Hej experter,
Vi har planerat att bygga ut vårt hus (utanför detaljplan) men är amatörer. Mitt intresse och min förmåga att underhålla hus är ganska låg så min raka fråga är, hur skall vi tänka kring fasad? Vilket är bäst ur ett långsiktigt perspektiv om jag vet med mig att jag inte kommer att stå och måla halva somrarna?

Stort tack!

Info:
Hus norr om Göteborg, nära kusten.
 
Bygger du med träfasad så kanske du behöver måla om vart 15:e år om du väljer en kvalitetsfärg. Enligt vår färghandel som vi köpte av (nordsjö one super tech) heter färgen vi har, så påstod dom att den håller lätt i 15 år om fasadtvättar nån gång typ 3:e år. Annars är väll putsad fasad kanon!
 
  • Gilla
reffotsirk
  • Laddar…
Hur ser huset ut idag? Ska ni byta all panel vid utbyggnaden eller bara för nya delen?
 
Eternit behöver väldigt lite underhåll och går säkert att få tag på helt gratis mot avhämtningt ;)
 
  • Haha
reffotsirk
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser huset ut idag? Ska ni byta all panel vid utbyggnaden eller bara för nya delen?
Idag är det träpanel. Det finns ett men här dock, det är en ombonad sommarstuga som inte är speciellt välisolerad. Det finns alltså en möjlighet att ändra även här, fasaden behöver en upprustning antingen genom målning eller annat. Huset hade mått bra av att uppgradera isoleringen i väggarna, det är jag rätt säker på.
 
H Husärlivet skrev:
Bygger du med träfasad så kanske du behöver måla om vart 15:e år om du väljer en kvalitetsfärg. Enligt vår färghandel som vi köpte av (nordsjö one super tech) heter färgen vi har, så påstod dom att den håller lätt i 15 år om fasadtvättar nån gång typ 3:e år. Annars är väll putsad fasad kanon!
Räcker det att tvätta fasaden för att ytskyddet skall bestå? Det blir lite hål där panelbrädorna möts emellanåt, sånt ger mig mer eller mindre ångest och det leder till att jag inte gör något åt det vilket sedan får andra konsekvenser.

Puts, är det vägen? Mura?
 
R reffotsirk skrev:
Idag är det träpanel. Det finns ett men här dock, det är en ombonad sommarstuga som inte är speciellt välisolerad. Det finns alltså en möjlighet att ändra även här, fasaden behöver en upprustning antingen genom målning eller annat. Huset hade mått bra av att uppgradera isoleringen i väggarna, det är jag rätt säker på.
Jag förstår. Men innan det går att ge råd behöver vi se bilder från platsen där huset står. Det är väldigt avgörande inför val av fasad och färger.
 
R reffotsirk skrev:
Räcker det att tvätta fasaden för att ytskyddet skall bestå? Det blir lite hål där panelbrädorna möts emellanåt, sånt ger mig mer eller mindre ångest och det leder till att jag inte gör något åt det vilket sedan får andra konsekvenser.

Puts, är det vägen? Mura?
Jag hade kört på träpanel. Tilläggsisolera samt ny panel och måla kan man göra själv. Bara man gör på rätt sätt. Kolla upp hur du gör med luftspalt osv. Tar säkert tid att göra det själv men när man kommer igång är det riktigt skoj. Du sparar mkt pengar om du gör det själv och är du något sådär halv händig blir det nog hur bra som helst.!
 
R reffotsirk skrev:
Hej experter,
Vi har planerat att bygga ut vårt hus (utanför detaljplan) men är amatörer. Mitt intresse och min förmåga att underhålla hus är ganska låg så min raka fråga är, hur skall vi tänka kring fasad? Vilket är bäst ur ett långsiktigt perspektiv om jag vet med mig att jag inte kommer att stå och måla halva somrarna?

Stort tack!

Info:
Hus norr om Göteborg, nära kusten.
Om du vill slippa underhåll och kan tänka dig en vit panel så kan jag rekommendera Oncewall Exlusive.

Jag bytte ut en hel gavel med rutten träpanel på mitt hus. Själva monteringen av panelen gjorde jag själv på en dag och det härliga var just att då var det klart för 50 år framåt.
Behövde inte måla två lager täckfärg som sedan skulle göras om var 15:e år.

https://oncewall.se/exklusivpanelen-ytterpanel/
Husvägg med träplank och vit fasadplåt under soligt väder, värmepump, grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljusgrå fasad, lutande plåttak, blå himmel, dagtid, husets hörn, utvändig arkitektur, några moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husfasad i vitt, luftvärmepump, små fönster, blå himmel, trätrall, grus och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hus med plastfasad, trädetaljer, flygplansspår på himlen vid skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du vill slippa underhåll och kan tänka dig en vit panel så kan jag rekommendera Oncewall Exlusive.

Jag bytte ut en hel gavel med rutten träpanel på mitt hus. Själva monteringen av panelen gjorde jag själv på en dag och det härliga var just att då var det klart för 50 år framåt.
Behövde inte måla två lager täckfärg som sedan skulle göras om var 15:e år.

[länk]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
vad är pris på sådan gavel?
 
H Husärlivet skrev:
vad är pris på sådan gavel?
Det här var 2019, 16700:- betalade jag för allt material.
Har för mig att det kostade ungefär dubbelt så mycket som en träfasad då.
Men sparade väldigt mycket tid inte bara på målningen utan även monteringen.

Väldigt enkel att montera, den liggande panelen ligger kvar på plats av sig själv när man lägger dit den. Sen är det bara att dra några dit några skruv.
Gjorde allt själv med endast en stege, såg och skruvdragare.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Jag hade kört på träpanel. Tilläggsisolera samt ny panel och måla kan man göra själv. Bara man gör på rätt sätt. Kolla upp hur du gör med luftspalt osv. Tar säkert tid att göra det själv men när man kommer igång är det riktigt skoj. Du sparar mkt pengar om du gör det själv och är du något sådär halv händig blir det nog hur bra som helst.!
Jag fattar. Det är bara att jag känner mig själv, och tyvärr kommer det inte hända. Jag är bra på att planera men värdelös på att utföra, har alltid varit så och även om jag ser vinsten, stoltheten och ekonomin i att göra det själv så känner jag mig själv.
 
R reffotsirk skrev:
Jag fattar. Det är bara att jag känner mig själv, och tyvärr kommer det inte hända. Jag är bra på att planera men värdelös på att utföra, har alltid varit så och även om jag ser vinsten, stoltheten och ekonomin i att göra det själv så känner jag mig själv.
Då är det bara att ringa hantverkaren och börja! Lycka till
 
K
R reffotsirk skrev:
Jag fattar. Det är bara att jag känner mig själv, och tyvärr kommer det inte hända. Jag är bra på att planera men värdelös på att utföra, har alltid varit så och även om jag ser vinsten, stoltheten och ekonomin i att göra det själv så känner jag mig själv.
Då är det väl bara anlita en målare? Svårare än så är det väl inte om du inte vill göra det själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.