1. Vi två pensionärer äter gärna raggmunk gräddade i våffeljärn. Till det stekta bacon och eller lingonsylt. När barnbarnen är på besök så blir det klassiska frasvåfflor utan grädde men med kolsyrat vatten i smeten. Till det så vanliljglass och hjortron- eller hallonsylt.
2. Senaste gången vi gjorde våfflor så fungerade det inte så bra, undervärmen verkar ha lagt av. Våffeljärnet är ett dubbeljärn av någon billighetsvariant så det skulle passa fint att ersätta det med dubbeljärnet Wilfa WAD-619 som verkar vara ett kvalitetsjärn.
 
  1. Om jag vinner våffeljärnet, planerar jag att baka både traditionella och kreativa våfflor som förgyller alla tillfällen. Jag tänker mig klassiska frasvåfflor serverade med färska bär och grädde, men också salta varianter med ost och skinka. Och tack vare mina norska anor, anser jag att våfflor smakar extra gott med smör och brunost – en smakkombination som jag hoppas kunna dela med mig av till mina nära och kära.
  2. Jag är den mest lämpliga personen att testa detta våffeljärn eftersom jag inte bara är en "bescheiden våffelvisionär", utan även för att mina våffelkreationer är så enastående att de får folk att ifrågasätta om de verkligen befinner sig på planeten jorden. Dessutom är jag en mästare på att kombinera smaker och texturer på ett sätt som får folk att tro att de hamnat i en parallell våffeluniversum, där allt är möjligt. Som en sann våffelälskare och innovatör är jag redo att bryta alla våffelkonventioner och skapa något som aldrig tidigare skådats. Så om du söker någon som tar våffelbakning till oanade höjder och får folk att prata om våfflor som konstverk, är jag utan tvekan rätt person för jobbet.
 
Om jag vann skulle jag överraska min kära sambo med glutenfria våfflor! Hon älskar våfflor men får sällan äta några riktiga just på grund av glutenintoleransen. Skulle bli både vanliga "sylt och grädde-våfflor" och även mer matiga våfflor!

Jag tycker att vi skulle vara lämpliga att testa ett våffeljärn just för att även kunna testa det för glutenfria alternativ. Det blir så klart en testperiod innan vi lyckas hitta ett bra recept, men ett bra våffeljärn skulle så klart underlätta att jämföra de olika recepten!

Eftersom vi bor relativt litet hade ett enkeljärn stå högst upp på önskelistan, allra helst Wilfas eftersom jag tror att det kan ge jämnast resultat mellan de olika smetrecepten.

Rolig tävling och ett bra bakomliggande test, jag håller tummarna för oss alla som bidragit!
 
Hej!
Vi är nybörjare i våffelbranchen, ungarna har precis blivit så stora att de kan uppskatta en våffla samt hålla sig borta från varma järn.
1. Vi skulle nog göra både pulver-smetvåfflor till grannskapets ungar och lite mer matiga med linser, sötpotatis osv till vuxna vänner.
2. Vi testar helst dubbeljärn, det måste gå fort och effektivt att grädda för många. Vi vill börja med våfflor för att kunna bjuda våra vänner på något roligare under våren. Våfflor är perfekt att grädda på uteplatsen i vårsolen!!
 
Redigerat:
Robin Jacobsson1 Robin Jacobsson1 skrev:
1. I vårat hushåll har vi historiskt haft hög åtgång på våffeljärnet, hade två stycken dubbelgärn som bestämde sig för att ge upp på samma dag, olyckligtvis på barnens födelsedag, då de hade önskat sig våffla på födelsedagen. Och med "ge upp" så menar jag att termostaten i bägge två slutade fungera, så efter ca 8 brända våfflor, en öppnad dörr, så skickades de rätt ut på gräsmattan
Kast med våffeljärn, ny OS gren kanske?
Av en ren slump så hittades det ett tredje järn i ett glömt skåp.
Dock så luktar det elbrand varje gång den används, så den får strax följa med på en "sving"
Med de tidigare "utflugna" järnen så har det gjorts vanliga våfflor, men då den nyfunna el faran är en belgisk el fara så är det bara belgiska våfflor som gäller i framtiden. Hittade ett recept som smakar precis som de man kan köpa på Liseberg och de ha världens godaste våfflor.

