1. Vi gör alltid äggvåfflor, det är godast och nyttigast, inte så mycket fett i smeten. Då kan man istället unna sig vispad grädde och sylt till våfflorna.
De våfflorna blir bäst på ett riktigt gammalt elektriskt våffeljärn men det har börjat bli dålig värme på det.
Många nya våffeljärn fungerar så att våfflorna blir gräddade utanpå och kladdiga inuti. Ej så gott.
Vi vill prova nya Åvikens våffeljärn och se om det uppfyller våra förväntningar. Att det blir tunna våfflor ökar förutsättningarna för att det ska bli lyckat.
 
  1. Berätta vilken typ av våfflor du ska baka om du vinner.
    Vi kör klassiska frasvåfflor enligt mormors ärvda recept. Det har fungerat perfekt i mer än 100 år och älskas av stora som små. Sen är vi nyfikna på halloumivåfflor! Tillbehören varierar vi efter smak. Min egen favorit-topping är hjortronsylt och grädde men jag skivar även upp färska bär så gästerna kan kombinera fritt!

  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare ett våffeljärn.
    Har förbrukat flera våffeljärn i mina dar och har olika märken att jämföra med. Är pensionär och har all tid i världen att genomföra testet tillsammans med fru, barn och barnbarn. Vill skapa en riktig rolig våffelfest i samband med födelsedagen här hemma. Det våffeljärn vi har idag är segstartat och ger blek våffelfärg. Nu hoppas jag på ett proffs-järn lagom till våffeldagen. Gärna snabbt och som ger extra frasighet. Hoppas få hjälpa till!
 
1) Jag har ett sparat recept sedan flera år på belgiska matvåfflor med löjrom, syrad grädde och Västerbottensost. Jag MÅSTE bara få testa någon gång, och nu är väl det perfekta tillfället! Jag är även jättenyfiken på Liège-varianten där man vispar in pärlsocker mot slutet av gräddningen för att våfflan ska bli karamelliserad. Låter ju så himla gott!
2) Ni var inte så nöjda med just detta våffeljärn, och då blir det ju ännu mer spännande att anta utmaningen! Sen är det väl ett plus i kanten att jag älskar våfflor överlag, och att experimentera i köket!

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 st olika våffeljärn och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner ett våffeljärn förbinder sig att rapportera in till oss senast 2023-07-31 hur våffeljärnet har fungerat. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Det kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:

  1. Berätta vilken typ av våfflor du ska baka om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare ett våffeljärn.
  3. Posta dina svar här i tråden.

Vi tävlar alltså ut de här våffeljärnen:

Wilfa WAS 623 - enkeljärn
Skeppshult - enkeljärn i gjutjärn
Wilfa WAD - dubbeljärn
Åviken Elegance 910 - dubbeljärn
Princess bubble - enkeljärn för bubbelvåfflor
Menuett - enkeljärn
Rubicson - dubbeljärn
Breville VST072X - dubbeljärn för belgiska våfflor

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag den 17 mars.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
1. Vi skulle laga klassiska fjällvåfflor a’la låktatjåkko med hjortronsylt och västerbottensost.

2. Vi skulle passa bra för att testa detta då våra två barn verkligen älskar nygräddade våfflor.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 st olika våffeljärn och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner ett våffeljärn förbinder sig att rapportera in till oss senast 2023-07-31 hur våffeljärnet har fungerat. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Det kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:

  1. Berätta vilken typ av våfflor du ska baka om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare ett våffeljärn.
  3. Posta dina svar här i tråden.

Vi tävlar alltså ut de här våffeljärnen:

Wilfa WAS 623 - enkeljärn
Skeppshult - enkeljärn i gjutjärn
Wilfa WAD - dubbeljärn
Åviken Elegance 910 - dubbeljärn
Princess bubble - enkeljärn för bubbelvåfflor
Menuett - enkeljärn
Rubicson - dubbeljärn
Breville VST072X - dubbeljärn för belgiska våfflor

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag den 17 mars.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Skulle gärna göra belgiska våfflor på Breville VST072X - dubbeljärn för belgiska våfflor.
2. Vill få de perfekta våfflorna som smakar bättre/lika bra som dem man får utomlands på hotellfrukosten. Tänk att vara hemma, men få hotellkänsla när man känner för det, vad skulle slå det?!
 
1. Jag skulle göra proteinvåfflor av havregryn och proteinpulver.Och sen är barnens favorit fattigariddare toast med nutella i en favorit här hemma.
2 . Jag gör runt trettio protein våfflor varje söndag som jag lägger i frysen för att ha till frukost, protein våffla med kvarg och frysta bär är underbart. Då mitt nuvarande järn börjar bli lite slitet så skulle det vara kul och prova ett nytt.
Tyvärr ingen möjlighet att kunna testa skeppshult järn dock, men gärna med i tävling om dom andra järnen.
 
1)
Jag alternerar mellan vanliga våfflor gjorda med mjölk och riktiga frasvåfflor gjorda med vatten. En skvätt grädde och lite sylt på så är det perfekt.
2)
Med två hungriga tonåringar behöver jag ett dubbeljärn, men döm om min fasa när jag i går upptäckte att det inte blir fler våfflor, för på något sätt hade vårt våffeljärn gräddat sin sista våffla. Våffelsmeten jag gjort fick bli konstiga pannkakor istället...
 
