tömma vattenlåsen..och sedan fylla dom med...T-sprit.. ??


glvbrunnarna kan jag nog inte tömma....min tanke var ju att hälla med glykol eller T.sprit och blanda ut vattnet så att det inte fryser..
...är inte T-sprit nog köld tåligt...och behöver man tömma vattenlåsen??..kan man inte bara hälla i mängd Frostskydd (T-sprit,..glykol)..??
 
Sprit dunstar , glykol och T-sprit ska behandlas som miljöfarligt avfall, har du egen avlopps brunn är det extra viktigt att tänka på. Töm brunnarna på vatten och stoppa ner plastpåsar med sand.
 
plastpåsar med sand !!??

i toaletten ...
...jag pratade med en vvs firma och han sa att jag skulle använda T-sprit för det var inte miljöfarligt som glykol..fel??..

utveckla gärna sandteorin..
 
Det tipset fick jag oockså men tycker även den enskilde ska dra sitt strå till en bättre miljö så jag fyllde en Ica kasse (dubbel )med lite sand och placerde i toaletten Du skriver massor med brunnar och toalett, hur många liter tror du det blr, säg att du tar 50/50%, kan sluta vid en 10 liter i en enskild brunn ?
Glykol och T-sprit ska behandlas som miljöfarligt avfall.

Har du räknat på vad det skulle kosta att hålla huset frostritt mot vad en vattenskada kostar. Jag slog också av allt första vinten vilket resulteradi en sönderfrusen termostatblandare med fuktskader som följd. Nu fixade jag det själv men några tusenlappar gick till blandare och virke..
 
jag vet...

men fuktskador....jag får chansa..det finns inte ekonomi...

termostatblandare..menar du till dusch då...??

det finns ju inget vatten i värmesystemet längre det är tömt..så det är "bara"..själva bruksvattnet som ska tömmas..

vad fick du för fuktskador...??

jag har hört olika om det där..vissa har inte alls haft några problem medan andra.har....
 
Vi kör med tömda vattenledningar och T-sprit i vattenlås, brunnar och toalett. Det är sommarstugan.
Precis som man tidigare skrivit måste du ta bort blandare som har backventiler, vanligtvis termostatblandare för dusch, och hälla ut vattndet annars har du garanterat en trasig blandare. Detta gäller även varmvattenberedare som kan vara svåra att tömma även om du skruvar upp urtappningspluggen, vi får lossa båda inkommande och utgående vattenanslutning för att kunna tömma den.
 
har ingen varmvatten beredare...

duschblandaren är ju bara att skruva bort ..inga problem ??

sen kan jag bara tömma vattennlåsen som är i plast..har ett gammaltgjutjärn(?) i källaren..får fyla på med t sprit bara...??

samma sak med brunnarnai källaren...svårt att tömma...måste blanda i T-sprit..???


ska man lägga något i tvättfaten/disken...tjockt tyg eller nått??..för att hindra avdunstning.....


hur får man allt vatten ur toan...??...stänger invattnet till den och spolar ??... skopar ÅÅ..


Enhandasblandare ska dom stå öppna ??...




hur mycket T-sprit används...
 
först..tack för alla schyssta svar....

okej..

pånera då att jag försöker hålla lite värme...för det första...jag har bara flyttbara olje element så ...det blir väl att åka på lägsta möjliga läge...??

sedan...hur varmt behöver man ha innan det riskerar att bli fukt...??

viktigast är väl att ha lite värme runt kök/disk och på toerna. ??

vindan har jag tidigare haft kall förutom litet elemt på toan...samma i källaren....

detta driver mig till en kollaps...
 
Du är inte ensam. Jag vill ha ett fritidshus att njuta av hela sommaren, som pensioner så finns det inga guldkistor att hämta pengar i Jag har två element som står på i toalett och kök (5 grader) ch en frostvakt, vid tanken , det är inga stora kostnader och jag kan komma upp och elda kamin även på vintern med fungerande vatten. Har stugan i södra dalarna så det är väl inte så kallt och dyrt att hålla varmt.
 
Hej, det här har varit en jättebra diskussion...
Har det fungerat bra med kallställningen för Dig som ställt frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.