harka harka skrev:
nej, de är fortfarande kvar i testfasen – vilket innebär att de under stundom även levererar el till nätet – och kommer vara så i minst en månad till
Det förefaller vara på det viset att testfasen fortskrider.

Jag hade läst denna artikel på Ol.s hemsida, vilken påstod att ordinarie drift skulle påbörjas nu i mars (dock översatt automatiskt till svenska). https://www.tvo.fi/ajankohtaista/ti...ojatkuuhelmikuussapaaosintaydellateholla.html

mvh

Stefan
 
Mikael_L
Nu har vi fått tillbaka samma energiläge som medan R1 och R2 fortfarande gick.
För nu går OL3 med 1600MW, nästan samma effekt som R1 och R2 tillsammans, och vi slipper alltså att ständigt exportera denna effekt från SE3 till Finland.
Dessutom ett ännu bättre läge, vi slipper transportera all denna ström från västkusten till östkusten och får mer kapacitet över i transmissionsnätet.
Så nu har vi väl att se fram emot enormt låga elpriser framöver.
Då vi med R1+R2 borta redan då fick negativa elpriser ibland kan vi väl räkna med det rätt ofta nu, antar jag.
Jäklar vad jag ska ladda elbilen ...! :)
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Det beror väl lite på tidsperspektiv. OL3 har ju långsiktigt ersatt import från Ryssland. Att det under en övergångsperiod ledde till att Finland importerade mycket från Sverige är ju anomalin i det hela, inte att de slutar göra det.

Finland har alltså föredömligt ersatt rysk gas med egen kärnkraft och är därmed åter ett robust system. Till detta har de såväl lite vindkraft som kablar västerut för att hantera toppar och dalar.

Så borde fler länder resonera.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har vi fått tillbaka samma energiläge som medan R1 och R2 fortfarande gick.
För nu går OL3 med 1600MW, nästan samma effekt som R1 och R2 tillsammans, och vi slipper alltså att ständigt exportera denna effekt från SE3 till Finland.
Dessutom ett ännu bättre läge, vi slipper transportera all denna ström från västkusten till östkusten och får mer kapacitet över i transmissionsnätet.
Så nu har vi väl att se fram emot enormt låga elpriser framöver.
Då vi med R1+R2 borta redan då fick negativa elpriser ibland kan vi väl räkna med det rätt ofta nu, antar jag.
Jäklar vad jag ska ladda elbilen ...! :)
Jo elpriserna har separerat nu mot Tyskland/Danmark.
Tyskland kör fortfarande en massa kol
Finland är fortfarande nettoimportör.
R4 har inte ändrat sitt UMM och ska starta 23/3
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/52b6c17e-401f-442b-bf20-13f81f3d46be/11

Karta över Europa med nummer, potentiellt ekonomiska eller statistiska värden, och landskoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/#/nordic/map
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har vi fått tillbaka samma energiläge som medan R1 och R2 fortfarande gick.
För nu går OL3 med 1600MW, nästan samma effekt som R1 och R2 tillsammans, och vi slipper alltså att ständigt exportera denna effekt från SE3 till Finland.
Dessutom ett ännu bättre läge, vi slipper transportera all denna ström från västkusten till östkusten och får mer kapacitet över i transmissionsnätet.
Så nu har vi väl att se fram emot enormt låga elpriser framöver.
Då vi med R1+R2 borta redan då fick negativa elpriser ibland kan vi väl räkna med det rätt ofta nu, antar jag.
Jäklar vad jag ska ladda elbilen ...! :)
Samt att Tyskland har ökat kolförbränningen drygt 8%.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Samt att Tyskland har ökat kolförbränningen drygt 8%.
Jo man ser kolproduktionen så fort det inte blåser i Tyskland. Helt omöjlig energibalans!
En bit ner på sidan.
https://www.smard.de/home
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
En till god nyhet från Norge är att man säger nej till en ny kabel till Skottland, 1400MW.
Det hade direkt påverkat oss. Sen har man reducerat kapaciteten för befinlig kabel till England till 1200MW.
[länk]
EDIT Påverkar även Vattenfall som är delägare i NorthConnect.
Se där! Men enligt Z o D var det minsann ingen påverkan på våra priser när kablarna togs i bruk. Men det fattar kanske inte de dumma norrmännen.
 
K karlmb skrev:
Se där! Men enligt Z o D var det minsann ingen påverkan på våra priser när kablarna togs i bruk. Men det fattar kanske inte de dumma norrmännen.
Problemet är din verklighetsuppfattning. Du har ältat i evighet att kablarna är skulden till prisuppgången. Alla andra vet att gaspriset var drivaren.
 
K karlmb skrev:
Se där! Men enligt Z o D var det minsann ingen påverkan på våra priser när kablarna togs i bruk. Men det fattar kanske inte de dumma norrmännen.
Jo men alla är numera medvetna om problemet med exportkablar men kraftigt oense om hur det ska lösas.
"På høy tid at den seigliva kabelen ble sendt i grava for godt."
https://e24.no/energi-og-klima/i/8JX0b1/dropper-norsk-skotsk-kraftkabel-paa-hoey-tid
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Problemet är din verklighetsuppfattning. Du har ältat i evighet att kablarna är skulden till prisuppgången. Alla andra vet att gaspriset var drivaren.
Bägge kan väl vara sanna, gaspriset driver upp energipriserna men utan anslutningar kan man inte elen från Sverige säljas på dyrmarknaden?
 
