Bäst metod för rena fönster

  • Antal röster
    135
Ni som putsar era fönster kanske blir förvånade över rubriken, men jag råkar veta att alla putsar inte sina fönster.
Har nu duckat detta arbete i 2 år, men nu är det nog oundvikligt så länge till. Lägg er röst och hjälp mig avgöra bäst metod.
 
  • Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
Haha, kul.

Jag är inte den som kör alla fönster i ett svep, men när det putsas använder jag ett annat sätt: ihopknycklat tidningspapper som jag sprayar lite vatten med ättika och en droppe diskmedel på. Slipper slabb och dropp och massa kemikalier och blir jättebra. Tydligen är det något med trycksvärtan som fungerar som polermedel och gör att det inte blir ränder eller ”regnbågsfläckar”.

på utsidan kanske jag tar en trasa med mer vatten i plus lite änglamark diskmedel och ättika för att få bort ev större gruspartiklar som skulle kunna repa glaset, då är ju en badrumsskåps bra för ty få bort det mesta vattnet innan jag börjar putsa med tidningspapperet.

lärt mig av min mor och för massor av år sedan när jag jobbade på hotell var det också så vi rengjorde hotellets enorma fönster.
Rekommenderas! Ingen extrautrustning behöver köpas, det går snabbt och lätt och snällt mot mig och naturen.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Beror på, kan inte svara med ett val.
Har en Kärscher fönstertvätt.
Sedan också varmt vatten och lite diskmedel. Ibland tar jag bara skrapa efter det, speciellt ute med ett lite längre skaft.
Och så microtrasa till mindre fönster.
Men ibland också fönsterputs.
Så lite beroende.
Men det beror också på hur du får till det, min fru kör alltid microtrasor och fönsterputs. Jag oftast Kärscher ellet skrapa.
Tråkigt svar, men ett ur verkligheten;)
Ta det du tycker är enklast, då blir det åtminstone putsat.
Vissa proffs har bara vatten i hinken och trycker i diskmedel i tvättsvampen och sedan skrapa.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
D Dreek skrev:
Haha, kul.

Jag är inte den som kör alla fönster i ett svep, men när det putsas använder jag ett annat sätt: ihopknycklat tidningspapper som jag sprayar lite vatten med ättika och en droppe diskmedel på. Slipper slabb och dropp och massa kemikalier och blir jättebra. Tydligen är det något med trycksvärtan som fungerar som polermedel och gör att det inte blir ränder eller ”regnbågsfläckar”.

på utsidan kanske jag tar en trasa med mer vatten i plus lite änglamark diskmedel och ättika för att få bort ev större gruspartiklar som skulle kunna repa glaset, då är ju en badrumsskåps bra för ty få bort det mesta vattnet innan jag börjar putsa med tidningspapperet.

lärt mig av min mor och för massor av år sedan när jag jobbade på hotell var det också så vi rengjorde hotellets enorma fönster.
Rekommenderas! Ingen extrautrustning behöver köpas, det går snabbt och lätt och snällt mot mig och naturen.
Det där tipset har man läst många gånger men aldrig testat. Jag tänker att man blir svart om händerna och fläckar ner resten av huset istället? :thinking:
 
A AndersS skrev:
Beror på, kan inte svara med ett val.
Har en Kärscher fönstertvätt.
Sedan också varmt vatten och lite diskmedel. Ibland tar jag bara skrapa efter det, speciellt ute med ett lite längre skaft.
Och så microtrasa till mindre fönster.
Men ibland också fönsterputs.
Så lite beroende.
Men det beror också på hur du får till det, min fru kör alltid microtrasor och fönsterputs. Jag oftast Kärscher ellet skrapa.
Tråkigt svar, men ett ur verkligheten;)
Ta det du tycker är enklast, då blir det åtminstone putsat.
Vissa proffs har bara vatten i hinken och trycker i diskmedel i tvättsvampen och sedan skrapa.
Ja, är det enstaka fönster som ska fräschas till pga kladdiga barnhänder tex så är ju fönsterputs på sprayflaska det enda rätta. Men nu är det stortvätt av samtliga fönster på g... :sweat:
 
Sambon brukar putsa fönsterna bäst här men sällan han är nöjd ändå . Han sprayar vatten torkar med traså sen sprayar med puts o sen gno in med svamp raka o torka med papper.

Jag kör vatten papper sen puts svamp och papper

Papper från färgaffären eller det där rutiga från städavdelningen
 
Att bara gno med trasa eller papper på smutsiga fönster är en dålig idé då man lätt repar glasen. Min gamla lägenhet hade fönster mot gatan (=vägdamm) och var mycket repiga på den sidan.

Blöta med diskmedelsvatten och skrapa, sen putsa med valfri metod om man inte fått det bra nog.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Utrustning & material: Sprayflaska med varmvatten, ett par droppar diskmedel och en skvätt ättika. Kombinerade fönsterskrapor/svampar av denna sorten https://www.biltema.se/bilvard/bilt...skrapa-med-svamp-och-teleskopskaft-2000041310

Den jag använder på dom allra flesta fönster har ett kort handtag men jag har även en rackare med långt teleskopskaft som jag använder på dom gamla dumma och opraktiska fönsterna.

