Om man behöver höja "nivån" på tomtmarken med ca 40 cm på en yta om ca 1 000 kvm så lär det väl krävas en hel del jord antar jag?

Gräsmattan på tomten är ingenting att prata om så den offrar vi gärna.

Men hur kan man lösa detta på ett smidigt och billigt sätt? Finns det folk som behöver bli av med jord och som man kan få dumpad till sig?
 
tommib
Ja, det krävs 400 kbm. Det är, som man säger, "en del". Det behöver också bearbetas en del efter att det lagts där.

Att ta emot massor som man inte har väldigt bra koll på är riskabelt. Det finns en risk att du får saker i massorna som du inte vill ha, t.ex. rivningssopor, blåbetong, asbest osv. När det väl ligger på din mark är det ditt problem. Man ska inte måla fan på väggen men man ska inte vara helt blåögd heller. Med det sagt finns det olika tjänster på nätet för detta om jag minns rätt.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det krävs 400 kbm. Det är, som man säger, "en del". Det behöver också bearbetas en del efter att det lagts där.

Att ta emot massor som man inte har väldigt bra koll på är riskabelt. Det finns en risk att du får saker i massorna som du inte vill ha, t.ex. rivningssopor, blåbetong, asbest osv. När det väl ligger på din mark är det ditt problem. Man ska inte måla fan på väggen men man ska inte vara helt blåögd heller. Med det sagt finns det olika tjänster på nätet för detta om jag minns rätt.
Tänker att typ bönder bör vara pålitliga karlar för en sån förfrågan?
 
Claes Sörmland
Det blir typ 640 ton natursand. Får de med sig 13 ton per lastbilsvända så är det 50-talet vändor som det rör sig om. Kommer de med större modellen och släp så blir det ju färre vändor.

Borde kosta kring 100 000-125 000 kr med jungfruligt material från sandtaget om den inte ligger nästgårds så att kostnaden sjunker.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir typ 640 ton natursand. Får de med sig 13 ton per lastbilsvända så är det 50-talet vändor som det rör sig om. Kommer de med större modellen och släp så blir det ju färre vändor.

Borde kosta kring 100 000-125 000 kr med jungfruligt material från sandtaget om den inte ligger nästgårds så att kostnaden sjunker.
Ok då får vi leva med detta.
 
K Klockanpå skrev:
Tänker att typ bönder bör vara pålitliga karlar för en sån förfrågan?
Utan att veta tvivlar jag på att bönder generellt har 400kbm jord att köra undan? Åtminstone de bönder jag känner till ser sin jord som det som möjliggör deras liv.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
W
K Klockanpå skrev:
Tänker att typ bönder bör vara pålitliga karlar för en sån förfrågan?
Det är ganska vanligt. Själv har jag massa material likt som närmsta grustag har vid sitt upplag:) har även harpad jord(silad kan man säga) matjord som också är harpad fast flera gånger :D detta är dock inte alla som har men det jag vill säga är att fråga närmsta lantbrukare så kan dom säkert hjälpa:)(y) kanske inte 400 kubikmeter dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.