BirgitS
P Princeofviby skrev:
Det är 2,42 i takhöjd men det känns ju inte riktigt som det när man går in i rummet.
En del i det kan vara att sängarna verkar vara väldigt höga. Det där sängunderredet är väl avsett för en betydligt tunnare madrass.

Tavlor gör sig bättre på ett enfärgad eller nästan enfärgad vägg. Nu försvinner de in i randigheten och den ljusa väggen. Med små foton på vit bakgrund så kommer de att synas bättre om det är färg på väggen.

Att måla dessa mörknade furumöbler vita kommer nog att göra att rummet känns ljusare och mer harmoniskt.

Färger behövs men det ska inte vara för många, vita möbler, någon färg på väggen bakom sängen (men övriga vita) som kan återkomma i gardiner och överkast samt en kontrasterande färg för kuddar, mönster på gardinen, lampskärm etc. Sånt brukar också göra rum mer harmoniska.

Ska man ha furumöbler får man vara restriktiv med andra färger för det blir så väldigt dominerande med golv och så många möbler.

Om det har någon betydelse att plocka bort en garderob eller byta taklampa måste man nog känna in på plats, det är nog svårt att se det på några foton.
 
KristinaRT
Måla taket vitt, ersätt randig tapet med något ljusare (om ni gillar stilen tror jag vit med något ljust blått blommönster hade varit fint), kanske slipa och vitlasera furugolvet (alt byt mot ljust golv).

Jag upplever att taket ger ett ”tungt” intryck pga alla ”ränder” som bildas pga formen på brädorna och som blir mer utpräglat pga brädornas riktning (släpljus fr fönster). Jag tror ett vitt skivtak hade gjort att det kändes högre i tak än planktaket.
 
Tack alla för feedback det är alltid bra att ta hjälp av andra ögon, man blir ju lätt hemmablind. Jag är säker på att sovrummet kommer bli mycket trevligare när det är omgjort. Det ser jag fram emot
 
Måla sängramen och sängborden grå
Fixa en grå huvudgavel
Skaffa ett riktigt överkast i grått eller någon dimmig pastellfärg (rosa, turkos etc),
Ta bort den gnallgröna ramen
Se till att tavlorna linjerar i överkant eller underkant (tavellist)
Alla tavlor ska ha passepartout så blir det mindre plottrigt
Ta bort de där runda sakerna som hänger på väggen.
Dra ut gardinstången så att gardinerna hänger mer bredvid fönstret.
Byt ut mot enfärgade gardiner i kraftigare tyg, gärna samma färg som det nya överkastet.
En mycket längre matta framför garderoberna, grå/ljus
Grå fårskinn eller skinnimitation att sätta fötterna på (matchar bänken i sängens fotända).

Sammanfattning:
Ersätt svart, trä och knallgrönt med grått, komplettera med en lugn färg.
 
Ja det känns som att taket slukar en del ljus. Jag skulle nog försöka måla det ännu vitare. De randiga tapeterna känns också tunga och ganska dominanta. En ljus enfärgad tapet skulle lätta upp.
Sätt gardinskena i taket längs hela väggens längd. Vi har satt ikeas vita skena i alla våra sovrum. Då kan du ha mycket mjuka textilier men dra ut dem så de hänger mer på sidan av fönstret snarare än framför. Då blockerar man inte det lilla ljusinsläpp som fönstren ger.

Jag skulle också försöka flytta garderoberna till vänstra väggen där skänken står. Nu känns det som att man går rakt in i dem när man kommer in genom dörren. Det ser också ut som att garderoberna nu blockerar en del av det naturliga ljuset som faller in från rummet mitt emot
 
Speglar skapar rymd.
 
Två år senare, men nu har sovrummet fått ny skrud och vi är riktigt nöjda! Det största beslutet var väggarna och vi velade in i det sista. Till slut kom insikten, som någon skrev här också, om att det är smartare att jobba med rummets förutsättningar och inte mot. Det innebar att acceptera att det aldrig kommer komma in särskilt mycket dagsljus och att försöka ljusa upp rummet allt för mycket skulle inte ge det resultat vi önskade. Hårda diskussioner ledde till att vi skulle ha en matt väggfärg istället för tapet, mycket för att få ett lugn i rummet. Därefter följde en period då vi skaffade massa provburkar med färg och målade på väggarna för att se hur det gjorde sig. Många färger och nyanser senare landade vi i Glowing Paris från Nordsjö. Kändes ju väldigt vågat med en så mörk och "stark" färg men vi hade varit på studiebesök i ett sovrum med den väggfärgen och det var riktigt fint. Dessutom visste vi att färgen skiftar lite mellan gråblått till mörkare blått beroende på tid på dagen och mängden dagsljus så det skulle bli en viss variation vilket kändes trevligt.

Utöver det målades taket vitt, vi satte in Pergos laminatgolv Coastal oak. En garderob plockades bort och resten sänktes för att kunna byggas in. Nya luckor och handtag på garderoberna. Ny, ljus säng med sänglådor och matchande sängbord, vägghängd sänglampa, bort med överflödiga möbler som ändå inte passade in. Mörkläggningsgardiner från golv till tak tillförde en väldigt lyxig och ombonad känsla. Nytt element och säkert något mer jag inte kommer på just nu. Återstår gör att installera belysning i garderoberna och eventuellt sätta upp något på väggarna.

Det känns verkligen inte som samma rum längre och det är vi väldigt glada för. Nu känner man harmoni, lugn och att man faktiskt kan ligga i sängen och slappna av. Jag skaffade Frida Ramstedts bok "Handbok i inredning och styling" för att bättre förstå hur rummet kan komponeras, vilka regler inredare använder sig av och varför ett rum kan upplevas som stort, trångt eller rörigt. Kan varmt rekommendera boken - den är både informativ, bred och pedagogisk! Stort tack för input och tips här i tråden som också bidrog till resultatet.

Sovrum med blå väggar, vitt sängstomme, mörka textilier, sidobord, spjälsäng, fönster, gardiner, golvlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sovrum med spjälsäng, dubbelsäng och mjuk inredning i lugna färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sovrum med blå väggar, vitt tak, en vit säng, grått sängkläder och dekorativa kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor vit garderob med svarta handtag i ett mörkt sovrum, grå sängöverkast, dekorativ lampa, del av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sovrum med säng, spjälsäng, nattduksbord, lampa och gardiner, harmoniskt inrett i blått och grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sovrum med blågrå väggar, en säng, och en katt på överkastet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Luc Reiner och 7 till
  • Laddar…
Verkligen ett helt annat intryck i det nya rummet. Speciellt de inbyggda garderoberna får det att se mer helt och färdigt ut och som bonus så slipper ni den där mörka obehagliga skuggan i taket.
Bra jobbat!

PS. Grattis till spjälsängen, eller kanske mest till den som bor i den. ;)
 
Ursäkta obäddad säng osv, men det här är vårt sovrum
 
  • Ostädad sovrum med oupptäckt säng, blå vägg, skrivbordsstol och golvstående lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Princeofviby
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Verkligen ett helt annat intryck i det nya rummet. Speciellt de inbyggda garderoberna får det att se mer helt och färdigt ut och som bonus så slipper ni den där mörka obehagliga skuggan i taket.
Bra jobbat!

PS. Grattis till spjälsängen, eller kanske mest till den som bor i den. ;)

Tack, så roligt att höra! Ja, det är verkligen inte samma rum Haha precis, sånt hann vi med också - tyckte sänghimmeln satte extra guldkant! Vi får nog behålla den sen också
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.