Hej, är det ok att sätta upp nya vägguttag som ligger utanför jordfelsbrytare som är till ett specifikt ändamål om man markerar upp ordentligt och att det inte finns någon risk för att en lekman kopplar in sina grejer i vägguttaget?

Detta gäller i ett nybygge hotell/resturang där projektören har projekterat alla infravärmare utanför jordfelsbrytare. Reagerade lite på detta så tänkte höra med experterna här innan jag ringer och ställer frågan till honom.
 
Antar att uttagen sitter i utomhusmiljö då jfb ett krav
 
H håbbe1961 skrev:
Antar att uttagen sitter i utomhusmiljö då jfb ett krav
Japp, det är utomhus men varför skulle det vara krav på det isåfall när tillverkaren rekommenderar jfb men ställer inte krav på det.
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Antar att uttagen sitter i utomhusmiljö då jfb ett krav
Eller det är en pergola kan man säga med tak och fönster som går att fälla in. Så tanken är att man ska öppna upp hela taket när det är bra väder och stänga vid dåligt väder och när det är stängt så klassad det som inomhus miljö men utomhus miljö när det är öppet :crysmile:
 
Man vill tydligen komma åt problemet med att infravärmen drar till sig fukt som får en JFB att lösa. Men finns det inte bättre infraprodukter idag?

För det andra, varför ansluts inte infran fast?? Det låter direkt korkat att montera ett nytt uttag utomhus avsett för infra.

Jag skulle finna det svårt att montera ett uttag utomhus så att det omöjligen kan användas till annat än vad det är tänkt för. Jag tycker att man ska vara försiktig med att tillämpa detta undantag från JFB.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man vill tydligen komma åt problemet med att infravärmen drar till sig fukt som får en JFB att lösa. Men finns det inte bättre infraprodukter idag?

För det andra, varför ansluts inte infran fast?? Det låter direkt korkat att montera ett nytt uttag utomhus avsett för infra.

Jag skulle finna det svårt att montera ett uttag utomhus så att det omöjligen kan användas till annat än vad det är tänkt för. Jag tycker att man ska vara försiktig med att tillämpa detta undantag från JFB.
Att ansluta fast är också ett alternativ såklart, är det fullt godkänt isåfall?

Sitter uttaget 2.8m ovanför golv och bakom infravärmaren samt att det är ett 1vägs vägguttag med tydlig text att den ligger utanför jfb och att den endast betjänar infran så behöver man vara super mupp för att stoppa in något annat där men som sagt kopplar gärna in det fast om det gör att installationen blir godkänd.

Läste någonstans att det är godkänt men att installatören har ett eget ansvar att påvisa att installationen är lika säker som om den hade varit skyddad av jfb. Finns det någon installation på denna planet som är lika säker utanför jfb som under en jfb...?
 
  • Gilla
dsjodin
  • Laddar…
Sitter det ett uttag uppe på en stolpe vid en restaurang kommer det garanterat hamna en gren och lite piffig belysning med blinkande lampor någon gång i framtiden hur mycket lappar det än sitter. Fast anslutning är mindre risk att någon kopplar in sig på.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Sitter det ett uttag uppe på en stolpe vid en restaurang kommer det garanterat hamna en gren och lite piffig belysning med blinkande lampor någon gång i framtiden hur mycket lappar det än sitter. Fast anslutning är mindre risk att någon kopplar in sig på.
Varför är en infravärmare säkrare att ha utanför en jordfelsbrytare än t.ex en lampa?
 
Inte det jag menar.
Jag menar att hur mycket det än märks upp att det endast får sitta värmare och det inte finns JFB på dessa uttag så kommer de att användas till annat rätt snart. Så klarar inte värmarna att köras över jfb för att de blir fuktiga ibland så ska de anslutas fast så inget annat kan anslutas där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H happy_sloth skrev:
Varför är en infravärmare säkrare att ha utanför en jordfelsbrytare än t.ex en lampa?
De är snarare mindre säkra.

