HOBBY ARCHITECT
Handritad planritning av ett hus, markerat med rum och funktioner, cirka 300 kvadratmeter, två våningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att få in en soffhörna med alla dessa dörrar kanske?
Vad är syftet med övervåningen? Kan man inte skippa den och köra på en plan i stället, och använda utrymmet för trappan till något annat?
 
HOBBY ARCHITECT
P Patrik Hazard skrev:
Lite svårt att få in en soffhörna med alla dessa dörrar kanske?
Vad är syftet med övervåningen? Kan man inte skippa den och köra på en plan i stället, och använda utrymmet för trappan till något annat?
Det har du rätt i, det har jag inte tänkt på. Allrumet på övervåningen tänker jag kan vara ateljé, lekrum, hobbyrum eller bara vanligt tv-rum.
 
Placera dörren till det högra badrummet i entrén och skippa lilltoan där!
 
HOBBY ARCHITECT
P Patrik Hazard skrev:
Placera dörren till det högra badrummet i entrén och skippa lilltoan där!
Men det är väl inte så dumt med separat gästtoa?
 
Jo, fast nu finns det fyra toaletter i huset.
Utrymmet för lilltoan är nog mer värdefull för skoställ och klädhängare.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Med tanke på att det är 4 sovrum i huset skulle jag ha alla badrum / WCn med dörr direkt ut i allrummet och inte via ett sovrum. Betydligt bättre tillgänglighet när alla ska på toa på morgonen. Skulle också ha alla sovrum med dörr direkt till allrummet i mitten.
 
HOBBY ARCHITECT
M Maxitupla skrev:
Med tanke på att det är 4 sovrum i huset skulle jag ha alla badrum / WCn med dörr direkt ut i allrummet och inte via ett sovrum. Betydligt bättre tillgänglighet när alla ska på toa på morgonen. Skulle också ha alla sovrum med dörr direkt till allrummet i mitten.
Fast badrummet till höger går ju via ett allrum.
 
HOBBY ARCHITECT
P Patrik Hazard skrev:
Jo, fast nu finns det fyra toaletter i huset.
Utrymmet för lilltoan är nog mer värdefull för skoställ och klädhängare.
Jag tycker hallen är stor redan.
 
Hur blev detta hus ett atrium hus?
Atrium är väl kännetecknat för att ha det mitt i huset, dvs väggar runt om.
 
HOBBY ARCHITECT
A Argastesnickaren skrev:
Hur blev detta hus ett atrium hus?
Atrium är väl kännetecknat för att ha det mitt i huset, dvs väggar runt om.
Jasså, är det så?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jasså, är det så?
Ett atriumhus är ursprungligen ett hus med ett kringbyggd centralt rum eller innergård som är öppet mot himlen. Genom öppningen förs dagsljus till rummen som omger innergården. Öppningen kan vara täckt av ett glastak eller en lanternin. Wikipedia
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Jag skulle nog ändå flyttat badrummet till platsen där sovrummet i hörnet är. Sovrummet skulle då i stället placeras där det lite onödiga allrummet är.
Då skulle entrén bli riktigt rymlig och kanske kunna öppnas upp mer mot det stora allrummet/vardagsrummet.
Altandörrarna ut mot altanerna i nederkant skulle kanske kunna skippas för att få lite mer hel väggyta. Du har ju ändå ritat in skjutdörrar i glaspartierna.
 
Jag tycker lösningen med alla dessa dörrar mellan sovrummen blir konstig.
Det känns lite som en hotell-lösning att ha möjlighet till genomgång. I ett hem tror jag snarare att det är uppskattat att få ha sitt sovrum som privat.
Sen blir det väldigt mycket av rummen som "förloras" pga alla dörröppningar. T.ex ett av de små sovrummen har ju tre dörröppningar och ett fönster, vilket gör möblerings-möjligheterna väldigt begränsade.

Det hade nog varit mer praktiskt att bredda huset och tillföra en vertikal korridor mellan det högra allrummet och sovrummen. Det tror jag också skulle ge ännu större känsla av avskildhet i sovrummet. Det högra badrummet skulle du då kunna vrida 90 grader och göra korridoren åtkomlig både från Entre-sidan och Altan sidan.

Jag är också tveksam till att ha en liten privat bastu med åtkomst enbart från master bedroom.
I sverige är ju bastu ofta en mer social företeelse så jag skulle föredra att ha en större gemensam bastu placerad på "neutral mark". T.ex i anslutning till altanen eller ännu hellre i eget hus på tomten.
Du kikar ju ofta på strandtomter o liknande när du fantiserar ihop tänkta platser för dina hus. På sådana tomter skulle jag hellre se bastun placerad i ett båthus eller liknande så att man knyter ihop bastubadandet med ett dopp i havet/sjön.
 
HOBBY ARCHITECT
P Patrik Hazard skrev:
Jag skulle nog ändå flyttat badrummet till platsen där sovrummet i hörnet är. Sovrummet skulle då i stället placeras där det lite onödiga allrummet är.
Då skulle entrén bli riktigt rymlig och kanske kunna öppnas upp mer mot det stora allrummet/vardagsrummet.
Altandörrarna ut mot altanerna i nederkant skulle kanske kunna skippas för att få lite mer hel väggyta. Du har ju ändå ritat in skjutdörrar i glaspartierna.
Då måst eman ju gå runt hörnet för att komma till altanen. Det blir en extremt stor entréhall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.