Beställde i augusti en ny BVP från Polarpumpen, en Daikin Altherma Geo 3 och begärde även installation. Har idag en gammal IVT Greenline C5 från 1997 som fortfarande går som en klocka, men ville byta ut den preventivt. Har sedan dess väntat iom leveransproblemen men fick i förra veckan att den nu var redo för leverans. Samtidigt ringer Polarpumpen och meddelar att deras avtalade lokala tekniker har gått under jorden och de kan därför inte längre erbjuda installation (försökt få kontakt med honom personligen men det går inte)...
Skulle jag beställa en ny idag från ett annat företag skulle det både ta minst ett halvår till samt bli än dyrare.

Så nu kommer pumpen levereras men jag får själv ordna med installationen. Hörde av mig till andra auktoriserade Daikin-försäljare i området men intresset var minst sagt svalt (förvånar mig då det i min värld är ett väldigt smidigt jobb när allt finns på plats och utan tidskrav).
Skrev då och frågade Daikin om hur garantin påverkas om den inte installeras av en auktoriserad installatör och svaret var att det påverkar inte så länge det är fackmannamässigt gjort och jag registrerar pumpen efter installation.

Så det jag undrar är hur ni hade gått tillväga? Vilka kvalifikationer skall man leta efter, måste det vara någon som är kyltekniker, eller kan även rörmokare/rörläggare lösa ut installationen? (Vet att jobbet med kollektorslangen kräver specifik kunskap). Har själv fått göra en del underhåll med den gamla pumpen, men känner mig inte bekväm med att hantera just kollektorslangsanslutningarna.

Någon som varit med om liknande situation? Har inte bråttom, utan kan ju även göra installationen i sommar då systemet ändå kan stå tomt under flera dagar.
Bor i Karlskrona om det skulle vara så att någon har bra lokala tips.
 
Ingen som har liknande erfarenheter?
 
Jag har hjälpt min far att installera en markvärmepump helt i egen regi och det fungerade bra och har funkat allt sedan dess, i snart 12 år. Pumpen ifråga var en Nibe.

Men om du menar att du ska leja någon att göra installationen så skulle jag misstänka att en rörmokare borde kunna göra det utan problem i och med att det som sagt gick alldeles utmärkt att göra själv som lekman i exemplet ovan.
 
  • Gilla
Greyoso
  • Laddar…
Nibe är väl det fabrikat som har bäst support till slutkund.

Många tillverkare har ingen support till slutkund utan hänvisar till återförsäljare av aggregatet och då beror support/service på hur ”bra” återförsäljaren är på detta.
 
Jag installerade vår pump själv. Vad skulle vara så speciellt med kollektorslangen?
 
Installera själv (y)
Det gjorde jag:
Värmepump och värmesystem med kopparledningar, expansionskärl och isolering i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6 st rör och en kabel.. Gör det själv så spar du en ordentlig slant ;)
Är du osäker så gå med i varmepumpsforum.com
Där kan du få bättre hjälp än här..
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag installerade vår pump själv. Vad skulle vara så speciellt med kollektorslangen?
har inte satt in mig mer i det än, men som jag förstår det så måste man ju tömma den på luft efter skiftet. Kan vara jag som missförstått (inte undersökt det i detalj än)
 
Greyoso Greyoso skrev:
har inte satt in mig mer i det än, men som jag förstår det så måste man ju tömma den på luft efter skiftet. Kan vara jag som missförstått (inte undersökt det i detalj än)
Mjo, det är klart. Jag fyllde och luftade systemet med en billig dränkpump från biltema, plus att jag monterade avluftningar där brinen går in i pumpen (på ovansidan). Sedan smorde jag alla klämringskopplingar med locherpasta så att det inte skall kunna bildas kondens som fryser i gängorna.
 
Tänkte uppdatera min egna tråd.

Den först tilltänkta installatören hörde oväntat av sig och ville bestämma datum för installation. Visade sig att det var Polarpumpen som varit otydliga i sin kommunikation dem imellan. Så nu är allt ypperligt installerat och klart.
Tack ni som svarade.
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
Har nu fått fakturan för installation (försökte titta runt här på forumet innan för att få en uppfattning men var väldigt få trådar med faktiska kostnader kring installation)

Hade som sagt köpt med ”Premium Installation” av Polarpumpen som uteblev. Den skulle kostat 20kkr efter ROT. Dock oklart vad som hade tillkommit i form av material etc, förmodligen en del påslag.

Kostnaden nu blev istället 28 500kr efter ROT. Varav arbetstid 15h, Tot 9750kr.
Då är det dock med ett extra magnetfilter samt påfyllningsdel på KB-delen. Är väldigt nöjd med arbetet och det blev väldigt snyggt och proffsigt. Dock fick jag själv se till att kalibrera in den då den lämnades så gott som med fabriksinställningarna.

Är dock rätt överraskad över kostnaderna för material jämfört med vad man själv kan köpa det för, men det är väl att vänta sig när det skall fås ut marginaler.

Svensk faktura med materialdetaljer, kvantitet, enhet, pris, rabatt och totalbelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Offert eller faktura med produkter, antal, enhet, pris, rabatt, och summor relaterade till VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.