Hej,

Sitter uppe mitt i en renovering och tagit beslutet att försöka skapa ett decentraliserat KNX system för att styra belysning i en del av huset. För att hålla nere kostnaden är tanken att köra med en dali gateway/slinga. Ytan är begränsad, ca 100kvm men sträcker sig idag över flera faser(ej samma grupp, se bild) vilket gör att jag blir osäker på hur man får/bör göra. Systemet kommer inte placeras vid elcentralen som sitter i källaren utan en våning upp i köket. Huset är teglat invändigt och att riva väggar är inte att tänka på, men mycket kan dras i golv och tak.

Nu till frågan, kan jag på samma dali slinga växla mellan olika faser för att undvika dra om all el, se bild igen?

Detta är bara en tanke än så länge, naturligtvis kommer detta göras av en certifierad person, men då KNX personer inte växer på träd med en kostnad därefter så vill jag först se om det är möjligt att införa ett DALI system med ovan förutsättningar.
 
  • Planritning med färgkodade markeringar, troligtvis för belysning eller elinstallationer, textlapp "KNX central/Dali Gateway".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut. Det är inga problem. Är lite det som är grejen med Dali. Det du kan råka åka på är att du får dra en dalislinga runt allt som sedan kopplas på respektive slinga. Men går det att dra en 5ledare från centralen lätt så spelar det heller ingen roll.
 
Hej,

Tack för snabbt svar, jag är inte lika kvick.

5 ledare blir nog svårt från skåpet. Sitter med gamla 15 rör(16 är dem inte i alla fall) som är ingjutna, så min tanke är att dalislingan får ta sig runt och ut där det finns möjlighet, troligtvis via taket och komplettera redan dragna trådar från elskåpet. Min förhoppning är att kunna gå från takdosa till takdosa, snarare än från skåpet till dosan. Från takdosan går det därefter ut till respektive användare. Det innebär då att takdosor med olika fasledare(olika säkringar) kommer ha samma dalislinga och därmed kommer dosorna också vara sammanbundna med varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.