Well, jag säger ändå fem timmar extra i ett badrum på fyra kvadrat. Enda skillnaden i tid blir monteringen av själva duken, ingen extra tid varken före eller efter.
 
så hantering av inköp. frambärning, uppakning, embalage, städning till 50 badrum är ingenting ?
bör även tillgäas att badrumen är något större än 4kvm . :)

tyckte dock själv de lätt mycket men säger dom som jobbar med det att de tar den tiden extra
så får jag ju tro på de. jag ju inte förutsäta att folk inte ljuger om saker till mig som inte berör mig ett dug egentligen ?
 
Inköp, frambärning och emballaget tar knappast längre tid. Det rör sig om en eller max två små rullar och en hink med lim. Dessutom slipper man då köpa och bära in så mycket tätmembran som annars. Ingen skillnad där alls. Städningen kanske tar 10 minuter längre tid, lite små remsor som ska sopas upp.

Jag vet inte varför de sade som de gjorde, men det tar inte 30 timmar längre tid. Det innebär att det skulle ta dem runt en arbetsvecka att montera tätskiktet istället för en dag som det kanske gjorde med de rollade varianterna. Man klarar det på absolut max två dagar i ett ordentligt stort badrum.
 
Spånskiva skulle jag inte själv vilja ha. Dels för limmet men framförallt för att det inte går att spika i spån. OSB, råspont eller plywood känns bättre för min del. Själv har jag genomgående råspont med gips som ytskikt.
 
Snailman
Hur man monterar skivor tror jag jag förstår:), men hur är arbetsmetodiken när man monterar råspont?

jag får det till att både osb och råspont skulle kosta 66kr /kvm på byggmax,

95 mm bred, är väl sponten oräknad antrar jag?
 
Den råspont som kom från fabrik är häftad med 10x40 stift, den jag spikar själv kör spikpistol och 60 spik med lim. Spikning sker helt enkelt i regel. Ändspontant kan ju läggas hur som, icke ändspontant skarvas över regel. 95 råsponts effektiva bred är 88, dvs 7 mm går bort för sponten.
 
Snailman
ok, då blir det 68kr/kvm istället, kollade hos sävsjö trähus de sätter den vertikalt... (åtminstone på ytterväggarna)

kan nog passa mig då jag tänkt ha 45x45 liggande reglar innanför de stående på ytterväggarna... men hur gör de med innerväggarna tro? monterar dem liggande där då?
 
Mikael_L
Jag antar att det tar längre tid att spika råspont än att skruva OSB, så du måste väl göra en avvägning mellan vad din tid är värd och vad OSB resp råspont kostar ! Väg dessutom in den "sköna" känslan i armbågen efter en hel dag med hammaren.

Har du spikpicka? I så fall tjänar du både tid och kropp när du spikar, men jag tror ändå att OSBn går snabbare, du slipper stå och slå ihop trilskandes och vridna råspont.

Eller jag kan ju ställa frågan: går det snabbare med OSB än råspont?
 
Snailman
Jodå, jag har spikpistol, var det första jag köpte:D , och min tid räknar jag till nästan 0 kr i timmen... men det blir ju inte lika tungt som osb, och man slipper ju passa till en extra gång för dosor, och har man inte köpt rätt många såna där centreringsgrrejor för dosor, får man väl lyfta skivan en extra gång för varje extra doshål?

Kollade hos Sävsjö ige,n de har tydligen stående råspont i innerväggarna oxå, de ser ut att sätta kortlingar att fästa dem i.
 
Hej.

Det går ju naturligtvis att lägga råsponten på innerväggarna, bara att trava på.
Finner ingen anlening till att kortla i och spika stående...

Sticksåg i vänsterhand, laddad picka i höger, och en fru som bär fram och travar på.
Se till att köpa endspontat.
 
Snailman
ok, då låter det som det blir stående på ytterväggar och liggande på innerväggarna.
 
Jag körde råspont bakom gipsen på hela mitt hus. Gick enkelt att sätta (att mäta och såga skivor högt upp i snedtak är svårt men råsponten bara matar man ju på) och det blir ju inget spill överhuvudtaget. Igår monterade jag ett tungt betonghandfat och en diskho. Så jävla överlägset att ha råspont bakom gipsen då. Det är bara att dra träskruv rätt i väggen och det sitter fast! Ska väl tillägga att jag hade lite hjälp av proffssnickare emellanåt och de idiotförklarade mig hela tiden pga råsponten. Det är väl skillnad om man bygger för att det ska gå snabbt och bli billigt eller om manska bo där själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.