Hej,

Har lite problem med installation av dimmer ”Dimmer Switch R-W01U”. Som ni ser är det fem trådar inne i väggen, två nollor, en jord, en fas och en tändtråd. På dimmern är det ett L och två sinuskurvor med pil - vilket betyder fas in i L och tändtråd in i pilen? Vi får det inte att fungera. Nollan behövs inte?

Mvh
 
  • Osäker elinstallation, nakna kablar, takkronans eluttag, saknar armatur, vit takstuckatur, risk för elchock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk vägginstallation med öppen lutströmbrytare, exponerade kablar och anslutningsterminaler, under installationsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska inte nollan vidarekopplas?
 
Som sagt under förutsättning att de två blåa trådarna verkligen är nolla, så skall de säkert vara ihopkopplade. Men det kan man inte lita på bara för att de är blåa. Det måste verifieras (ex. genom att komma ihåg om de var ihopkopplade tidigare).

Synpunkt 2. De där "klämkopplingarna du har använt har jag aldrig sett annat än för att koppla teleledningar. Såvida du inte har fått tag på någon specialvariant, så skall du inte använda med för ihopkoppling, brandrisk. Är de bara där för att vara tillfällig isolering av lösa trådändar, så är de kanske med tvekan godkända (de håller troligen inte rätt isolationsklass ens för den användningen).

Fundering 3. Dimmern du har är avsedd för minst 30W, du kommer att få problem om du använder den till LED lampor, de drar för lite ström.
 
Den där lösa jordledaren är jag lite fundersam över, Jag misstänker att det är samma tråd som vi ser vid lamputtaget i taket. I så fall är det väldigt viktigt att den inte bara slutar i dosan i väggen. Den behöver vara kopplad till skyddsjord i elcentralen. Om den är oinkopplad från taket, så är det ett grovt fel (livsfarligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.