Det torde nog vara både bra och dåligt med förbindelsekablarna till kontinenten, från Sverige.

Då elproduktionskapaciteten i SE3 och 4 (vad jag förstått) inte motsvarar effektbehovet förmodar jag att anslutningarna har ett visst berättigande…. Vad händer om elstamnätet mellan södra Sverige och SE1/2 av någon outgrundlig anledning går ner vilket skulle omöjliggöra erforderlig elleverans till södra landsdelen? Då behöver effekten ersättas med el producerad annorstädes - exempelvis i våra grannländer.

Nackdelen är - som vi sett - att de europeiska priserna smittar av sig även för svenska kunder. Oavsett om detta beror på Putin, reparationsbehov i franska kkv, tysk nedlagd kärnkraft, skenande gaspriser osv är det olyckligt för de svenska kunderna…:confused:

Oavsett vad man anser om elpriser etc, kommer elproduktionskapaciteten behöva byggas ut såväl i södra, mellan, som norra Sverige. Om en bråkdel av industriprojekten här uppe i SE1 realiseras kommer förmodligen el inte längre finnas varesig för lokal användning i Norrland och ej heller för leverans till andra områden i Sverige / närliggande grannländer.

Mvh

Stefan
 
K karlmb skrev:
Se där! Men enligt Z o D var det minsann ingen påverkan på våra priser när kablarna togs i bruk. Men det fattar kanske inte de dumma norrmännen.
Har jag påstått det? De har absolut en påverkan. Men jag ser det inte som något fel.
 
D djac skrev:
Bägge kan väl vara sanna, gaspriset driver upp energipriserna men utan anslutningar kan man inte elen från Sverige säljas på dyrmarknaden?
Nej nu är du oinformerad och att vi numera har vi ett gastaksprisavtal inom EU och det verkar fungera så att inte elpriset påverkas. Sen ser man ju tydligt nu att OL3 direkt stabiliserar läget.
Men allt förefaller hänga samman med Tysklands kolproduktion isf att "kannibalisera" på Norge samt Sverige.
Sen är jag ganska säker på att det finns ett "Rädda Sverige" bland politiker.... höga elpriser är kraftigt inflationsdrivande.
 
S Stefan.o skrev:
Det torde nog vara både bra och dåligt med förbindelsekablarna till kontinenten, från Sverige.

Då elproduktionskapaciteten i SE3 och 4 (vad jag förstått) inte motsvarar effektbehovet förmodar jag att anslutningarna har ett visst berättigande…. Vad händer om elstamnätet mellan södra Sverige och SE1/2 av någon outgrundlig anledning går ner vilket skulle omöjliggöra erforderlig elleverans till södra landsdelen? Då behöver effekten ersättas med el producerad annorstädes - exempelvis i våra grannländer.

Nackdelen är - som vi sett - att de europeiska priserna smittar av sig även för svenska kunder. Oavsett om detta beror på Putin, reparationsbehov i franska kkv, tysk nedlagd kärnkraft, skenande gaspriser osv är det olyckligt för de svenska kunderna…:confused:

Oavsett vad man anser om elpriser etc, kommer elproduktionskapaciteten behöva byggas ut såväl i södra, mellan, som norra Sverige. Om en bråkdel av industriprojekten här uppe i SE1 realiseras kommer förmodligen el inte längre finnas varesig för lokal användning i Norrland och ej heller för leverans till andra områden i Sverige / närliggande grannländer.

Mvh

Stefan
Visst är det så.
Men problemet vi fick var att det blev för mkt kablar 2021 för att det skulle bli rimliga förhållanden när 70%-regeln ska följas.
Det var droppen som gjorde att de tyska priserna började "rinna över" gränserna upp till oss i Norden väldigt ofta.
Men när jag började påpeka detta fanns det två som uppenbarligen är inblandade i tidernas största förmögenhetsöverföring, som på alla vis försökte ifrågasätta mina slutsatser .
-Vadå ökad export?
- Nordpool är bara en börs..
-Vilka äger Nordpool sa du?
-Get the facts right and we can talk.
-Hur ska det annars fungera?
-El är en färskvara och inte potatis...
-Exportrestriktion !
-EU-regler!

Numera förstår de allra flesta att det inte var en tillfällig peak på gaspriset som överraskade alla elkunder utan att den sjuka prissättningsmodellen som inte är avsedd att fungera vid såpass höga överföringskapaciteter mellan vitt skilda elområden som drabbade oss med full kraft.
Fria företagare och dess medlemmar är nu förbannade och kräver införande av Bekenmodellen som tagits fram av en erfaren elhandlare och högre position på Vattenfall bla.
Så insikterna börjar sprida sig bland dem som fått be5ala för expetomentet.

Men som jag förutspådde är vi nu inne i en mandatperiod där politikerna försöker få till ny kärnkraft och käbbel kring det och kraftkablar till Norrland, så därför lär man fortsätta att tiga ihjäl verkligheten om kablarna och bekämpa den med duktiga idioter som försöker trötta ut alla som inte går på det.

Roligt dock att man kommit lite längre i insikter i Norge nu och säger nej till ännu fler kablar.
Men det kommer väl att kallas populism av ett par höns här inne.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.