagit ca 40 timmar för 8m2. Det är bara tid för återuppbyggnad. Reglarna har bara behövt rätas.
 
  • Gilla
Patrik-_81 och 1 till
  • Laddar…
Låter fullt rimligt.
Ta det på löpande annars då.
 
  • Gilla
LennartHietala
  • Laddar…
550 kr/timme ex moms är normalpris för snickare.
Har sett allt mellan 495-600 ex moms.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Vad vill de ha för golv då? Det vanligaste är ju s.k. lamellparkett, inte att förväxla med massiv parkett. Det går att hitta från ca 300kr/kvm men hantverkare tenderar att vilja köra något av de mest kända märkena (Kährs, tarkett, etc) och då blir det nog 500-600 och uppåt.
 
Spontant rätt rimligt, även om det är mycket pengar .
ett sådant jobb kan bjuda på rejält med huvudbry.
Med tanke på att det är ett gammalt torp , så säger jag som en till nämnde, att den sista posten är det besvärligaste. De saker som kan tillkomma. Risken för röta är rätt hög.
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 1 till
  • Laddar…
Framförallt så om de sviktar behöver det kanske läggas i fler bjälkar, vilket är rätt omständigt bara de. Så tiden känns rimlig
 
Timpriset känns ok, åtgången ok att uppskatta för fastpris. Tänk på att materialkostnaden också innehåller golvspånskivan, kanske går på 5-6000 för 30 m2.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F Fsve skrev:
Timpriset känns ok, åtgången ok att uppskatta för fastpris. Tänk på att materialkostnaden också innehåller golvspånskivan, kanske går på 5-6000 för 30 m2.
5-6000 för golvspån låter mycket. Snarare 4-4500 inkl moms så 3500 ex moms.

Timpris verkar högt, material är nog hyfsat ok, reseersättning är svårt då vi inte vet avstånd osv. Jag betalar ju förstås hellre ett lite högre (och rimligare) timpris som jag får ROT på och materialkostnad utan för stora tillägg. En del skriver ju ett lågt timpris men sen drar det iväg i timmar och/eller så blir det Ahlsellprislista på materialet = ockerpriser.

Men som andra påpekat, materialet behöver specificeras lite bättre, så man vet att underlag, monteringsmaterial (lim/skruv mm) osv ingår. Samt så behöver man komma överens om vilket golv som ska in så de 18 000 som är parkettgolv verkligen minskar om man väljer något billigare.
 
Då punkten "Ingår ej" finns med och specificeras behöver man inte fundera på förbrukningsmaterial som lim, skruv, etc. det ska ingå i arbetet då det är ett måste för att kunna montera offererat golv.

Däremot om ts föräldrar byter till annan golvtyp med annan läggning ska det ev. tydliggöras om något extra tillkommer.

Däremot är punkten "Ingår ej" vansklig, men är bjälklaget i väldigt dåligt skick och kräver åtgärd, så behöver det ändå åtgärdas. Gamla torp kan ha bjälklag liggande på sten och jord under.

89 000 kr för 30 kvm i gammalt torp hamnar inom "skäligt pris" utifrån offertens spec.
 
  • Gilla
lynx_se
  • Laddar…
Skumpe
V Villaägarenr1 skrev:
Valet är väl att betala vad de kostar eller görs de själv
Rätt inställning! Du har aldrig klagat på bensin- eller matpriser heller utgår jag ifrån.
 
  • Gilla
Emiltj och 1 till
  • Laddar…
Har firman bra recensioner eller på annat vis känd skulle jag hellre ta dom löpande mot att de specar timmar och lägger 10% på sitt inköpspris på material (obs inte detsamma som listpris). Då får man vad man betalar för. De finns ingen mer än försäkringsbolag som kan de där med att kalkylera risk så fast pris av byggfirma kommer va i överkant nio ggr av tio, och den tionde gången kommer dom göra minsta möjliga för att komma vidare, bättre då att dom gör vad som krävs så dina föräldrar får ett bra hus.
 
  • Gilla
RobertHalmstad och 1 till
  • Laddar…
V
Skumpe Skumpe skrev:
Rätt inställning! Du har aldrig klagat på bensin- eller matpriser heller utgår jag ifrån.
Poängen är väl att de kostar va de kostar oavsett hur orimligt de känns.

Precis som vissa matvaror !
 
BirgitS
V Villaägarenr1 skrev:
Poängen är väl att de kostar va de kostar oavsett hur orimligt de känns.

Precis som vissa matvaror !
Men vissa mataffärer är dyrare än andra och många vill då handla där priset på en viss vara är lägst. Det är väl som i den här tråden, frågan är om det offererade priset är från ett ovanligt dyrt företag. Det finns ju företag som saltar sina offerter därför att de inte är särskilt intresserade av jobbet egentligen.
 
  • Gilla
mnbvcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.