Hej,
Har gråsvarta betongpannor av fabrikat Skandia på taket. Från 1981 har jag för mig.
Googlat och ser att en del rekommenderar byte efter 30-40 år, medans andra talar om en livslängd på 100 år. Vad ska man tro?
Skulle behöva byta papp och läkt men skulle vilja återanvända takpannorna. Är det dumt?

//WSP
 
W wsp skrev:
Hej,
Skulle behöva byta papp och läkt men skulle vilja återanvända takpannorna. Är det dumt?
Hade det varit tegelpannor hade jag behållit dem, men tror att tanken med vissa betongpannor är att de ska ha samma livslängd som papptaket. Betong som material har en mer begränsad livslängd än tegel, ju snabbare betongen härdar desto kortare livslängd.

Antagligen är det redan flera trasiga betongpannor på taket om det är 40-årspannor. Men om mot förmodan alla pannorna är hela så är de nog av tillräckligt bra kvalitet för att ligga en ny 40-årsperiod - så känner jag iaf.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B
Håller med ovanstående. Dessutom är ju en stor del av kostnaden själva arbetet, inte nya betongpannor. Jag hade bytt takpannorna.

Svårt med hur länge de håller också. Det är stor skillnad beroende på vilket klimat de sitter i, om de varit låglutande och täckta med mossa etc.

Men det är klart att man visuellt kan återanvända dem och inspektera taket regelbundet och byta enskilda pannor i takt med att de går sönder (och leva med det lite sämre visuella intrycket av huset).
 
Våra betongpannor är nog ungefär 10 år äldre än dina. Vi har bytt några som spruckit, men på det stora hela fyller dom sin funktion utmärkt fortfarande. Det stora problemet med betongpannorna är att dom släpper sand/grus som samlas i hängrännorna. Med tanke på det kommer jag självklart byta pannor när pappen ska bytas om något år. Sen ser ju nya pannor betydligt bättre ut än gamla slitna betongpannor. Så jag räknar med ett rejält estetiskt lyft vid takbyte även om pannorna sannolikt blir av i princip samma utformning och (ursprunglig kulör).
 
Betongpannor av god kvalite kan hålla 80-100 år, men det beror också på hur pass utsatta dom är för sol mm.

Min fars hus som byggdes 1976 med svarta betongpannor av hög kvalite, dom är fortfarande "som nya".
Har högtryckstvättat taket 1991 samt 2018, & 2018 behandlade jag det även med Bensaltensid för att slippa påväxt.

Har lyft på pannor på ett 30 tal ställen, och även takpappen är som "ny" & träreglar under ljusa och fina.
Huset stor till stor del i en hel del skugga av större tall & gran, det tror jag hjälpt taket mycket vad gäller livslängd.

Ett svart trähus med takfönster, satellitantenner och en mobil arbetsplattform framför. Blommande buskar vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en grå plastkomponent, trästruktur, smuts och damm i en hörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
jag har svarta betongpannor från 1981 och jag har bytat 2 st under dessa år.
på södersidan är de inte svarta längre utan mer gråaktiga.
man skall undvika högtryckstvättning och istället spruta taket med grön-fri om där är mossa
 
I
Våra betongpannor från -70 är märkbart slitna. De har släppt så pass mycket sand att de blivit skrovliga på ytan vilket gör att det fastnar mer skit. Det är dock få pannor som det gått hål i och jag skulle uppskatta att de klarar minst 5-10 år till.

Man får helt enkelt utvärdera skicket på det man har, jämföra med nya och avgöra slitaget. Men spontant hade jag bytt om de är från 81, iallafall om jag har avsikt att bo kvar.
 
det viktigaste är skicket på pappen och läkten
 
  • Gilla
trcjesa
  • Laddar…
I
T tergo skrev:
det viktigaste är skicket på pappen och läkten
Nja, det beror nog på, i vårt fall finns det ingen papp, läkterna sitter direkt på plywood och det har hållit förvånansvärt bra sen 70 talet. På ett ställe gled en panna ner vilket gjorde att det snöade in på plywooden under 1 månadstid vilket i sin tur inte var så bra för läkt just här, men annars är det helt och fint än mycket tack vare pannorna :)
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vårt första tak var betongpannor i sämre kvalité och vi var tvungna att byta efter ca 20 år. Då hade de kvar kanske hälften av sin ursprunglig vikt. Tänker mig att när ytan börjar bli sliten vittrar betongen allt snabbare pga ytlig frostsprängning. Blir det för tunna tål de inte att gå på längre utan att spricka.

Andra varvet med Jönåker har suttit i 30 år nu och är i gott skick.
 
I Ironside skrev:
Nja, det beror nog på, i vårt fall finns det ingen papp, läkterna sitter direkt på plywood och det har hållit förvånansvärt bra sen 70 talet. På ett ställe gled en panna ner vilket gjorde att det snöade in på plywooden under 1 månadstid vilket i sin tur inte var så bra för läkt just här, men annars är det helt och fint än mycket tack vare pannorna :)
gissar på att det är ett myrsjöhus
 
T tergo skrev:
man skall undvika högtryckstvättning och istället spruta taket med grön-fri om där är mossa
Absolut ingen fara om man vet vad man håller på med, och vinklar strålen nedåt & arbetar från nock & nedåt.
Det går inte att få dom rena annars från all mossa & påväxt.

Och spruta taket med grön-fri istället säger du.

Det verksamma ämnet i grön-fri är just Bensaltensid, men jag vägrar köpa överpris-satta produkter när man själv kan köpa 50%-ig Bensaltensid och blanda själv för en bråkdel av priset.

Blandar man runt 4%-ig så har man ingen påväxt på 5 år om man är noga, och man kan se det i vattenutkasten när det regnar dom första ggr, det blir lite vitt skum/lödder vid utkastet (y)
 
M
Mina pannor är +50 år och ser fortfarande hyffsade ut. Har naturligtvis bytt 10-15st genom åren. Jag gjorde en större kraftansträngning för ett par år sedan då jag manuellt gick med stålborste över hela taket för att få bort mossan. Sedan brukar jag köpa fasadtvätt på Biltema och spraya på vartannat år kanske. Nu håller sig mossan borta.

Alla husen i vårt område är byggda sent 60-tal, samtliga med betongpannor. Jag gissar att 30-40% har bytt tak. Så majoriteten har kvar originaltaken. Jag tror att många byter tak idag av lite följa-får-skocken-mentalitet. Dvs. det finns nog många som skulle hållt i många år ytterligare.
 
ralvejd
Mina pannor är från 1972 ser inga problem med dessa.

Tror detta är en överdriven kort livsläng påhittad av de som säljer husbesiktningar.
 
Så skillnaden mellan betong och tegel behöver inte vara så stor när det kommer till livslängd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.