• Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Oj vad fult! :seenoevil:

Arkitekturupproret kommenterar årets vinnare:

"Det känns som att branschorganisationen Sveriges Arkitekter valde just Merkurhuset som vinnare för att peka ett långfinger åt oss i Arkitekturupproret. Dels för att nybygget betydde att delar av det vackra gamla Merkurhuset (uppfört 1898-1899) revs, men också då de valde att prisa ännu en grå tegelklump som smälldes upp på ett känsligt läge bland flera andra kulturhistoriskt värdefulla byggnader."
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Oj vad fult! :seenoevil:

Arkitekturupproret kommenterar årets vinnare:

"Det känns som att branschorganisationen Sveriges Arkitekter valde just Merkurhuset som vinnare för att peka ett långfinger åt oss i Arkitekturupproret. Dels för att nybygget betydde att delar av det vackra gamla Merkurhuset (uppfört 1898-1899) revs, men också då de valde att prisa ännu en grå tegelklump som smälldes upp på ett känsligt läge bland flera andra kulturhistoriskt värdefulla byggnader."
Arkitektupproret har som vanligt fel, antingen p.g.a. okunskap eller så vill de medvetet missleda, då platsen för det nya huset varit parkeringsplats i flera decennier. Sen tror jag inte riktigt att någon i juryn tänker så mycket överhuvudtaget på arkitektupproret, det är det väl ingen som gör?
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag gissar att "delar av" syftar på byggnationen på innegården och lägre delen ihopbyggt med Merkurhuset på baksidan?
Nattvy över stad med byggnader, belyst hamn, parkerade bilar och reflekterande vattenspegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Merkurhuset#/media/Fil:Göteborg_från_hotell_Riverton_(34446794382).jpg
Stadsgata vid skymning, modernt byggnad med färgglada fönster, trafikljus, personer, blandad arkitektur, övergångsställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Merkurhuset i Göteborg kopplas ihop med världens fräckaste kontor"
https://www.nyaprojekt.se/2021/02/1...pplas-det-ihop-med-varldens-frackaste-kontor/
 
Jag trodde gatuhuset som revs var en senare tillbyggnad? Den delen av huset var aldrig q-märkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.