Går det att få tag på dessa skivor i handeln nu ?
Ca pris?
 
Jag köpte mina på Beijer. Kostar runt 120-130 kr/m2.
 
det låter ju bra hade tänkt o sätta upp minerit men det kostar ju en del.
 
Hej Travolta76

Sticker in en bifråga här.
Har du satt upp och jobbat med dessa skivor än och vad har du för synpunkter isf?
edit: Såg nu att du hade svarat på detta i annan tråd:
http://forum.byggahus.se/badrum/74814-godkaenda-rollade-taetskikt-och-skivmaterial.html

Även jag har hittat dem hos Beijer men de verkade minst sagt inte positiva till dem ur hanteringssynpunkt. Killen jag pratade med gick faktiskt så långt att han förutspådde att det skulle bli en "kortlivad produkt" , iaf i nuvarande utförande.

mvh Bo
 
Köpte våra Glasroc GHIE Ergo skivor i fredags hos Beijer i Karlskoga, priset 334 kr inkl moms per skiva 900x2500.

Första intrycket blev ett par kliande händer, även fast man använda vanliga bygg handskar.

Nu idag så har nästan alla monterats upp på väggen cc. 300, och allt har gått fint.
Man kan jämföra glasfiber irritationen med att jobba med isolering, efter ett bastubad såhär efter arbetet känner man inget kliande längre.

Att borra, knäcka, skära i skivorna var inte problem alls, snarare lättare än med kartongbeklädda gipsskivor. Jämnför man med de cementbaserade skivorna vars densitet är nästan den dubbla av gipsskivorna så slipper man bli helt slut i kroppen.

Ytfinishen skiljer sig också en del då den blir mer öppen och vidhäftande mot tätskickt / spackel mot helt släta skivor. Ni ser själva på bilderna.

glasroc-1.jpg

glasroc-2.jpg

glasroc-3.jpg

glasroc-4.jpg
 
hur tjocka är skivorna du monterade
 
Tack för en intressant rapport elov. Det verkar ju som hanteringsproblemet mest handlar om jobbigt stickig glasfiber då och de är riktigt vettiga..
Det är väl bara i ändar och snittytor som glasfiberna frigörs? Man vill ju inte läsa en rapport 2 år senare om skandalskivan med glasfiber som perforerade tätskikten överallt och fövandlade dem till veritabla kaffefilter ;):D
mvh Bo
 
Det är 12,5mm skivor på cc. 300 (Gyprocs alternativ två).

Drar man handen mot en plan skiva frigörs allt lite glasfiber, vid skärning, borrning i skivorna lossnar mer och då dras fibrerna ut speciellt vid dosborrning. Jag tror inte det minsta på att glasfibret skulle kunna skada något tätskikt man applicerar, det ända glasfibrets textatur kan medföra är att det går åt lite mer då mycket kryper ner i den porösa ytan,

Till vårat badrum har vi beställt Lip's VS30 system 17, vilket innefattar två omgångar rollning av alla ytor (väggar, golv) med deras produkt VS20, sedan applicering av alla rörmanchetter etc, efter det två lager med produkten VS30. Valet beror på BBV's lista över testade system (10^6 s/m) och utifrån dessa valde vi produkten som hade instruktioner utefter de nya branchreglerna.
Totalt gick tätskiktet på ~4700kr från sigro.
 
Elov, hoppas att du såg "skratt-smileyn".
Med största sannolikhet fixeras ju alla lösa fibrer redan vid första rollningen och kommer sedan inte någonstans.
Tack för att du tar dig tid att beskriva produkten iaf trots mina "tokigheter" ;) . Förmodligen har man nytta av att veta mer om hanteringen och kan skydda händerna extra bra när man jobbar sedan
Jag funderar också på att köra det Lip system som du använder. Verkar ju både bra och ett av de smidigaste för nuvarande..

:)
 
Jodå, den syntes allt =D

Nu är skivväggen klar, en vägg som man gärna inte ska springa fram naken och krama.

Den ser väldigt unik ut med dess gula färgton, inte samma bleka yta som på k-gips.
Ni ser själv här,

glasroc-6.jpg

glasroc-7.jpg

Nästa steg blir att spackla fall.
 
Jäklar vad fint du har gjort. Det där kommer att bli toppen :)

Fler bilder från arbetets gång emottages tacksamt :)
 
När jag ser bilderna på skivorna får jag en liten fundering:

Ytan ser ganska porös ut jämfört med en vanlig gipsskiva, Skulle man kunna riskera att dessa skivor suger mer när man rollar på fuktspärren? Dvs att man kanske borde lägga på mer fuktspärr på dessa skivor än vad som är normalt?


Om man jämför med att måla på glasfiberväv jämfört med att måla direkt på gipsskivor vid vanlig målning så suger ju väven så mycket att man i princip får måla ett extra lager grundfärg om det skall bli bra.

Detta är bara en liten fundering, tänk om man kommer på om 3 år att glasfiberskivorna borde haft ex. 50% mer fuktspärr på sig.
 
hempularen skrev:
När jag ser bilderna på skivorna får jag en liten fundering:

Ytan ser ganska porös ut jämfört med en vanlig gipsskiva, Skulle man kunna riskera att dessa skivor suger mer när man rollar på fuktspärren? Dvs att man kanske borde lägga på mer fuktspärr på dessa skivor än vad som är normalt?


Om man jämför med att måla på glasfiberväv jämfört med att måla direkt på gipsskivor vid vanlig målning så suger ju väven så mycket att man i princip får måla ett extra lager grundfärg om det skall bli bra.

Detta är bara en liten fundering, tänk om man kommer på om 3 år att glasfiberskivorna borde haft ex. 50% mer fuktspärr på sig.
Detta har jag också funderat kring..
Hur utprovade är egentligen de här nya glasfibergipsskivorna med de nya tätskikten?
Fanns överhuvudtaget kombinationen tillgänglig när de nya reglerna kom?
 
Jag tror inte de är testade tillsammans. Det är en intressant fråga, som ju egentligen bara gäller de helt vätskebaserade tätskikten. I det fallet är nog det kritiska momentet att de tunna dispersioner som utgör ångspärr måste kunna bilda en sammanhängande film över ytan. I och för sig är ju glasfibrerna ångtäta i sig själva, och i teorin borde det räcka om ångspärren fyller ut mellanrummen mellan fibrerna. Huruvida ångspärren ansluter till fibrerna på ett tätt vis vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.