Jag ska om cirka 1 månad börja bygga ett garage. Håller nu på och funderar lite kring hur jag ska regla stommen. Såg grannens snickare hade reglat gavelväggen med långa reglar som gick över takstolarna, som han senare kapade i samma vinkel jäms med takstolen. Takstolen står då innanför gavelväggen. Funderar på att göra något liknande. Det såg så väldigt smidigt ut när dom reste upp takstolarna när det bara var att trycka takstolen mot reglarna på gavelväggen.

Jag har gjort modell i sketchup för detta, se bilder nedan. Vad tror ni om att göra på detta sätt? Finns några nackdelar som jag inte tänker på? Samt hur ser konstruktionslösning ut kring garageporten?

3D-modell av trästomme till byggnad under konstruktion, utan väggar eller takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av trästomme för byggnad, takstolar och väggstolpar, ingen textur, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en trästomme för en byggnad, visande reglar och bjälkar, utan väggar eller tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3D-modell av trästomme för byggnad, väggkonstruktion och takstolar, ingen textur, konstruktionsdesign, CAD-rendering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hammarbandet är ju med!
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Glöm inte hammarbandet på långsidorna.
Jag bygger så att takstolarna hamnar direkt ovanför stående regel. Då behövs inget infällt/stående hammarband om de är det du menar?
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Hammarbandet är ju med!
En stående regel längsgående under överliggaren som takstolarna vilar på.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
En stående regel längsgående under överliggaren som takstolarna vilar på.
En bärlina alltså. Behövs ej som sagt när takstolarna vilar direkt på de stående reglarna.
 
I Intershade skrev:
Jag bygger så att takstolarna hamnar direkt ovanför stående regel. Då behövs inget infällt/stående hammarband om de är det du menar?
Helt rätt, står de på de stående reglarna så funkar det fint. Skrev lite snabbare än vad jag tittade.
 
Men då gällande att dra reglarna på gavlarna upp jäms med takstolarna är det någon som byggt så förut och kan ge några praktiska tips?

Tänker spika ihop väggarna till långsidorna liggandes och sedan resa upp hela. Dock så kan jag ju inte göra så med gavlarna utan där får jag ju skråspika regeln ner i syllen och sträva detta noga, för jag har ju inget hammarband som håller fan på reglarna i sidled.

Så tips, videos eller bilder på hur man rent praktiskt gör med gavlarna mottages gärna :)
 
I Intershade skrev:
Men då gällande att dra reglarna på gavlarna upp jäms med takstolarna är det någon som byggt så förut och kan ge några praktiska tips?

Tänker spika ihop väggarna till långsidorna liggandes och sedan resa upp hela. Dock så kan jag ju inte göra så med gavlarna utan där får jag ju skråspika regeln ner i syllen och sträva detta noga, för jag har ju inget hammarband som håller fan på reglarna i sidled.

Så tips, videos eller bilder på hur man rent praktiskt gör med gavlarna mottages gärna :)
Kan du inte bara skruva en regel utanpå reglarna tillfälligt när du reser upp väggen som du sedan demonterar när takstolen är infäst?
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Kan du inte bara skruva en regel utanpå reglarna tillfälligt när du reser upp väggen som du sedan demonterar när takstolen är infäst?
Ja, det är ju en bra idé! Då kan jag ju resa upp gavlarna på samma sätt. Så är det ju bara plocka bort den senare när takstolen är skruvad i alla reglarna
 
  • Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
Jag brukar bygga precis så som du ritat, dvs att de stående reglarna på gavlarna går upp utanför de två yttersta takstolarna. Det är smidigt, går fort och blir stadigt.

Exempel från senaste bygget, iof var det takåsar istället för takstolar men principen är densamma.

Trästomme för hus under konstruktion, byggnadsställningar, dimmigt landskap, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag brukar bygga precis så som du ritat, dvs att de stående reglarna på gavlarna går upp utanför de två yttersta takstolarna. Det är smidigt, går fort och blir stadigt.

Exempel från senaste bygget, iof var det takåsar istället för takstolar men principen är densamma.

[bild]
Snyggt! Kommer köra på att göra så där, ser bara fördelar med det.

Jag börjar nog med att resa båda gavlarna genom att sätta på en provisorisk regel på utsidan, som jag tar bort när takstolarna är på plats. Därefter så reser jag långsidorna. Så låter jag syll på gavel gå ändå ut mot betongen och syllen på långsidorna hamnar innanför gavlarna. Se bild nedan för hur jag tänker ett hörn.

Så blir det ju lätt med takstolarna när jag strävat upp väggarna riktigt bra, bara lägga upp dom och sedan vända upp dom och dra fast de yttersta mot gavelväggen. Då vet man att dom hamnar rätt och förmodligen står rakt.

Trähustakstomme visad i 3D-grafik med synliga balkar och pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inte nån direkt fördel med att göra så jämfört att bara ha en vanlig vägg med hammarband.
Det skulle i så fall vara OM man tänkt ha en varm/isolerad vind eller öppet i nock så att man vill kunna fortsätta med väggisoleringen ända upp. Eller vara för att motverka den lilla köldbrygga som ett hammarband ger.

Men som sagt tidigare så går det alldeles utmärkt att skruva några tillfälliga reglar utanpå väggen om man vill ha nåt som hindrar att takstolen tippar ut.
Jag reste ett modulgarage där gavelspetsarna kom färdigpanelade och då blev det rätt många kilon att baxa upp och som man sen ville säkra ordentligt innan de förankrats
 
S Stuff skrev:
Ser inte nån direkt fördel med att göra så jämfört att bara ha en vanlig vägg med hammarband.
Det skulle i så fall vara OM man tänkt ha en varm/isolerad vind eller öppet i nock så att man vill kunna fortsätta med väggisoleringen ända upp. Eller vara för att motverka den lilla köldbrygga som ett hammarband ger.

Men som sagt tidigare så går det alldeles utmärkt att skruva några tillfälliga reglar utanpå väggen om man vill ha nåt som hindrar att takstolen tippar ut.
Jag reste ett modulgarage där gavelspetsarna kom färdigpanelade och då blev det rätt många kilon att baxa upp och som man sen ville säkra ordentligt innan de förankrats
Det har du ju helt rätt i att det går lika bra att resa en "vanlig" vägg med hammarband och sedan skruva reglar utan på det som stöd för takstolen under montering.

En sak jag kom att tänka på nu när du skrev det är ju att det blir öppet från vinden ner i facken mellan reglarna eftersom det inte är ett hammarband där. Jag tänker ju sprutisolera vinden med lösull och då kommer ju den isoleringen leta sig ner i facken mellan reglarna. Jag får se till att ha isolerat väggarna och satt igen med ångspärr innan isolering av taket sker då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.