S Sesulo skrev:
Vad nätägare- samt näthandelsföretag rapporterar brukar först vara preliminära siffror vilka något dygn senare korrigeras.

Hur ser det ut nu för den 1/3 2023?
Den 1/3 fungerade inte anläggningen..
 
davveno1 davveno1 skrev:
Den 1/3 fungerade inte anläggningen..
Vilket annat datum som helst, 3 dagar tillbaka i tiden då.
 
2023-03-07 SMART METER

Importerad energi

27.3kWh

vs

2023-03-07 ELNÄT

43,2 kWh
 
K
davveno1 davveno1 skrev:
Så här ser det ut i fasadskåpet.
Det ser ut att gå två trådar genom strömtrafo-mätarna. Verkar lite konstigt. Ska bara vara inkommande.

Du har ju display på både smartmätaren och nätägarens mätare. Du kan ju klicka runt och läsa av de aktuella mätvärdet per fas. Då ser du om det stämmer.
 
En tråd är till garagecentral och den andra till huscentral.

Ska klicka runt lite imorgon!
Tack för tipset.
 
K
M mortimer skrev:
Såhär då ?
(märks kanske att jag inte är någon "arkitekt":=)
[bild]
Det saknas en brytare efter nätägarens mätare. De ska kunna skydda sig mot eventuell backspänning från din anläggning när de byter sin elmätare.
 
K
davveno1 davveno1 skrev:
En tråd är till garagecentral och den andra till huscentral.

Ska klicka runt lite imorgon!
Tack för tipset.
Sedan på högersidan av plintarna har du också två trådar. Så frågan är vilka som är inkommande.

Rent teoretiskt kan man nog ha alla som går till dina centraler genom strömtrafo-mätarna men blir trångt och bökigare om man bygger ut
 
K knightjocke skrev:
Det saknas en brytare efter nätägarens mätare. De ska kunna skydda sig mot eventuell backspänning från din anläggning när de byter sin elmätare.
Nej han har med AC-brytare på skissen betecknad "Arb brytare". Bara den är rätt placerad för tillgänglighet och märkt så är det helt i sin ordning.
 
K
GK100 GK100 skrev:
Nej han har med AC-brytare på skissen betecknad "Arb brytare". Bara den är rätt placerad för tillgänglighet och märkt så är det helt i sin ordning.
Det missade jag, tolkade den symbolen som växelriktaren. Men den måste sitta i anslutning till mätaren.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Va precis inne och kollade gårdagen och den stämmer helt plötsligt nästan helt.

Importerad energi

19.2kWh

vs

2023-03-14
19,653 kWh

Men tyvärr så gör inga andra dagar det.. Kan det vara glapp?
Okay, nu är jag något på spåren här. Kollade precis 2023-03-14 igen och nu är det andra siffror i växelriktaren:

Importerad energi

10.5kWh

Så nu stämmer inte 2023-03-14 längre?! När en ny dag har påbörjats försvann 9kWh?!
Och nu stämmer gårdagen perfekt, men om jag får gissa, när jag kollar imorgon så gör det inte de längre..

Tog en printscreen här så kan vi kolla imorgon.
 
  • Energianvändningsdiagram med självförbrukning och importerad energi, datum och total förbrukning visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K knightjocke skrev:
Det saknas en brytare efter nätägarens mätare. De ska kunna skydda sig mot eventuell backspänning från din anläggning när de byter sin elmätare.
den finns med där, är den lilla rutan efter inkommande från växelrikt märkt "Arb. brytare" (arbetsbrytare)
 
Screenshots på 23-03-15 tagna med en dag mellan.

Helt olika värden..
Så allt är nog riktigt inkopplat ändå.
 
  • Energiövervakningssystem visar konsumtion, produktion, import/export av energi och realtidsförbrukning med graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energibalansdiagram och grafer som visar elförbrukning, egen användning och nätexport. Text på svenska indikerar diskrepanser i data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.