Håller på med mitt SPC 4320. Jag vill nu mata SPCn från samma batteribox som passersystemet. (och köra SPCn med batterifel isolerat)

På plinten POWER så är 230v trafon inkopplad. Mäter jag med multimetern så får jag 18v AC.

Batteriboxen ger ut 24v DC. När jag läser så verkar det som att en multimeter ger RMS på AC och inte peak, vilket skulle innebära att peak på AC-trafon är 24v AC, vilket då skulle göra det säkert att mata med 24v DC. (bara det att man inte får ngn klocksynksignal).

I manualen står det att man kan mata externt med extern klocksynksignal på POWER men framgår inte vilken spänning som är OK.


Någon som vet och har erfarenhet med att mata SPC med extern batteribox?
 
Är det en vanlig trafo med likriktare utan andra komponenter så får du V(ut) = V(in) x 1,414, dvs ca 25 volt DC. Detta för att det helt enkelt blir så när man likriktar. 25V till en 18V-maskin är för mycket.

Du kan istället koppla ett motstånd i serie med +25VDC samt ett mellan plus och minus (se bild). Då får du ut ca 18VDC.
Elektriskt kretsdiagram, spänningsdelare, resistorer i serie, angivna spänningar och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ricebridge ricebridge skrev:
Är det en vanlig trafo
Trafon är en AC-trafo utan likriktare, som ger 18v AC med mätinstrumentet.

Likriktaren sitter efter VIN.
Således borde det gå koppla 24VDC på VIN, eftersom att likrikta 24v DC en gång till borde fortfarande bli 24v DC.
 
Undrar om vi pratar om samma sak här. Kan du rita ett kopplingsschema över hur det ser ur?
 
Mätte precis på vårt utökningskort med spänningsmatning, samma låda som 4320, fick 30,9 VAC från transformatorn in på PSU-kortet.

Elektriskt skåp med kablar och elektronikkort, bredvid en multimeter som visar växelspänningsmätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.