2. Jag och mina barn skulle passa väldigt bra som test personer för ett belgiskt våffeljärn då vi gör ca 15l smet varje gång det väntas våffla. Då det kommer användas väldigt intensivt när det används. Det blir våffla ungefär en gång i månaden, men när det väl vankas våffla så görs det våffla till och från i ca en vecka. Smeten är som bäst efter några dagar i kylen.
Ni skriver i testet att den belgiska våfflan blev för mjuk, min erfarenhet är att den belgiska våfflan behöver svalna på galler innan den blir krispig på utsidan. Den är som godast efter ca 10 min på ett galler. Försök igen och lycka till.
Hjälper Robin med hans motivering sett från en konsuments synvinkel:

RobinJacobsson1 behöver helt klart ett nytt våffeljärn. Tydligen ett Belgiskt. Tänk bara grannskapets glädje av doften från nygräddade våfflor en vecka i stöten? Jag och frun ställer gladeligen upp på provsmakning som vanligt. Helst kombinerat med en djupgående analys av senaste tidens elförbrukning, eller hur man kan utnyttja tomtens lutning för effektivast vedhantering. Matbordet är snabbt fritt från både fruar, barn och våfflor.

Detta är de kalla mörka månadernas ljusa stunder. Snart kommer tiden när Robin plockar fram grillen istället.
Samtalsämnena går mer åt björkpollen, mygg och den satans gräsklipparen.
Tacka vet jag våffeljärnet. Ett Belgiskt.
 
  • Gilla
Robin Jacobsson1 och 1 till
  • Laddar…
Orientexpressen
Belgisk variant av våfflor har jag aldrig gjort och jag vill också testa att göra ostvåfflor med olika varianter av fyllning.

Våfflor är det godaste som finns och jag gillar att experimentera.
 
Robin Jacobsson1 Robin Jacobsson1 skrev:
1. I vårat hushåll har vi historiskt haft hög åtgång på våffeljärnet, hade två stycken dubbelgärn som bestämde sig för att ge upp på samma dag, olyckligtvis på barnens födelsedag, då de hade önskat sig våffla på födelsedagen. Och med "ge upp" så menar jag att termostaten i bägge två slutade fungera, så efter ca 8 brända våfflor, en öppnad dörr, så skickades de rätt ut på gräsmattan
Kast med våffeljärn, ny OS gren kanske?
Av en ren slump så hittades det ett tredje järn i ett glömt skåp.
Dock så luktar det elbrand varje gång den används, så den får strax följa med på en "sving"
Med de tidigare "utflugna" järnen så har det gjorts vanliga våfflor, men då den nyfunna el faran är en belgisk el fara så är det bara belgiska våfflor som gäller i framtiden. Hittade ett recept som smakar precis som de man kan köpa på Liseberg och de ha världens godaste våfflor.

2. Jag och mina barn skulle passa väldigt bra som test personer för ett belgiskt våffeljärn då vi gör ca 15l smet varje gång det väntas våffla. Då det kommer användas väldigt intensivt när det används. Det blir våffla ungefär en gång i månaden, men när det väl vankas våffla så görs det våffla till och från i ca en vecka. Smeten är som bäst efter några dagar i kylen.
Ni skriver i testet att den belgiska våfflan blev för mjuk, min erfarenhet är att den belgiska våfflan behöver svalna på galler innan den blir krispig på utsidan. Den är som godast efter ca 10 min på ett galler. Försök igen och lycka till.
Vad vore livet I all sin glans om inte Robins våfflor fanns?
Robin Jacobsson1 Robin Jacobsson1 skrev:
1. I vårat hushåll har vi historiskt haft hög åtgång på våffeljärnet, hade två stycken dubbelgärn som bestämde sig för att ge upp på samma dag, olyckligtvis på barnens födelsedag, då de hade önskat sig våffla på födelsedagen. Och med "ge upp" så menar jag att termostaten i bägge två slutade fungera, så efter ca 8 brända våfflor, en öppnad dörr, så skickades de rätt ut på gräsmattan
Kast med våffeljärn, ny OS gren kanske?
Av en ren slump så hittades det ett tredje järn i ett glömt skåp.
Dock så luktar det elbrand varje gång den används, så den får strax följa med på en "sving"
Med de tidigare "utflugna" järnen så har det gjorts vanliga våfflor, men då den nyfunna el faran är en belgisk el fara så är det bara belgiska våfflor som gäller i framtiden. Hittade ett recept som smakar precis som de man kan köpa på Liseberg och de ha världens godaste våfflor.