Några luddfria microfibertrasor av bättre kvalitet och ett par hyffsat rena mjukisbrallor (såna som är lite åt funktionsmaterialshållet)..

Sprayar fönstret med blandningen och går över fönstret med svampen två gånger, först lodrätt och sen vågrätt för att minska risken att man missar nån fläck. Om det mot förmodan är något klägg som inte lossnar av svampen så sprayar jag på fläcken och tar en microfibertrasa och gnuggar lite. Sen drar jag av vattnet med gummiskrapan lodrätt men med lite "vinkel" på bladet. Drar av gummibladet mot byxorna. Torkar upp ev. vatten runt fönsterbågen med microfibertrasan. Om jag varit lite slarvig kan det behövas gå efter och putsas med hopknycklat tidningspapper när allt är helt torrt.

Går snabbt när man vant sig och resultatet blir toppen. Senast i somras så blev grannen på landet så impad så jag gjorde deras fönster också mot middag och findricka.

Har testat en sån maskin (inte Kärcher men någon annat orimligt dyrt förklätt kinaskrot) men jag tyckte att det tog längre tid med maskin och jag var ändå tvungen att gå efter och putsa ännu mer med tidningspapper. Dessutom är rengöringsmedlet till dom maskinerna orimligt dyrt.

Testa detta! Jag gissar att du redan har ett gäng vettiga microfibertrasor och en sprayflaska så den enda utrustningen du behöver skaffa är en sån kombinerad svamp/skrapa. Det var en bekant som har två mindre hyresfastigheter med kontor och bostäder som rekommenderade såna svamp/skrapor för bil.

TILLÄGG: latvarianten innan jag lärde mig ovanstående var fönsterputsmedlet SE och microfibertrasa och ingen eftertorkning alls men resultatet blir sådär. Men jag tycker att SE är det i särklass bästa köpemedlet.
 
Redigerat:
Mitt recept för en lyckad fönsterputsning:

Ajax fönsterputs - Den klassiska med ammoniak. Spraya på.

Scotch svamp - gula sidan. Tvätta av fönstret.

Fönsteraka - Dra rent.

Mikrofiberduk - Torka rent.

(Tidningspapper är värdelöst, blir gärna trycksvärta av det på målningen)

Ta en mikrofiberduk till och torka av målning, fönsterkarmar, fönsterbleck och fönsterbräda.

Svårare än så är det inte. Och putsar man fönstren ofta, varannan månad eller så, blir de sällan igengrodda. Visst, det är lite jobbigt men skitiga fönster är ännu jobbigare.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Fönstersåpa.
Tvättpäls.
Skviss med nytt gummi.
Rakbladsskrapa med nytt blad.
Eventuellt bronsull.
Valfri handduk för att torka av karmen.

Tar inte överdrivet lång tid att få in rätt teknik, sedan drar man av sina fönster i ett nafs.

Blötlägger glaset med tvättpälsen, använder rakbladsskrapan vid ingrodda fläckar alternativt med bronsullen. Sedan skvissar man av. Skvissen ska inte lämna glasytan förens man är klar. Och till sist torkar man av karmen.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det där tipset har man läst många gånger men aldrig testat. Jag tänker att man blir svart om händerna och fläckar ner resten av huset istället? :thinking:
aldrig haft det problemet, ser till att det är torrt på papperet närmast handen.
Diskhandskar funkar ju annars ypperligt
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Så här ser det ut när jag tvättar, minus hinken, har en annan balja. Frotehandduk i bakfickan också för att torka det som rinner.

QBSETS_1.jpg
 
  • Gilla
Bengt-54 och 2 till
  • Laddar…
Man använder naturligtvis ultrarent vatten, https://www.skvissen.se/ultrarent-vatten/kit-mobila-system/ecopure-home.html för att tvätta utsidan av sina fönster om man har större ytor.

Jag har ca 100 kvm fönsterparti och en största höjd på 3,6 meter. Tvättar allt på ca 2 timmar utan stege. Skulle jag göra det med stege och skviss skulle det nog ta en hel dag. Proffsputsare som jag någon gång anlitar brukar behöva minst 4 timmar för att göra det.

I mitt fall är det optimala att anlita proffs en gång per år för att ta inne och ute sedan tar jag ute med ultrarent vatten några gånger till under året.

Speciellt bra är det ultrarena vattnet för mina fönster i mitt andra hus i vid vattnet i Bohuslän, saltet gör att de behöver putsats väldigt ofta. De kräver med skviss stege vilket är bökigt och besvärligt och tar tid. Nu tar jag inte alla alltid men de viktigaste tar bara en halvtimme vilket gör att man kan unna sig rena fönster hela tiden.
 
Sprutar lite fönsterputs på fönstret sen gnuggar jag rent med en ihopknycklad tidningssida. Snabbt och enkelt.
 
Låter firma putsa vartannat år och mellan kör vi utsida av fönster mot gatan som tar mest stryk. 15 fyrluftsfönster och en drös småfönster. Absolut värt det. Kör fönsterputs, skrapa och fiberduk när vi putsar själva. Ev. balja med ljummet vatten också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.