Någon som vet vad som gäller för solceller på markstativ inom detaljplanerat område? Behövs bygglov eller skriftligt tillstånd om man placerar dom närmare tomtgräns ån 4,5 meter?

Försökte googla men inte helt klart
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Skicka skiss till din kommun med din adress så får du ett korrekt svar
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte jag som vill bygga, grannen projekterar och jag försöker förstå hur regelverket ser ut.
 
Claes Sörmland
T-dog T-dog skrev:
Det är inte jag som vill bygga, grannen projekterar och jag försöker förstå hur regelverket ser ut.
Solcellerna i sig kräver inte bygglov eftersom de inte finns listade i PBF som en annan anläggning vars uppförande kräver bygglov. Men beroende på hur konstruktionen utformas så kan den falla under andra kategorier än "solceller" och då så krävs bygglov av det skälet. Därav svaret ovan att man måste undersöka en exakta konstruktionens design för att ta ställning till om det faller under något som faktiskt är bygglovspliktigt. T ex kan vissa konstruktioner bedömas som t ex en byggnad eller som ett plank som ju båda kräver bygglov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Hittade den här formuleringen tillslut


Fristående solenergianläggningar
Fristående solfångare och solcellspaneler kräver normalt inte bygglov. Det gäller både inom område med detaljplan och områdesbestämmelser och utanför område med detaljplan och områdesbestämmelser. Det gäller även inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och inom riksintresseområden.

Fristående solenergianläggningar kan dock kräva bygglov om de är att betrakta som en byggnad.
 
Claes Sörmland
T-dog T-dog skrev:
Tack!

Hittade den här formuleringen tillslut


Fristående solenergianläggningar
Fristående solfångare och solcellspaneler kräver normalt inte bygglov. Det gäller både inom område med detaljplan och områdesbestämmelser och utanför område med detaljplan och områdesbestämmelser. Det gäller även inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och inom riksintresseområden.

Fristående solenergianläggningar kan dock kräva bygglov om de är att betrakta som en byggnad.
Kan en människa inte uppehålla sig under solcellerna så är det sannolikt inte en byggnad och därmed inte bygglovspliktigt, t ex om höjden under solcellerna till mark är under 1,2 m.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och man kan få ned höjden under solcellerna på olika sätt. T ex lägre stativ eller fylla upp marken under stativen med jord/kross. Typiskt sett är det inte marklovspliktigt att fylla upp marken mindre än 0,5 m inom detaljplan och inte alls utanför detaljplan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T-dog T-dog skrev:
Tack!

Hittade den här formuleringen tillslut


Fristående solenergianläggningar
Fristående solfångare och solcellspaneler kräver normalt inte bygglov. Det gäller både inom område med detaljplan och områdesbestämmelser och utanför område med detaljplan och områdesbestämmelser. Det gäller även inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och inom riksintresseområden.

Fristående solenergianläggningar kan dock kräva bygglov om de är att betrakta som en byggnad.
Kan du skicka en länk till var du hittade detta?
 
Jag har solceller på mark utanför detaljplanerat område. De uppfördes utan bygglov och står längs en kant närmre än 4.5m min fastighetsgräns. Grannen som var med på planeringen först med ett möte på fastigheten, på platsen ändrade sig. Sedan 2 år har vi blivit anmälda av dem flera ggr och de har gjort "hämd" åtgärder. De fick tom kommunen att ändra sin regeltext med tillägg om "kulturhistoriskt område".
Till slut kom ett besked i Dec förra året att våra solceller på mark inte stred mot några regler.
Du gör bäst i att be om en skiss/bild på hur de kommer se ut från ert håll och att du sen signerar den. Annars ligger det öppet för problem. Jag kan ju säga att det är väldigt lockande att bygga högt på stativ tex 2 paneler stående eftersom det tar mindre yta på mark samt är billigare med stativet.
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.