Nedanstående gällde för 5 - 10 år sedan, möjligt att det är bättre idag,

Infravärmare var normalt av helt urusel kvalitet, de läckte ström från IR elementet mot höljet redan när de var helt nya från fabrik, men ofta först om de finns i normal luftfuktighet i några timmar. Det är alltså fukt som sugs in i det keramiska isoleringsmaterialet. Det betyder att om en sådan infravärmare kopplas till ett ojordat uttag, eller om skyddsjorden är trasig, glappar osv. Så blir höljet strömförande, och direkt akut livsfarligt att vidröra. Och detta gäller alltså en helt nytillverkad, fullt fungerande apparat. De är ungefär lika säkra som installation i elektrifieringens barndom då man istället för kablar hade naken koppartråd på väggarna som spändes mellan porslinsisolatorer.

Så när jordfelsbrytarna gjorde sitt intåg, då blev de här problemen uppenbara. Jodfelsbrytaren detekterar och bryter direkt när det går krypströmmar mot jord, helt korrekt. Men lite pinsamt när det drabbar 8 av 10 helt nya värmare direkt från butikshyllan.

Så vad gjorde tillverkarna? Istället för att rätta sina konstruktionsfel, börjar de rekommendera att koppla in dem utan jordefelsbrytare.

Det stora mysteriet är varför inte elsäkerhetsverket har slagit ned på detta.

Samma problematik gäller för övrig även bastuaggregat...

Jag tror att nyare Ir värmare idag kan fungera lite bättre/säkrare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att nyare Ir värmare idag kan fungera lite bättre/säkrare.
Ja. De med "lysrör" dvs modernare modeller läcker betydligt mindre och är generellt inga problem att ha på en JFB. (Även om jag själv klippt proppen och anslutit mina fast. Finns ingen anledning att ha uttag utomhus för fast utrustning. Tvärtom.)

Men de kostar ju en krona mer... Eller så är det bara så att projektören/elektrikern går på slentrian. Det är tvärtom tom inte otroligt.
 
Normalt sett ska avsteg från standarder dokumenteras i en riskbedömning. Be att få ta del av denna riskbedömning och utgå från detta då du funderar om det är rimligt eller inte. (Ofta räcker det med att be om riskbedömningen för att texter ska ändras till att följa standard istället)
 
Ett eluttag utomhus behöver inte innebära att det sitter en infravämare permanent inkopplad på det. Så elskyddet måste finnas där oavsett. R detvproblem med läckströmmar från infra så borde en isolationstrafo lösa detta efter uttaget
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Millox skrev:
Normalt sett ska avsteg från standarder dokumenteras i en riskbedömning. Be att få ta del av denna riskbedömning och utgå från detta då du funderar om det är rimligt eller inte. (Ofta räcker det med att be om riskbedömningen för att texter ska ändras till att följa standard istället)
M Millox skrev:
Normalt sett ska avsteg från standarder dokumenteras i en riskbedömning. Be att få ta del av denna riskbedömning och utgå från detta då du funderar om det är rimligt eller inte. (Ofta räcker det med att be om riskbedömningen för att texter ska ändras till att följa standard istället)
Japp, men vart är avsteget från "standard" med ett vägguttag utomhus utanför jordfelsbrytare som enbart betjänar en apparat som tillverkaren inte ställer några krav på jfb utan bara rekomendation och ingen annat? Kan någon svara på vilken regel i svensk standard man gör avsteg ifrån?
 
Elsäkerhetsverket regeler som gäller jfb och rekomenderar tillverkaren annat så är det slutligen ägaren av anläggningen som är ansvarig för säkerheten om elolycka sker.
Infrav bör i detta fall installeras fast till en kopplingsdosa för utomhusbruk med dragavlastning för kabel. Då kan gruppledningen ligga utanför jfb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.