Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

Offert för renoveringsjobb, inklusive arbetskostnader, material, ROT-avdrag, moms och totalsumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
 
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Lite OT men i ett gammalt torp bör man välja ett golv som passar husets ålder, dvs kanske massivt furugolv , det kostar inte mer än det som är offererat…
 
  • Gilla
Ammmi och 24 till
  • Laddar…
Låter för dyrt
 
  • Gilla
Bruno Andersson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
De har väl tagit höjd för det där med riktning av bjälkar, det kan väl bli väldigt tidsödande.

När det gäller parkett/laminat så justeras väl priset för det beroende på vad dina föräldrar väljer, väljer de något dyrare så går priset upp och om de väljer något billigare så går priset ned. Men det bör ju kollas upp att det är så företaget menar.
 
  • Gilla
Destrier och 14 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
80h = en person två veckor låter väl inte orimligt ?
iaf om man vill ha det till fast pris- det kan ju springa iväg att rikta upp golk/regla om osv
 
  • Gilla
  • Wow
H-Thomasson och 15 till
  • Laddar…
Kan inte du eller dom riva golvet åtminstone? Rikta golvet är egentligen en ganska smal sak att göra, men om det inte är aktuellt att göra själva så OK.
 
  • Gilla
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Inte orimligt på något sätt.
 
  • Gilla
  • Wow
erikjakan och 13 till
  • Laddar…
Om det är fastpris tycker jag det är på snudd billigt. Att få ett gammalt golv i ett torp både rakt och knarrfritt kan ta bra många timmar, men också vara busenkelt.

Ta det på löpande om det känns dyrt?
 
  • Gilla
  • Wow
saltis99 och 17 till
  • Laddar…
Ja, om det inte ska vara parkett så är priset något i överkant. Förstår inte varför det står parkett/laminat. De är ju inte direkt synonymer sett ur ett byggperspektiv.

Ska väl gå att få för 250kr/kvm? 600kvm för parkett är å andra sidan ganska lite.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Tycker inte att det känns orimligt. Vill ni ha det billigare så får ni väl specificera vilket golv ni vill ha.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
H
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé
[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
Trä är dyrt, för att rikta golvet behöver de kanske sala på nytt bjälklag, Golvet kan vara snett åt alla håll, det kanske behövs flytspacklas? Golv för 600,00 är varken ett billigt eller dyrt golv, laminat är säkert billigare än parkett. Golvet kan ni ju välja ut själva och bestämma prislappen på. Tycker att det är ett rimligt fast pris.
 
  • Gilla
  • Wow
skoxberra och 3 till
  • Laddar…
det där som inte ingår kan bli dyrt om golvstockar börjar bli uppruttna.
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
80.000 kan kännas dyrt men är ett vetigt pris. Har riktat golvet i ett sekelskifts hus, övervåningen ca 45m2 totalt, varav ca 20m2 med intial hjälp från veterankraft. allt som allt gick det på ca 60.000 kr men då la jag massiv furugolv.
Ja det tog ca 3,5 veckor allt som allt. där 1vecka är inräknat med hjälp jag fick i hallen (20m2) det kan behövas att man gräver ur sågspån ur bjälklaget innan själva arbetet. Bifogat lite bilder från projektet, tyvärr har jag inte bilderna från hallens golv men krävde samma jobb.
Ibland behövde bjälklaget skalas av 2-3 cm på höjden i enna änden och höjas i andra. Det tog tid. Renoveringsarbete pågår, gammalt golv rivet, nya träreglar, byggavfall, solljus genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår; avskalad tapet, exponerad fiberboard, träreglar, nya lister på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår, rum utan golv, exponerade träbjälkar, verktyg, rivningsavfall, skymd dörröppning med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående golvinstallation, trägolv, verktyg, radiator, byggmaterial, ljus interiör, renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum med trägolv, fönster, dörr, element och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svettigt och tungt jobb.
 
  • Ett rum under renovering med exponerade träbjälkar, osynlig gipsskiva och gammal tapet. Renoveringsverktyg syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Victor.M och 32 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite OT men i ett gammalt torp bör man välja ett golv som passar husets ålder, dvs kanske massivt furugolv , det kostar inte mer än det som är offererat…
Tyvärr har massiva trägolv gått upp en hel del så idag lär det kosta runt 800 kr/m2 för billigaste furugolv (behandlat). man kan komma undan billigare om man välja sk skurgolv (såpskurad golv) men rekommenderar att man lutbehandlar furugolvet annars gulnar det fort. Då hamnar man på runt 400 kr/m2 med lut behandling. Mått på 165x25.

Du kan köpa behandlat golv för samma som obehandlat men då har du smala och tunna golvplankor (137x14). Vilket enligt minåsikt kommer inte passa in i den typ av hus.
 
  • Gilla
  • Wow
Destrier och 2 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Hej!
Mina föräldrar önskar byta golv i sitt vardagsrum, då det sviktar och knakar/knarrar/knirrar till en nivå att man blir väckt när någon går där (sovrum i anknytning till vardagsrummet). Klinker runt kakelugnen har lossnat osv.

Det handlar om 30kvm i ett gammalt soldattorp som senast ytrenoverades på 80-talet. ca 1,5 kvm klinker till det.

Nedan är den offert de fick av en lokal snickare med god resumé

[bild]

Det jag reagerar på är det höga priset för golvet, då de uttryckligen sagt att de inte vill ha parkett eller annat dyrt.
Jag reagerar också på 2 man i en hel arbetsvecka, främst när de specat vad som inte ingår.

Det kanske är såhär dyrt nuförtiden?
550 ex moms låter dyrt. 550 inklusive moms är mer rimligt, speciellt om det inte ligger nära Stockholm
 
  • Gilla
sorei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.