• Växtzon mellan 2-3
  • Billiga
  • Året runt gröna
  • Helst inte "barriga"
  • Åtminstone 1.5m höga
  • Insynsskyddande
  • Lättskötta
 
Claes Sörmland
Liguster, den vintergröna sorten.
 
  • Gilla
ohGr ohGr och 1 till
  • Laddar…
AXS
Slänger in mitt förslag som jag givit förr.

Sätt någon spalje, kanske armeringsnät, och kör klätterväxter. Det går bra att blanda flera olika växter för mer liv.
 
U
Avenbok är ju inte grön på vintern men behåller bladen så skyddar ändå mot insyn
 
Fadai
U Utsliten och utdömd skrev:
Avenbok är ju inte grön på vintern men behåller bladen så skyddar ändå mot insyn
Även bok behåller bladen, och till skillnad från avenbok behöver den inte bindas upp för att växa rakt.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fadai Fadai skrev:
Även bok behåller bladen, och till skillnad från avenbok behöver den inte bindas upp för att växa rakt.
Men går bok bra i växtzon 2-3?
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Men går bok bra i växtzon 2-3?
Det sägs så och här i Sörmland Zon 3 har det gått bra i ett varmt läge, en häck jag planterade vid en tomt som ligger i en lång söderslänt ned mot en sjö. Mina enstaka bokplantor i en frostig dal några km där ifrån har inte sett lika övertygande ut. Inte så att de dör men de får ofta knoppskador på våren p g a sena vårfroster. Så jag skulle vara lite försiktig med bok i kalla låglänta frostlänta lägen i zon 3. En häck måste ju vara snygg och utan skador varje vår.

Jag har också hört om liknande resultat vad gäller bok från kalla lägen på västsidan av Sverige.

Avenbok har fungerat toppen i samma trädgård.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fördelen med avenbok mot bok är att avenboken är mycket tåligare och växer bra även i sämre och torrare jord.
TS bör ta hänsyn till om vägen/trottoiren saltas på vintern. I så fall är det inte fel att sätta någon form av skydd mot rötterna om häcken ligger dikt an.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.