Hej,

Vi går i tankarna att göra ett stambyte då det lite för ofta blir stopp i avloppet i källaren. I och med detta så öppnar det upp för möjligheter att göra ändringar på både badrummet och bygga om pannrummet till en tvättstuga. Vi har själva vritt och vänt på det hela fram och tillbaka men kan inte hitta på en lösning som vi känner är tillräckligt bra. Därför vänder vi oss nu mot det stora kollektivet på byggahus och ser ifall någon har idéer som vi inte har tänkt på.

Som ni ser nedan så är badrummet stort och rymligt medans tvättstugan är förhållandevis liten till vad vi önskar få in.

Jag undrar också ifall det är något speciellt man ska tänka på när man planerar badrum/tvättstuga med tanke på var man placerar saker och till i förhållande till varandra.

Det som vi behöver få in i badrummet är det vanliga:
  • Dusch(ar) (det finns en bastu i källaren och jag kan se vissa fördelar med att ha två duschar)
  • Handfat
  • Toalett
  • Någon typ av förvaring
  • Relax del?
Tvättstuga och f.d pannrummet:
  • Bergvärmepump Fullhöjd 60x60
  • Hydrofor halvhöjd, 40x40
  • Vattenfilter fullhöjd 25x25
  • Saltbehållare till vattenfilter halvhöjd 40x40
  • Tank för värmesystemet halvhöjd 30x30
  • Tvättmaskin
  • Torktumlare
  • Tvättställ
  • Förvaring
Planritning av hus med sovrum, badrum, garage, bastu, förvaring, tvättstuga och gillestuga; designad i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av interiör, tvättstuga och badrum, måttangivelser, 3D-modell, SketchUp-programvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det är praktiskt att ha duschen längst bort från dörren (dörrarna), dels för att det då är lättare att få till fallet och dels för att man inte behöver gå genom området närmast duschen eftersom det ofta är lite blött. Så duschen längst in och 197 cm räcker till för en tvåpersonersdusch. Om man sätter en duschvägg från 90 cm ned längs höger vägg till där snedväggen börjar så får man ett naturligt ställe att kliva in i duschen till vänster.

Just nedanför snedväggen kan man ha plats för duschhanddukarna.
Längs högerväggen kommod och toalett.

Ytan längst ner i badrummet är svår att utnyttja eftersom den måste fungera som passage till tvättstugan. Rita in ovanstående så får man se hur det ser ut med plats för högskåp, annan förvaring och relax. Beror t.ex. på hur stor kommod ni vill ha.

När det gäller tvättstugan är det mest praktiskt att ha det man använder mest, normalt tvätt och tork närmast dörren, och sånt som sköter sig självt som teknikdelarna längst bort. Tvätt och tork bredvid varandra så att det är lätt att ösa tvätten emellan och man får en större sammanhängande arbetsyta ovanpå.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Tack för svar. Om jag förstår dig rätt så vill du ha båda duscharna på bortre väggen, det var något nytt. Jag tyckte det blev ganska bra, då kan man även få lite utrymme från dörren upp till duschväggen och göra något med, förvaring eller en liten myshörna.

jag la även in sakerna i tvättstugen och där känns det trångt. Vad tycker du? Finns det tvättställ som man kan montera på vägg och fälla in/ut när de behövs?

2D-ritning av badrum i CAD-program, inkluderar toalett, dusch, tvättmaskin, måttangivelser och noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rynx skrev:
Tack för svar. Om jag förstår dig rätt så vill du ha båda duscharna på bortre väggen, det var något nytt. Jag tyckte det blev ganska bra, då kan man även få lite utrymme från dörren upp till duschväggen och göra något med, förvaring eller en liten myshörna.

jag la även in sakerna i tvättstugen och där känns det trångt. Vad tycker du? Finns det tvättställ som man kan montera på vägg och fälla in/ut när de behövs?

[bild]
om du menar torkställning så är svaret ja, det finns utfällbara. Vi har från elfa hemma som fälls in mot väggen.

Tror du skulle kunna placera om pryttlarna i tvättstugan. Testa vp bredvid vasken och resten av grejerna längs den andra långsidan kanske?
 
BirgitS
R Rynx skrev:
Tack för svar. Om jag förstår dig rätt så vill du ha båda duscharna på bortre väggen, det var något nytt. Jag tyckte det blev ganska bra, då kan man även få lite utrymme från dörren upp till duschväggen och göra något med, förvaring eller en liten myshörna.

jag la även in sakerna i tvättstugen och där känns det trångt. Vad tycker du? Finns det tvättställ som man kan montera på vägg och fälla in/ut när de behövs?

[bild]
Jag tänkte visserligen med toalett och kommod på andra långväggen men det spelar ju ingen större roll. Enda skillnaden är väl att det skulle gå att ha en bredare kommod till höger.

Om du gör om tvättstugedörren så att den öppnas in i badrummet i stället så kan man utnyttja den nedre långväggen bättre. TM, TT och tvättho längs den och så teknikgrejerna längs övre ytterväggen. Med allt längs långväggarna slipper man ett hörn som inte går att använda på ett bra sätt.

Hur är det med skalan?
Tvätthon är mycket större än tvättmaskinen och handfatet i badrummet är djupare än toaletten fast det borde vara tvärtom.
 
Ursäkta att svaret har dröjt men livet har kommit ivägen.

Nu börjar jag komma fram till något som jag tycker om och som jag tror fungerar både estetiskt och praktiskt. Efter att ställt upp lite i pannrummet för att få en känsla hur det kan kännas, vill ju inte att det skall kännas trångt. Så tror jag ni har rätt, har teknikpryttlarna längs med övre väggen och flytta ner TM/TT kommod till den nedre. jag tror det kan bli riktigt bra.

När det kommer till skala så skall allt vara korrekt, däremot kanske jag vart lat och tagit första bästa kommod och inte vart supernoga med att den matchar de exakta måtten. I nuläget är det inte det viktiga då vi inte bestämt oss för inredningen än. Men det fungerar som en fingervisning för hur det hela kommer få plats.

Anledningen till att jag valde att sätta kommoden och toaletten längs med vänstra väggen var för att frigöra yta vid dörren för att få plats med en eventuell relaxgrupp i det hörnet istället. Men som du nämner det fungerar lika bra på båda sidorna.

3D ritning av ett badrum i SketchUp med mått, dusch, toalett, och tvättstuga utrymmen markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Det verkar vara bra med bredd på toaletten så jag hade övervägt att sätta wc och kommod mittimot varandra istället.

För att inte "låsa in" tvättstugan hade jag gjort en liten korridor (den är ju där ändå, om än "osynlig" i badrummet)

Sätter man kommod och wc mot varandra så kan korridoren göras i vettig bredd dessutom.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.