2. Jag och mina barn skulle passa väldigt bra som test personer för ett belgiskt våffeljärn då vi gör ca 15l smet varje gång det väntas våffla. Då det kommer användas väldigt intensivt när det används. Det blir våffla ungefär en gång i månaden, men när det väl vankas våffla så görs det våffla till och från i ca en vecka. Smeten är som bäst efter några dagar i kylen.
Ni skriver i testet att den belgiska våfflan blev för mjuk, min erfarenhet är att den belgiska våfflan behöver svalna på galler innan den blir krispig på utsidan. Den är som godast efter ca 10 min på ett galler. Försök igen och lycka till.
 
  • Gilla
Robin Jacobsson1
  • Laddar…
U
Då var tävlingen avslutad och vi tackar för alla motiveringar som gett massvis med bra inspiration inför våffeldagen:heart:. Juryn har överlagt och enats om följande vinnare:
  1. @Naturliv iv inlägg #3 - Skeppshult

  2. @Keiller inlägg #11 - Wilfa WAS623 (enkel)

  3. @MasMats inlägg #5 - Wilfa WAD 619 (dubbeljärn)

  4. @Kerstin Nilsson inlägg #16 - Åviken Elegance 910

  5. @Paooo inlägg #18 - Breville Belgisk

  6. @Hemmagubben inlägg #22 - Rubicson dubbeljärn

  7. @Piaist inlägg #4 - Princess bubbelvåfflor

  8. @snickar inlägg #26 - Menuett enkeljärn
Grattis till er alla! Järnen kommer att skickas inom kort så att de hinner nå er i tid till våffeldagen, vänligen dubbelkolla att adress- och kontaktuppgifter i era profiler är korrekt ifyllda/aktuella.
 
  • Gilla
Piaist och 2 till
  • Laddar…
Tack! Det här blir spännande!
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Haha! Lysande! Fick en notis om att ett paket blivit inlämnat och är på väg hem till mig. Undrade såklart vad det kunde vara för jag har inte beställt något men så loggade jag in här :D

Grattis till mig och alla andra vinnare!
 
  • Gilla
Piaist och 3 till
  • Laddar…
Tack :giggle: Spännande! Och grattis till er andra!

U Ulrika M.M skrev:
Då var tävlingen avslutad och vi tackar för alla motiveringar som gett massvis med bra inspiration inför våffeldagen:heart:. Juryn har överlagt och enats om följande vinnare:
  1. @Naturliv iv inlägg #3 - Skeppshult

  2. @Keiller inlägg #11 - Wilfa WAS623 (enkel)

  3. @MasMats inlägg #5 - Wilfa WAD 619 (dubbeljärn)

  4. @Kerstin Nilsson inlägg #16 - Åviken Elegance 910

  5. @Paooo inlägg #18 - Breville Belgisk

  6. @Hemmagubben inlägg #22 - Rubicson dubbeljärn

  7. @Piaist inlägg #4 - Princess bubbelvåfflor

  8. @snickar inlägg #26 - Menuett enkeljärn
Grattis till er alla! Järnen kommer att skickas inom kort så att de hinner nå er i tid till våffeldagen, vänligen dubbelkolla att adress- och kontaktuppgifter i era profiler är korrekt ifyllda/aktuella.
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 1 till
  • Laddar…
Tack för våffeljärnet, jag kunde inte förstå vad för paket som kom förrän jag öppnade och såg ett nytt fint våffeljärn i det.
Perfekt nu när mitt gamla gav upp i förra veckan.
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.