1.
Förutom olika smet typer vill jag testa om det går att ha en fyllning i våfflan, som ex; en bit mörk choklad, hallon, mindre bitar jordgubbe från trädgården, vaniljkräm m.m.

2.
För att vi och barnen (äldsta dottern 3 år) tycker om att göra och äta våfflor tillsammans, en mysig familje stund.

Princess bubble järnet
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 8 st olika våffeljärn och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner ett våffeljärn förbinder sig att rapportera in till oss senast 2023-07-31 hur våffeljärnet har fungerat. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Det kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:

  1. Berätta vilken typ av våfflor du ska baka om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare ett våffeljärn.
  3. Posta dina svar här i tråden.

Vi tävlar alltså ut de här våffeljärnen:

Wilfa WAS 623 - enkeljärn
Skeppshult - enkeljärn i gjutjärn
Wilfa WAD - dubbeljärn
Åviken Elegance 910 - dubbeljärn
Princess bubble - enkeljärn för bubbelvåfflor
Menuett - enkeljärn
Rubicson - dubbeljärn
Breville VST072X - dubbeljärn för belgiska våfflor

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på fredag den 17 mars.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
  1. Min systerson flyttar t Skövde för att plugga t hösten och då ska han starta sitt eget hushåll och vad passar bättre än att få ett riktigt bra våffeljärn? Det är dessutom mångsidigt och man kan göra inte bara våfflor, utan toast, råraka etc.
  2. Systersonen är expert på våfflor! När han var mindre och sov över en helg så var pannkakor och våfflor favoritfödan!
 
1. Äntligen en tävling i min smak
Jag vill prova göra pannkakor på potatis, havregryn och alla möjliga nyttigare alternativ.

2.
Vi har alltid ätit våfflor från och till under hela uppväxten i våra liv. Standard tillbehör brukade alltid varit grädde, sylt, glass eller allt samtidigt!

Detta intresse har vuxit för nyttigare alternativ. Detta tycker jag är en bra anledning för att låta mig testa ett Våffeljärn.
 
Redigerat:
  1. Om jag vinner möjligheten att testa ett nytt våffeljärn så blir årets födesedagsmiddag en trerätters alternativt utspriddt på frukost/lunch/middag. Belgiska/bubbliga till frukost, matiga med räkor till lunch och frasiga med extra allt till middag. Inklusive det viktigaste - brunost.
  2. Jag har, tro det eller ej, så länge jag kan minnas ätit våfflor på min födelsedag, 26/3. I år är inget undantag och jag tackar mina två döttrar för att jag nu såhär mot min 29efödelsedag får stöd i våffelätandet - det kan visst vara middag. Jag ÄLSKAR våfflor, vilket gör mig till den ultimata våffeltestaren.
 
1. Klassiska frasvåfflor.

2. Som föräldraledig med en väldigt aktiv tvååring insett vikten att snabbt kunna leverera nya våfflor för att hålla humöret uppe (gäller även den vuxna) varav nuvarande gamla enkeljärn har blivit för långsamt och därav inte används.
 
1. I vårat hushåll har vi historiskt haft hög åtgång på våffeljärnet, hade två stycken dubbelgärn som bestämde sig för att ge upp på samma dag, olyckligtvis på barnens födelsedag, då de hade önskat sig våffla på födelsedagen. Och med "ge upp" så menar jag att termostaten i bägge två slutade fungera, så efter ca 8 brända våfflor, en öppnad dörr, så skickades de rätt ut på gräsmattan
Kast med våffeljärn, ny OS gren kanske?
Av en ren slump så hittades det ett tredje järn i ett glömt skåp.
Dock så luktar det elbrand varje gång den används, så den får strax följa med på en "sving"
Med de tidigare "utflugna" järnen så har det gjorts vanliga våfflor, men då den nyfunna el faran är en belgisk el fara så är det bara belgiska våfflor som gäller i framtiden. Hittade ett recept som smakar precis som de man kan köpa på Liseberg och de ha världens godaste våfflor.

2. Jag och mina barn skulle passa väldigt bra som test personer för ett belgiskt våffeljärn då vi gör ca 15l smet varje gång det väntas våffla. Då det kommer användas väldigt intensivt när det används. Det blir våffla ungefär en gång i månaden, men när det väl vankas våffla så görs det våffla till och från i ca en vecka. Smeten är som bäst efter några dagar i kylen.
Ni skriver i testet att den belgiska våfflan blev för mjuk, min erfarenhet är att den belgiska våfflan behöver svalna på galler innan den blir krispig på utsidan. Den är som godast efter ca 10 min på ett galler. Försök igen och lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Annika PAM Jacobsson och 1 till
  • Laddar…
1. Klassiska svenska frasvåfflor, riktiga våfflor alltså. Serveras såklart med grädde och hjortronsylt.

2. Är född på självaste våffeldagen, så våfflor är en del av mitt DNA. Vet vad jag pratar om när det kommer till våfflor skulle man kunna säga. Lyssnar till namnet Våffelkungen.

Testar helst Wilfa WAS 623. :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.